Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza funkcjonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.2N09
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza funkcjonalna
Jednostka: Zakład Analizy Funkcjonalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiadomości z algebry liniowej i analizy matematycznej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

15 - konsultacje,

30 - zajęcia dydaktyczne.

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2.


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

15 - przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych,

15 - przygotowanie się studenta do zaliczeń i egzaminu,

15 - studiowanie przez studenta literatury przedmiotu.

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2.


Sumaryczna liczba puntów ECTS 4.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, U1, U2, U3 - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), kolokwium, egzamin

K1, K2, K3 - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami analizy funkcjonalnej takimi, jak:

1. Przestrzenie unormowane, przestrzenie Banacha.

2. Nierówności Höldera i Minkowskiego.

3. Klasyczne przestrzenie Banacha.

4. Normy równoważne.

5. Twierdzenie Baire'a o kategorii.

6. Ciągłość operatorów i funkcjonałów liniowych, norma operatora.

7. Klasyczne twierdzenia o operatorach i funkcjonałach w przestrzeniach Banacha.

8. Przestrzenie Hilberta, bazy ortonormalne, szeregi Fouriera.

Konwersatorium poświęcone jest rozwiązywaniu zadań, związanych z wykładem.

Literatura:

1. J. Musielak, Wstęp do analizy funkcjonalnej, PWN, Warszawa, 1989,

2. S. Prus, A. Stachura, Analiza funkcjonalna w zadaniach, PWN, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Zna podstawowe definicje i twierdzenia teorii przestrzeni Banacha. K_W01, K_W04

W2. Zna metody rozwiązywania podstawowych typów zadań z analizy funkcjonalnej. K_W02, K_W03

Umiejętności

U1. W zagadnieniach analizy funkcjonalnej dostrzega struktury formalne związane z podstawowymi działami matematyki i rozumie znaczenie ich własności. K_U01, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08

U2. Umie, na poziomie zaawansowanym i obejmującym matematykę współczesną, stosować oraz przedstawiać w mowie i na piśmie, metody analizy funkcjonalnej, w szczególności wykorzystuje własności klasycznych przestrzeni Banacha i Hilberta K_U02, K_U09, K_U13

U3. Posiada umiejętności konstruowania rozumowań matematycznych. K_U01, K_U03

Kompetencje społeczne

K1. Ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. K_K01

K2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego

zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów

rozumowania.

K_K02

K3. Potrafi formułować opinie na temat zagadnień analizy funkcjonalnej. K_K07

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)