Planowanie badań statystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.157 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie badań statystycznych |
Jednostka: | Instytut Matematyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://matematyka.kampus.umcs.lublin.pl/moodle/pluginfile.php/23330/mod_resource/content/1/PBS370.txt |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Statystyka opisowa, umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym i programem statystycznym Statistica |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1) Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): - Wykład - 15 godzin - Laboratorium - 15 godzin -Konsultacje - 5 godzin Łączna liczba godzin - 35 Punkty ECTS - 1,5 2) Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta): - Przygotowanie do konwersatorium - 10 - Przygotowanie do zaliczeń i zaliczenia końcowego - 20 - Studiowanie literatury dodatkowej - 5 Łączna liczba godzin - 35 Punkty ECTS - 1,5 Razem - 70 godzin i 3 punkty ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1) Praca i aktywność na zajęciach - P_U01, P_U02, P_W01, P_W02, P_W03, P_W04, P_K01, P_K02, P_K03 2) Zaliczenie końcowe na podstawie przeprowadzonej ankiety - P_U01, P_U02, P_W01, P_W02, P_W03, P_W04 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do planowania badań empirycznych pod kątem dalszej analizy statystycznej otrzymanych wyników. Wykład obejmuje cztery zasadnicze grupy zagadnień: 1. pojęcia i ich definiowanie, ze szczególnym uwzględnieniem problemu sensu empirycznego pojęć teoretycznych (definicje operacyjne i wskaźniki); zdania i ich uzasadnianie, ze szczególnym uwzględnieniem problemu uzasadniania twierdzeń teoretycznych w naukach empirycznych; 2. pomiar i skale pomiarowe; skalowanie w naukach społecznych i humanistycznych, pomiar zmiennych ukrytych 3. metody pobierania próby; 4. planowanie badań i analiza wyników z uwzględnieniem planów eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych i ex post facto. |
Literatura: |
1. G. Wieczorkowska, P. Kochański, M. Eljaszuk Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2003 2. J. Brzeziński, Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań, 2000 3. G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. PWN, Warszawa,1997 4. Ch. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2001 5. M. Dobosz, Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Warszawa, Wydawnictwo Exit, 2004 6. Witold Miszczak i wsp., Projektowanie próby z elementami planowania eksperymentów. Wydawnictwo UE Wrocław 7. J. L. Goupy Methods for Experimental design, Elsevier, Amsterdam, 1993 8. A. Dean, D. Voss, Design and analysis of experiments, Springer 1999 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA P_W01 Rozumie sens empirycznej weryfikacji problemów teoretycznych (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05) P_W02 Zna zasady doboru próby i jej ograniczenia (K_W13) P_W03 Rozumie pojęcie eksperymentu i badań obserwacyjnych (K_W12) P_W04 Ma podstawową wiedzę w zakresie konstrukcji ankiet i kwestionariuszy (K_W12, K_W13) UMIEJĘTNOŚCI P_U01 Umie sformułować problem badawczy, postawić hipotezy i dostosować metody matematyczne i statystyczne do jego weryfikacji (K_U01, K_U02, K_U04) P_U02 Potrafi przygotować prostą ankietę i przeprowadzić badanie oraz wykonać jego analizę (K_U34, K_U35) KOMPETENCJE SPOŁECZNE P_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji (K_K01) P_K02 Potrafi pracować w grupie i wspólnie rozwiązywać problemy ( K_K02) P_K03 Dba o precyzję sformułowań (K_K02, K_K07) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.