Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.21 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): łącznie 30 g/2 ECTS, w tym: - wykład: 30 g/2 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): łącznie 60 g/1 ECTS, w tym: - studiowanie literatury: 20 g/0 ECTS - przygotowanie się do egzaminu: 40 g/0 ECTS Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 90 Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie na ocenę sprawdzające rozumienie terminologii, umiejętność rozwiązywania zadań i znajomość teorii. Dodatkowo po wybranych wykładach przeprowadzenie kwizów z treści wykładu z wykorzystaniem nowych technologii. Kwiz ma dostarczyć wiedzy prowadzącemu, czy treści wykładu były zrozumiałe i co ewentualnie wymaga rozwinięcia. Dodatkowo kwiz ma za zadanie zmotywować słuchaczy do uwagi i koncentracji (gdyż nagrodą dla 3 najlepszych studentów jest dodatkowy punkt na zaliczeniu na ocenę). |
Pełny opis: |
Znajomość ekonomii jest niezwykle potrzebna dla specjalistów z dziedziny matematyki finansowej. Ekonomia jest nauką społeczną, ale w dużej mierze korzysta z narzędzi matematycznych. Wykłady z ekonomii na matematyce będą ilustrowały znaczenie matematyki dla tej dyscypliny nauki. Kurs ekonomii rozpocznie się od przedstawienia najważniejszych współczesnych kierunków ekonomicznych i ich prekursorów oraz zarysu ich dorobku (m.in. teorii kosztów absolutnych Adama Smitha i teorii kosztów komparatywnych Davida Ricarda). W wykładzie wstępnym omówione zostaną procesy integracyjne w środowisku międzynarodowym. W celu eliminacji barier komunikacyjnych duża rola przypisana będzie do definicji pojęć ekonomicznych. Wyjaśniona zostanie różnica między ekonomią normatywną i pozytywną. Przedstawione będą prawo popytu i podaży, teoria wyboru konsumenta. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi miernikami makroekonomicznymi, istotą kalkulacji dochodu narodowego oraz bilansu handlowego, obrotów bieżących i płatniczego; polityki monetarnej i fiskalnej. Wykorzystane będą metody odwołujące się do różnych stylów i sposobów uczenia się, dostosowane zarówno do wzrokowców, słuchowców, jak i kinestetyków. W celu lepszego zapamiętania treści przywoływane będą obrazowe przykłady ilustrujące omawiane zagadnienia teoretyczne. Styl strategii komunikowania się ze studentami to - z uwagi na formę wykładową - przeważnie informacyjny, ale z elementami konsultacyjnego poprzez zachęty do interakcji w przyjaznym, pozytywnym środowisku. Celem jest nastawienie na uczestnika. |
Literatura: |
1. Begg D. i in., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2014. 2. Klimczak B., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015. 3. Begg D. i in., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2014. 4. Noga M. (red.), Makroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009. 5. Samuelson P.A., Nordhaus W.N., Ekonomia, Rebis, Poznań 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W12 ma obraz podstawowych zastosowań matematyki do teorii kosztów bezwzględnych, teorii kosztów względnych, teorii konsumenta, mnożnika Keynesa UMIEJĘTNOŚCI K_U11 potrafi interpretować i wyjaśniać zależności funkcyjne między zmianami popytu i podaży w postaci tabel popytu i podaży, wykresów popytu i podaży oraz w postaci wzorów na elastyczność cenową prostą, elastyczność cenową mieszaną, elastyczność dochodową popytu i elastyczność cenową podaży dla wartości dyskretnych i ciągłych, oraz stosować je w zagadnieniach praktycznych - analizie ekonomicznych artykułów prasowych. K_U40 umie rozpoznawać matematyczne struktury w problemach ekonomicznych i wyciągać z nich wnioski KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności poprzez lekturę prasy ekonomicznej, słuchanie audycji radiowych, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K02 potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania - okazją do zdobywania tej kompetencji są wykłady i konwersatoria |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.