Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot specjalizacyjny II - Gry i funkcje decyzyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.2N39
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot specjalizacyjny II - Gry i funkcje decyzyjne
Jednostka: Zakład Rachunku Prawdopodobieństwa
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Rachunek prawdopodobieństwa

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 9

Konwersatoria 9

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 18

Łączna liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4


Liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

W2. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

W3. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

W4. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

W6. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

W11. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

U1. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

U2. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

U3. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

U4. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

U5. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

K1. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

K2. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

K7. Wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - kolokwia.

Pełny opis:

Wykład obejmuje natępujące zagadnienia:

1. Gry statystyczne. Optymalne funkcje decyzyjne. Bayesowskie funkcje decyzyjne. Minimaksowe funkcje decyzyjne.

2. Metody wyznaczania bayesowskich i minimaksowych funkcji decyzyjnych.

3. Ważniejsze twierdzenia w teorii gier statystycznych.

4. Zastosowanie gier statystycznych w badaniach statystycznych. Estymacja parametryczna jako gra statystyczna. Testowanie hipotez statystycznych jako gra statystyczna.

Konwersatorium obejmuje natępujące zagadnienia:

1.Gry statystyczne. Optymalne funkcje decyzyjne. Bayesowskie funkcje decyzyjne. Minimaksowe funkcje decyzyjne.

2. Metody wyznaczania bayesowskich i minimaksowych funkcji decyzyjnych.

3. Ważniejsze twierdzenia w teorii gier statystycznych.

4. Zastosowanie gier statystycznych w badaniach statystycznych. Estymacja parametryczna jako gra statystyczna. Testowanie hipotez statystycznych jako gra statystyczna.

Literatura:

1. T. S. Ferguson, Mathematical Statistics, A decision theoretic approach, Academic Press, 1967.

2. P. Morris, Introduction to game theory, Springer-Verlag, 1994.

3. M. Krzyśko, Statystyka Matematyczna, Tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1998.

4. J. Greń, Gry statystyczne i ich zastosowanie, PWE, Warszawa, 1972.

5. G. Owen, Teoria gier, PWN, Warszawa, 1975.

6. J. Watson, Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WNT, Warszawa, 2005.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna pojęcie i podstawowe składowe gry statystycznej.

W2. Student zna pojęcie niezrandymizowanych i zrandymizowanych reguł decyzyjnych.

W3. Student rozumie pojęcia nieobciążoności, niezmienniczości i dopuszczalności reguł decyzyjnych.

W4. Zna podstawowe twierdzenia dotyczące statystycznych gier decyzyjnych.

W5. Student zna podstawowe definicje, własności i wyniki dotyczące bayesowskich funkcji decyzyjnych.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi sprawdzić warunki nieobciążoności, dopuszczalności i niezmienniczości reguły decyzyjnej.

U2. Potrafi zastosować teorię funkcji decyzyjnych w problemach estymacji i testowania hipotez statystycznych.

U3. Umie stosować reguły bayesowskie do wyznaczania estymatorów.

U4. Potrafi posługiwać się pojęciem funkcji straty do obliczania ryzyka.

KOMPETENCJE

K1. Ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; X1A_K01X1A_U07X1A_K05

K2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania; X1A_K01X1A_K02X1A_U09

K7. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych; X1A_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)