Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza matematyczna III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.240
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza matematyczna III
Jednostka: Instytut Matematyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Analiza matematyczna I, Analiza matematyczna II

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 60

Konwersatorium 45

Laboratorium 15

Konsultacje 10

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 130

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się studenta do konwersatorium 45

Przygotowanie się studenta do laboratorium 15

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 30

Przygotowanie się studenta do kolokwiów 30

Przygotowanie się studenta do egzaminu 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 130

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

WIEDZA

W1. wykład - egzamin pisemny

W2. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

W3. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

W4. wykład - konwersatorium - prace zaliczeniowe

UMIEJĘTNOŚCI

U1. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U2. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U3. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U4. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U5. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U6. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U7. laboratorium - prace zaliczeniowe

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. konwersatorium - aktywność na zajęciach

K2. konwersatorium - aktywność na zajęciach

K3. konwersatorium - aktywność na zajęciach

Pełny opis:

1. Całki niewłaściwe, całka Dirichleta, całka Poissona, funkcja Γ Eulera,

a. kryterium całkowe zbieżności szeregów liczbowych.

2. Ciągi i szeregi funkcyjne:

a. zbieżność punktowa i jednostajna ciągów i szeregów funkcyjnych,

b. różniczkowanie i całkowanie ciągów i szeregów funkcyjnych,

c. szeregi potęgowe, promień zbieżności szeregów potęgowych, szereg Taylora.

3. Szeregi trygonometryczne (Fouriera):

a. współczynniki Fouriera,

b. zbieżność szeregu Fouriera - twierdzenie Dirichleta-Jordana i twierdzenie Fejéra,

c. obliczanie sum pewnych szeregów liczbowych przy pomocy szeregów Fouriera,

d. nierówność Bessela, tożsamość Parsevala.

Literatura:

Podręczniki:

1. A. Birkholc, Analiza matematyczna dla nauczycieli, PWN, Warszawa 1980.

2. G. M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, tomy I-III, PWN, Warszawa 2002-2003.

3. W. Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, Warszawa 1983.

4. K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej, PWN, Warszawa 1979.

5. W. Rudin, Podstawy analizy matematycznej, PWN, Warszawa 2002.

6. R. Rudnicki, Wykłady z analizy matematycznej, PWN, Warszawa 2002.

7. E. Złotkiewicz, Wykład analizy matematycznej dla słuchaczy studiów matematycznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.

Zbiory zadań:

1. J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa 1994.

2. W. Kaczor, M. Nowak, Zadania z analizy matematycznej, cz. II, Funkcje jednej zmiennej-rachunek różniczkowy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998 (Problems in mathematical analysis II. Continuity and differentiation. Translated from the 1998 Polish original, revised and augmented by the authors. Student Mathematical Library, 12. American Mathematical Society, Providence, RI, 2001).

3. W. Kaczor, M. Nowak, Zadania z analizy matematycznej, cz. III, Całkowanie, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa 2006 (Problems in mathematical analysis III. Integration. American Mathematical Society, 2003).

4. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, tom I-II, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. dobrze rozumie rolę i znaczenie dowodu w analizie matematycznej, a także pojęcie istotności założeń K_W02, K_W04

W2. zna podstawy rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej, a także wykorzystywane w nim inne gałęzie matematyki K_W07, K_W04, K_W01, K_W03

W3. zna podstawowe przykłady ilustrujące pojęcia związane z różniczkowalnością i całkowalnością funkcji, ciągów i szeregów funkcyjnych K_W05, K_W01

W4. zna na poziomie podstawowym pakiet matematyczny MATHEMATICA lub MAPLE K_W09

UMIEJĘTNOŚCI

U1. potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne prowadzące do rozwiązania konkretnego problemu, formułować twierdzenia i definicje, budować proste modele matematyczne K_U01, K_U02, K_U04, K_U35, K_U03, K_U18

U2. potrafi definiować funkcje i opisywać ich własności K_U09, K_U03, K_U02

U3. posługuje się w różnych kontekstach pojęciem zbieżności i granicy; potrafi obliczać granice funkcji, badać zbieżność punktową i jednostajną ciągów i szeregów funkcyjnych K_U10, K_U09

U4. umie wykorzystać twierdzenia i metody rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej w zastosowaniach, podając precyzyjne i ścisłe uzasadnienia poprawności swoich rozumowań K_U12

U5. posługuje się definicją całki funkcji jednej zmiennej rzeczywistej; potrafi wyjaśnić analityczny i geometryczny sens tego pojęcia K_U13

U6. umie całkować funkcje jednej zmiennych przez części i przez podstawienie; potrafi wyrażać pola powierzchni gładkich i objętości jako odpowiednie całki K_U14

U7. potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rysowania wykresów funkcji, obliczania wartości pochodnych i całek K_U15

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; K_K01

K2. potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania; K_K02

K3. potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych; K_K07

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0