Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.2N20
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Zakład Dydaktyki Matematyki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Konwersatorium 15

Konsultacje 15

Łączna liczba godzin kontaktowych z udziałem nauczyciela akademickiego 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1.5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

◾Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 15

◾Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 15

◾Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 15

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1.5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe

W2, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe

W3, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U1, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U2, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U3, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe

K1, wykład - prace zaliczeniowe, konwersatorium - prace zaliczeniowe

K2, konwersatorium - prace zaliczeniowe

K3, konwersatorium - prace zaliczeniowe

K4, konwersatorium - prace zaliczeniowe




Pełny opis:

Wykład:

1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna.

2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa.

3. Proces nauczania - uczenia się.

4. Zasady i metody nauczania.

5. Środki kształcenia.

Konwersatorium:

1. System oświaty - organizacja i funkcjonowanie.

2. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne.

3. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów.

4. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia.

5. Język jako narzędzie pracy nauczyciela.

Literatura:

1. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Warszawa, 2012.

2. F. Bereźnicki, Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.

3. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń, 1999.

4. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie - wybór -ewaluacja, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

5. H. Siwek, Dydaktyka matematyki, Warszawa, 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

W1 zna zasady funkcjonowania szkoły oraz systemu oświatowego, ma świadomość problemów pojawiających się we współczesnej edukacji

W2 posiada podstawową wiedzę związaną ze skutecznym i efektywnym nauczaniem

W3 posiada wiedzę z zakresu dydaktyki niezbędną do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów oraz kreowania autorskich rozwiązań dydaktycznych.

Umiejętności:

Student:

U1 potrafi samodzielne projektować działania edukacyjne stosując różne metody, formy i środki nauczania, potrafi przygotować konspekt do prowadzonych lekcji

U2 potrafi projektować działania edukacyjne w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów

U3 posiada umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.

Kompetencje społeczne:

Student:

K1 ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01

K2 potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania K_K02

K3 potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter K_K03

K4 potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych K_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)