Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka informatyki III etapu edukacyjnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.2N47
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka informatyki III etapu edukacyjnego
Jednostka: Zakład Algebry i Matematyki Dyskretnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Laboratorium 15

Konsultacje 10


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 40

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2


Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do zajęć 10

Studiowanie literatury 3

Przygotowanie się kolokwiów 7


Łączna liczba godzin nie kontaktowych 20

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie kolokwiów i testu zaliczeniowego

W2 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie kolokwiów

U1 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie kolokwiów

K1 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach

K2 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach

K3 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach

K4 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach

K5 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z informatyki w szkole gimnazjalnej i obejmują następujące zagadnienia:

1. Wstęp do dydaktyki informatyki na III etapie kształcenia.

2. Podstawa programowa, treści kształcenia oraz rozkład materiału na III etapie kształcenia.

3. Rola nauczyciela na III etapie kształcenia.

4. Metody, formy nauczania i środki dydaktyczne na III etapie kształcenia.

5. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na III etapie kształcenia.

6. Trudności w nauczaniu informatyki na III etapie kształcenia.

7. Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole gimnazjalnej.

8. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół gimnazjalnych.

9. Współpraca nauczyciela z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem.

10. Efektywność nauczania.

Literatura:

1. Skrypt pod redakcją Beaty Byliny, Jarosława Byliny, Jerzego Mycki: Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2007, ISBN 978-83-227-2701-0.

2. Strony wydawnictw z podręcznikami do szkoły gimnazjalnej oraz podręczniki wraz z poradnikami.

3. Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 1. Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, MIKOM 2003.

4. Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 2. Jak uczyć?, MIKOM 2003.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Zna matematyczne podstawy teorii algorytmów oraz ich praktyczne zastosowania K_W08, X2A_W03, X2A_W04

W2. Zna i rozumie podstawowe algorytmy K_W08, X2A_W03, X2A_W04

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi zaprogramować podstawowe algorytmy w programach Scratch, Logo i Eli K_W08, X2A_W03, X2A_W04

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01, X2A_K01, X2A_U07, X2A_K05

K2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania K_K02, X2A_K01, X2A_K02

K3. Rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie K_K04, X2A_K03, X2A_K04, X2A_W08, X2A_W09

K4. Rozumie potrzebę popularnego przedstawiania laikom wybranych osiągnięć matematyki wyższej K_K05, X2A_K05, X2A_K06, X2A_U08

K5. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych K_K06, X2A_K01

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)