Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot specjalizacyjny I - Bazy danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.2N05
Kod Erasmus / ISCED: 11.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0540) Matematyka i statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot specjalizacyjny I - Bazy danych
Jednostka: Zakład Dydaktyki Matematyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy informatyki

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 9

Laboratorium 18

Konsultacje 13

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 40

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do laboratoriów 20

E-learning 30

Przygotowanie się do egzaminu 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

P_W01 - P_W04, P_U01 - P_U05, P_K01 - P_K05: wykład - egzamin praktyczny i wyniki e-learningu; laboratoria - prace zaliczeniowe i projekty udostępnione na zasobach sieciowych studentów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest nabycie przez studenta umiejętności i opanowanie:

• podstawowych pojęć teorii baz danych;

• podstaw modelowania danych i projektowania relacyjnych baz danych;

• tworzenia i zarządzania systemami baz danych w MS Access i MS SQL Server;

• podstaw analizy danych.

Nabycia umiejętności praktycznych realizacji projektów bazodanowych.

Literatura:

1. W. Dąbrowski, P. Kowalczuk, K. Markowski, ITA-101 Bazy Danych, https://www.facultyresourcecenter.com/curriculum/pfv.aspx?ID=745;

2. Ma. Gorawski, Mi. Gorawski, S. Bańkowski, ITA-102 Hurtownie Danych, https://www.facultyresourcecenter.com/curriculum/pfv.aspx?ID=7452;

3. L. Banachowski, Relacyjne bazy danych, http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/rbd/scb/index.html

4. L. Banachowski, Systemy zarządzania relacyjnymi bazami danych, http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/szb/scb/;

5. T. Morzy, Bazy danych, http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Bazy_danych;

6. R. Riordan, Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa 2000;

7. S. Allen, Modelowanie danych, Helion, Warszawa 2006;

8. Ben-Gan, L. Kollar, D. Sarka, S. Kass, Microsoft SQL Server 2008 od środka: Zapytania w języku T-SQL, MS Press, Warszawa 2009;

9. Polski podręcznik SQL, http://kicia.ift.uni.wroc.pl/db/sqltutorpl.html

10. M. Szeliga, Kurs Transact-SQL, http://wss.geekclub.pl/baza-wiedzy/kurs-transact-sql-czesc-1-interfejsy-jezyka-t-sql,707;

11. Kursy e-learningowe i materiały z baz danych Information Technology Academy (ITA) http://itacademy.microsoft.com;

12. Udostępnione dla roku materiały z baz danych, DreamSpark i ITA;

13. Biblioteka MSDN http://msdn.microsoft.com/en-us/library/;

14. Biblioteka Technet, http://www.microsoft.com/poland/technet/;

15. Wybrane materiały serwisu http://codeplex.com.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

P_W01 Zna idee i podstawowe pojęcia teorii relacyjnych baz danych oraz dostrzega ich matematyczne podstawy. Profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K04.

P_W02 Zna środowisko systemu zarządzania bazami danych MS Access i SQL Server. Profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K04.

P_W03 Zna zasady i dobre praktyki projektowania i implementacji wydajnych baz danych i aplikacji bazodanowych dla heterogenicznych środowisk przetwarzania informacji. Profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K04.

P_W04 Opanował podstawy języka SQL i Visual Basic dla aplikacji wraz z ich implementacją w MS Access. Profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K04.

P_W05 Zna wybrane zagadnienia analizy danych zgromadzonych w relacyjnych bazach danych, ze szczególnym uwzględnieniem danych finansowych. Profil ogólnoakademicki –K_W04, K_K04.

UMIEJĘTNOŚCI

P_U01 Potrafi projektować i tworzyć wydajne bazy danych dla środowiska lokalnego i dla chmury obliczeniowej. Profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K04.

P_U02 Potrafi tworzyć złożone kwerendy SQL i proste programy w języku Visual Basic dla aplikacji. Profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K04. .

P_U03 Potrafi projektować i tworzyć raporty oraz bezpieczne aplikacje bazodanowe ze szczególnym uwzględnieniem przetwarzania danych finansowych. Profil ogólnoakademicki – K_W04, K_K04.

P_U04 Potrafi efektywnie zrealizować projekty wytwarzania aplikacji bazodanowych dla heterogenicznego środowiska informacyjnego. Profil ogólnoakademicki – K_U27, K_K02, K_K03.

P_U05 Potrafi analizować dane z heterogenicznych źródeł danych wykorzystując wiedzę nabytą na przedmiotach matematycznych. Profil ogólnoakademicki –K_W04, K_K04.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

P_K01 Ma świadomość odpowiedzialności ciążącej na projektancie i programiście baz danych o zdając sobie sprawę z ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę permanentnej edukacji zawodowej i rozwoju osobistego. Profil ogólnoakademicki – K_K04.

P_K02 Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania. Profil ogólnoakademicki – K_K04,

P_K03 Posiada świadomość zagrożeń bezpieczeństwa danych i potrafi tworzyć względnie bezpieczne rozwiązania. Profil ogólnoakademicki – K_K04.

P_K04 Dostrzega ogromny obszar zagadnień praktycznych analizy danych wymagających stosowania zaawansowanego aparatu matematycznego poznawanego na przedmiotach matematycznych. Profil ogólnoakademicki – K_K04.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)