Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.2N20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Zakład Dydaktyki Matematyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Konwersatorium 15 Konsultacje 15 Łączna liczba godzin kontaktowych z udziałem nauczyciela akademickiego 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1.5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) ◾Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 15 ◾Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 15 ◾Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 15 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1.5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe W2, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe W3, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe U1, konwersatorium - prace zaliczeniowe U2, konwersatorium - prace zaliczeniowe U3, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe K1, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe K2, konwersatorium - prace zaliczeniowe K3, konwersatorium - prace zaliczeniowe K4, konwersatorium - prace zaliczeniowe |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. 2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. 3. Proces nauczania - uczenia się. 4. Zasady i metody nauczania. 5. Środki kształcenia. Konwersatorium: 1. System oświaty - organizacja i funkcjonowanie. 2. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. 3. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. 4. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. 5. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. |
Literatura: |
1. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Warszawa, 2012. 2. F. Bereźnicki, Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015. 3. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń, 1999. 4. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie - wybór -ewaluacja, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. 5. H. Siwek, Dydaktyka matematyki, Warszawa, 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: W1 zna zasady funkcjonowania szkoły oraz systemu oświatowego, ma świadomość problemów pojawiających się we współczesnej edukacji W2 posiada podstawową wiedzę związaną ze skutecznym i efektywnym nauczaniem W3 posiada wiedzę z zakresu dydaktyki niezbędną do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów oraz kreowania autorskich rozwiązań dydaktycznych. Umiejętności: Student: U1 potrafi samodzielne projektować działania edukacyjne stosując różne metody, formy i środki nauczania, potrafi przygotować konspekt do prowadzonych lekcji U2 potrafi projektować działania edukacyjne w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów U3 posiada umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego. Kompetencje społeczne: Student: K1 ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 K2 potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania K_K02 K3 potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter K_K03 K4 potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych K_K06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.