Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.21
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): łącznie 30 g/2 ECTS, w tym:

- wykład: 30 g/2 ECTS

b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

łącznie 60 g/1 ECTS, w tym:

- studiowanie literatury: 20 g/0 ECTS

- przygotowanie się do egzaminu: 40 g/0 ECTS

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 90

Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę sprawdzające rozumienie terminologii, umiejętność rozwiązywania zadań i znajomość teorii. Dodatkowo po wybranych wykładach przeprowadzenie kwizów z treści wykładu z wykorzystaniem nowych technologii. Kwiz ma dostarczyć wiedzy prowadzącemu, czy treści wykładu były zrozumiałe i co ewentualnie wymaga rozwinięcia. Dodatkowo kwiz ma za zadanie zmotywować słuchaczy do uwagi i koncentracji (gdyż nagrodą dla 3 najlepszych studentów jest dodatkowy punkt na zaliczeniu na ocenę).

Pełny opis:

Znajomość ekonomii jest niezwykle potrzebna dla specjalistów z dziedziny matematyki finansowej. Ekonomia jest nauką społeczną, ale w dużej mierze korzysta z narzędzi matematycznych. Wykłady z ekonomii na matematyce będą ilustrowały znaczenie matematyki dla tej dyscypliny nauki. Kurs ekonomii rozpocznie się od przedstawienia najważniejszych współczesnych kierunków ekonomicznych i ich prekursorów oraz zarysu ich dorobku (m.in. teorii kosztów absolutnych Adama Smitha i teorii kosztów komparatywnych Davida Ricarda). W wykładzie wstępnym omówione zostaną procesy integracyjne w środowisku międzynarodowym. W celu eliminacji barier komunikacyjnych duża rola przypisana będzie do definicji pojęć ekonomicznych. Wyjaśniona zostanie różnica między ekonomią normatywną i pozytywną. Przedstawione będą prawo popytu i podaży, teoria wyboru konsumenta. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi miernikami makroekonomicznymi, istotą kalkulacji dochodu narodowego oraz bilansu handlowego, obrotów bieżących i płatniczego; polityki monetarnej i fiskalnej. Wykorzystane będą metody odwołujące się do różnych stylów i sposobów uczenia się, dostosowane zarówno do wzrokowców, słuchowców, jak i kinestetyków. W celu lepszego zapamiętania treści przywoływane będą obrazowe przykłady ilustrujące omawiane zagadnienia teoretyczne. Styl strategii komunikowania się ze studentami to - z uwagi na formę wykładową - przeważnie informacyjny, ale z elementami konsultacyjnego poprzez zachęty do interakcji w przyjaznym, pozytywnym środowisku. Celem jest nastawienie na uczestnika.

Literatura:

1. Begg D. i in., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2014.

2. Klimczak B., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015.

3. Begg D. i in., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2014.

4. Noga M. (red.), Makroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.

5. Samuelson P.A., Nordhaus W.N., Ekonomia, Rebis, Poznań 2012.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W12

ma obraz podstawowych zastosowań matematyki do teorii kosztów bezwzględnych, teorii kosztów względnych, teorii konsumenta, mnożnika Keynesa

UMIEJĘTNOŚCI

K_U11

potrafi interpretować i wyjaśniać zależności funkcyjne między zmianami popytu i podaży w postaci tabel popytu i podaży, wykresów popytu i podaży oraz w postaci wzorów na elastyczność cenową prostą, elastyczność cenową mieszaną, elastyczność dochodową popytu i elastyczność cenową podaży dla wartości dyskretnych i ciągłych, oraz stosować je w zagadnieniach praktycznych - analizie ekonomicznych artykułów prasowych.

K_U40

umie rozpoznawać matematyczne struktury w problemach ekonomicznych i wyciągać z nich wnioski

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01

ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie

potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,

dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności poprzez lekturę prasy ekonomicznej, słuchanie audycji radiowych, wyznacza

kierunki własnego rozwoju i kształcenia

K_K02

potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego

zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów

rozumowania - okazją do zdobywania tej kompetencji są wykłady i konwersatoria

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)