Przedmiot specjalizacyjny II - Gry i funkcje decyzyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.2N39 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny II - Gry i funkcje decyzyjne |
Jednostka: | Zakład Rachunku Prawdopodobieństwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Rachunek prawdopodobieństwa |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 9 Konwersatoria 9 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 18 Łączna liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4 Liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. W2. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. W3. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. W4. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. W6. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. W11. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. U1. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. U2. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. U3. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. U4. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. U5. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. K1. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. K2. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. K7. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje natępujące zagadnienia: 1. Gry statystyczne. Optymalne funkcje decyzyjne. Bayesowskie funkcje decyzyjne. Minimaksowe funkcje decyzyjne. 2. Metody wyznaczania bayesowskich i minimaksowych funkcji decyzyjnych. 3. Ważniejsze twierdzenia w teorii gier statystycznych. 4. Zastosowanie gier statystycznych w badaniach statystycznych. Estymacja parametryczna jako gra statystyczna. Testowanie hipotez statystycznych jako gra statystyczna. Konwersatorium obejmuje natępujące zagadnienia: 1.Gry statystyczne. Optymalne funkcje decyzyjne. Bayesowskie funkcje decyzyjne. Minimaksowe funkcje decyzyjne. 2. Metody wyznaczania bayesowskich i minimaksowych funkcji decyzyjnych. 3. Ważniejsze twierdzenia w teorii gier statystycznych. 4. Zastosowanie gier statystycznych w badaniach statystycznych. Estymacja parametryczna jako gra statystyczna. Testowanie hipotez statystycznych jako gra statystyczna. |
Literatura: |
1. T. S. Ferguson, Mathematical Statistics, A decision theoretic approach, Academic Press, 1967. 2. P. Morris, Introduction to game theory, Springer-Verlag, 1994. 3. M. Krzyśko, Statystyka Matematyczna, Tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1998. 4. J. Greń, Gry statystyczne i ich zastosowanie, PWE, Warszawa, 1972. 5. G. Owen, Teoria gier, PWN, Warszawa, 1975. 6. J. Watson, Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WNT, Warszawa, 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student zna pojęcie i podstawowe składowe gry statystycznej. W2. Student zna pojęcie niezrandymizowanych i zrandymizowanych reguł decyzyjnych. W3. Student rozumie pojęcia nieobciążoności, niezmienniczości i dopuszczalności reguł decyzyjnych. W4. Zna podstawowe twierdzenia dotyczące statystycznych gier decyzyjnych. W5. Student zna podstawowe definicje, własności i wyniki dotyczące bayesowskich funkcji decyzyjnych. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi sprawdzić warunki nieobciążoności, dopuszczalności i niezmienniczości reguły decyzyjnej. U2. Potrafi zastosować teorię funkcji decyzyjnych w problemach estymacji i testowania hipotez statystycznych. U3. Umie stosować reguły bayesowskie do wyznaczania estymatorów. U4. Potrafi posługiwać się pojęciem funkcji straty do obliczania ryzyka. KOMPETENCJE K1. Ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; X1A_K01X1A_U07X1A_K05 K2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania; X1A_K01X1A_K02X1A_U09 K7. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych; X1A_K06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.