Metody numeryczne i pakiety matematyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.263 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody numeryczne i pakiety matematyczne |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawy analizy matematycznej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Dla cyklu 2016/2017 i cyklu 2017/2018: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): a) wykład - 30 b) konwersatorium - 30 c) laboratorium - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 90 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): a) przygotowanie się do zajęć - 75 b) przygotowanie się do śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu - 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 6 Dla cyklu 2018/2019 i następnych: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): a) wykład - 30 b) konwersatorium - 30 c) laboratorium - 30 d) inne (realizowane np. w formie konsultacji) - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 105 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 3,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): a) przygotowanie się do zajęć - 90 b) przygotowanie się do śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu - 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 105 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 3,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 7 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. wykład - na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu, konwersatorium i laboratorium - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu W2. wykład - na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu, konwersatorium i laboratorium - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu W3. wykład - na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu, konwersatorium i laboratorium - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu W4. laboratorium - na podstawie pracy na zajęciach oraz prac domowych U1. wykład - na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu, konwersatorium i laboratorium - na podstawie pracy na zajęciach oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu U2. wykład - na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu, konwersatorium i laboratorium - na podstawie pracy na zajęciach oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzianów pisemnych i/lub egzaminu U3. laboratorium - na podstawie pracy na zajęciach oraz prac domowych K1. konwersatorium i laboratorium - na podstawie pracy na zajęciach K2. konwersatorium i laboratorium - na podstawie pracy na zajęciach oraz prac domowych |
Pełny opis: |
Na zajęciach zostaną omówione następujące zagadnienia: 1. Wybrane pakiety matematyczne (np. Matlab, Maxima lub inne). 2. Reprezentacja liczb w pamięci komputera, arytmetyka zmniennopozycyjna, błędy obliczeń. 3. Uwarunkowanie zadania. Stabilność algorytmu. 4. Rozwiązywanie równań - metoda bisekcji, metoda Newtona, metoda siecznych, metody punktu stałego. 5. Obliczanie wartości wielomianu - schemat Hornera. Lokalizacja zespolonych pierwiastków wielomianu, metoda Bairstowa. 6. Rozwiązywanie układów równań - metoda Newtona. 7. Rozwiązywanie układów równań liniowych - eliminacja Gaussa, rozkład LU. 8. Wyznaczanie macierzy odwrotnej, szereg Neumanna. 9. Metody iteracyjne rozwiązywania układów równań liniowych. 10. Przybliżanie funkcji ciągłych wielomianami. 11. Interpolacja. 12. Całkowanie numeryczne. 13. Różniczkowanie numeryczne. |
Literatura: |
1. Z. Fortuna, B. Macukow. J. Wąsowski, Metody numeryczne, WNT 1993. 2. J. i M. Jankowscy, Przegląd metod numerycznych (tom 1 i 2), WNT 1981. 3. D. Kincaid, W. Cheney, Analiza numeryczna, WNT 2006. 4. B. Mrozek, Z. Mrozek, MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion 2004. 5. R. Pratap, MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów, PWN 2007. 6. J. Brzózka, L. Dorobczyński. MATLAB. Środowisko obliczeń naukowo – technicznych, PWN 2008. 7. T. Cyprian, T. Lachowicz: Matlab, Scilab, Maxima. Opis i przykłady zastosowań. Politechnika Opolska. Opole 2005. 8. Dokumentacja Matlaba, Maximy i innych pakietów matematycznych. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Zna podstawy technik obliczeniowych i programowania, wspomagających pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia; profil ogólnoakademicki K_W08; X1A_W04, X1A_W05 W2. Zna na poziomie podstawowym co najmniej jeden pakiet oprogramowania, służący do obliczeń symbolicznych; profil ogólnoakademicki K_W09; X1A_W05 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi interpretować i wyjaśniać zależności funkcyjne, ujęte w postaci wzorów, tabel, wykresów, schematów i stosować je w zagadnieniach praktycznych; profil ogólnoakademicki K_U11, X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03 U2. Potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień rachunku różniczkowego i całkowego, w tym także bazujących na jego zastosowaniach; profil ogólnoakademicki K_U15; X1A_U02, X1A_U04 U3. Znajduje macierze przekształceń liniowych w różnych bazach; oblicza wartości własne i wektory własne macierzy; potrafi wyjaśnić sens geometryczny tych pojęć; profil ogólnoakademicki K_U20; X1A_U01 U4. Umie wykorzystywać programy komputerowe w zakresie analizy danych; profil ogólnoakademicki K_U28; X1A_U04 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; profil ogólnoakademicki K_K01; X1A_K01, X1A_U07, X1A_K05 K2. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych oraz przedstawić opracowanie badanego problemu wraz ze sposobami jego rozwiązania; profil ogólnoakademicki K_K06; X1A_K01, X1A_U05, X1A_U09, X1A_U10, X1A_U08 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.