Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.2N48 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Zakład Rachunku Prawdopodobieństwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 5 Laboratorium 25 Łączna liczba godzin kontaktowych z nauczycielem akademickim 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Liczba punktów ECTS dla modułu 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2 - wypowiedź ustna, zaliczenie praktyczne W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 - zaliczenie praktyczne |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Budowa i działanie narządu głosu. 2. Oddech jako podstawa prawidłowej fonacji. 3. Budowa i zasada działania rezonatorów. Artykulacja. 4. Wybrane zagadnienia teorii komunikacji interpersonalnej. Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia: 1. Budowa i działanie narządu głosu. 2. Oddech jako podstawa prawidłowej fonacji. 3. Budowa i zasada działania rezonatorów. Artykulacja. 4. Praktyczne metody pracy nad głosem. 5. Higiena głosu – zalecenia praktyczne. 6. Zasady autoprezentacji. |
Literatura: |
1. B.Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Universitas, Kraków, 2003; 2. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu, WMP, Warszawa, 1958; 3. B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Wyd. art. Program, Warszawa, 1998; 4. B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach, Wyd. Podkowa, Gdańsk, 1997; 5. B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Wyd. Podkowa, Gdańsk, 1998; 6. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk, 1998; 7. H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, PZWS, Warszawa, 1972. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Zna budowę i działanie narządu głosu W2. Posiada wiedzę na temat higienicznej i prawidłowej, bezpiecznej emisji głosu W3. Posiada orientację dotyczącą podstawowych zaburzeń emisji głosu i metod ich rehabilitacji. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi samodzielnie dobierać ćwiczenia pomagające realizować zagadnienia związane z prawidłową fonacją U2. Potrafi zastosować wiedzę z zakresu emisji głosu w komunikacji interpersonalnej. U3. Potrafi posługiwać się aparatem oddechowym i narządem głosu w sposób gwarantujący bezpieczną fonację. Kompetencje społeczne K1. Samodzielnie sprawuje kontrolę nad własną emisją głosu. K_K01; K2. Potrafi krytycznie i odpowiedzialnie analizować emisję głosu ucznia z nastawieniem na umiejętność właściwej korekty. K_K02; K3. Potrafi zaplanować pracę nad doskonaleniem własnej emisji głosu. K_K03; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.