Praktyka w zakresie matematyki (II etap edukacyjny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.172 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka w zakresie matematyki (II etap edukacyjny) |
Jednostka: | Zakład Dydaktyki Matematyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://praktyki.umcs.lublin.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości i umiejętności dotyczące podstawowych zagadnień matematyki szkolnej. Znajomość podstawy programowej matematyki w szkole podstawowej, aktualnych podręczników do matematyki obowiązujących w szkole |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Łącznie 30 godz., w tym: Lekcje prowadzone 10 godz. Lekcje hospitowane 7 godz. Inne zajęcia: przygotowanie konspektów 2 godz. przygotowanie sprawozdań z hospitacji 2 godz. sporządzenie dokumentacji z praktyk 3 godz. konsultacje z nauczycielem 6 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1,W2,W3 - analiza materiałów z przebiegu praktyki U1-U5 -zaliczenie na podstawie analizy ankiety podsumowującej praktykę w szkole W1,W2,W3 , K1,K2,K3 -omówienie praktyki, podsumowanie doświadczeń, analiza zachowań uczniowskich, poziomu wiedzy ucznia |
Pełny opis: |
Praktyczne przygotowanie studentów do nauczania matematyki w szkole podstawowej oraz kształcenie umiejętności i nawyków niezbędnych w wykonywaniu zawodu nauczyciela matematyki. W ramach zajęć student przygotowuje lekcje matematyki na dany temat, prowadzi lekcje, hospituje lekcje nauczyciela oraz dyskutuje na temat obserwowanych lekcji. |
Literatura: |
1. Programy nauczania i podręczniki do nauczania matematyki w kl. IV-VI szkoły podstawowej. 2. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 3. M. Szurek, O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. t. 1-8, GWO, Gdańsk, 2006. 4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa, 1990. 5. Danuta Zaremba "Kilka rad dla studentów odbywających praktykę nauczycielską w szkole podstawowej i gimnazjum" (http://www.math.uni.wroc.pl/instytut/skrypty.php?t=0&subsec=2s13&id=2s13) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: W1- zna podstawę programową nauczania matematyki w szkole podstawowej i potrafi realizować ją na lekcjach matematyki W2- zna zasady pisania konspektu i potrafi samodzielnie przygotować go do prowadzonych lekcji W3- posiada wiedzę na temat struktury lekcji, celów, metod, form pracy i środków dydaktycznych. Umiejętności: Student: U1-potrafi posługiwać się poprawnie językiem matematycznym, prowadzić rozumowanie matematyczne U2-sprawnie kieruje przebiegiem lekcji, swobodnie korzysta z nowych pomocy dydaktycznych i technicznych U3-potrafi sprawnie analizować sposób postępowania (myślenia) ucznia podczas rozwiązywania matematycznych problemów U4-potrafi właściwie dokonać oceny pracy uczniowskiej U5-potrafi właściwie kierować pracą ucznia Kompetencje społeczne: Student: K1-ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia X2A_K01, X2A_U07,X2A_K05,K_K01 K2-potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter X2A_K02,X2A_K05,X2A_K06,K_K03 K3-rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie X2A_K03,X2A_K04,X2A_W08,X2A_W09,K_K04 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.