Pedagogika III i IV etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.155 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika III i IV etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności nabyte w ramach zajęć z psychologii |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji w semestrze 1 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 30 Przygotowanie studenta do zajęć dydaktycznych 10 Przygotowanie do zaliczeń 14 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 10 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Praca pisemna Kolokwium pisemne |
Pełny opis: |
W ramach modułu pedagogiki III - IV etap student nabywa wiedzę na temat funkcjonowania ucznia w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej oraz partnerów edukacji szkolnej i środowisk wychowawczych, podmiotów działalności pedagogicznej a także warunków kształtowania prawidłowych relacji. Uzyskuje umiejętności niezbędne do projektowania i podejmowania działań diagnostycznych i wychowawczych oraz kształtowania odpowiednich relacji z uczniami i partnerstwa w otoczeniu edukacyjnym młodzieży. Jest przygotowany do stymulowania procesów zachodzących w klasie szkolnej. Ma świadomość profesjonalizmu w pracy nauczyciela oraz osobistego poczucia odpowiedzialności, które wiążą się z procesualnym rozwojem nauczyciela. |
Literatura: |
Arends R. Uczymy się nauczać. Warszawa 2001 Cohen L., Manion L., Morrson K. Wprowadzenie do nauczania. Poznań 1999 Dembo M.H. Psychologia wychowawcza. Warszawa 1997 Hamer H. Klucz do efektywności nauczania. Warszawa 1999 Janowski A. Pedagogika praktyczna. Warszawa 2007 Kawula S., Bragiel J., Janke W. Pedagogika rodziny. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009 Konarzewski K., Kruszewski K. Sztuka nauczania. PWN, Warszawa 2005 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Warszawa 2006 Pankowska D. Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Kraków 2008 Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2006 Hornby G., Hall E., Hall C. Nauczyciel wychowawca. GWP Gdańsk 2005 Skalbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Impuls, Kraków 2011 Szymański M.J. Nauczyciele rodzice. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2004 Nussbaum M.C. W trosce o człowieczeństwo. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008 |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową wiedzę pedagogiczną, umożliwiającą mu rozumienie procesu socjalizacji i wychowania, zwłaszcza w kontekście szkoły jako środowiska wychowawczego - jej funkcji, struktury i uwarunkowań procesu edukacji S_W1 Ma wiedzę dotyczącą norm, procedur i dobrych praktyk w pracy edukacyjnej nauczyciela-wychowawcy klasy, zwłaszcza związaną z diagnozą pedagogiczną, tworzeniem warunków do uczenia się w kasie, organizowania działań wychowawczych oraz nawiązywaniem dobrych relacji z uczniami i ich rodzicami S_W2 Ma wiedzę na temat wymagań roli zawodowej nauczyciela-wychowawcy, możliwości rozwoju zawodowego oraz odpowiedzialności etycznej nauczyciela S_W3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.