Dydaktyka informatyki III etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.2N47 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka informatyki III etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Zakład Algebry i Matematyki Dyskretnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Laboratorium 15 Konsultacje 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 40 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć 10 Studiowanie literatury 3 Przygotowanie się kolokwiów 7 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 20 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie kolokwiów i testu zaliczeniowego W2 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie kolokwiów U1 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie kolokwiów K1 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach K2 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach K3 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach K4 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach K5 - na podstawie pracy i aktywności na zajęciach |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z informatyki w szkole gimnazjalnej i obejmują następujące zagadnienia: 1. Wstęp do dydaktyki informatyki na III etapie kształcenia. 2. Podstawa programowa, treści kształcenia oraz rozkład materiału na III etapie kształcenia. 3. Rola nauczyciela na III etapie kształcenia. 4. Metody, formy nauczania i środki dydaktyczne na III etapie kształcenia. 5. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na III etapie kształcenia. 6. Trudności w nauczaniu informatyki na III etapie kształcenia. 7. Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole gimnazjalnej. 8. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół gimnazjalnych. 9. Współpraca nauczyciela z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem. 10. Efektywność nauczania. |
Literatura: |
1. Skrypt pod redakcją Beaty Byliny, Jarosława Byliny, Jerzego Mycki: Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2007, ISBN 978-83-227-2701-0. 2. Strony wydawnictw z podręcznikami do szkoły gimnazjalnej oraz podręczniki wraz z poradnikami. 3. Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 1. Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, MIKOM 2003. 4. Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 2. Jak uczyć?, MIKOM 2003. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Zna matematyczne podstawy teorii algorytmów oraz ich praktyczne zastosowania K_W08, X2A_W03, X2A_W04 W2. Zna i rozumie podstawowe algorytmy K_W08, X2A_W03, X2A_W04 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi zaprogramować podstawowe algorytmy w programach Scratch, Logo i Eli K_W08, X2A_W03, X2A_W04 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01, X2A_K01, X2A_U07, X2A_K05 K2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania K_K02, X2A_K01, X2A_K02 K3. Rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie K_K04, X2A_K03, X2A_K04, X2A_W08, X2A_W09 K4. Rozumie potrzebę popularnego przedstawiania laikom wybranych osiągnięć matematyki wyższej K_K05, X2A_K05, X2A_K06, X2A_U08 K5. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych K_K06, X2A_K01 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.