Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka dyskretna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.40
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyka dyskretna
Jednostka: Zakład Algebry i Matematyki Dyskretnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość matematyki na poziome szkoły średniej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

a) wykład - 15

b) laboratorium - 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

a) przygotowanie się do zajęć- 20

b) przygotowanie się do egzaminu - 10


Łączna liczba godzin niekontaktowych - 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2




Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W01 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_W02 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_W03 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_W04 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_W05 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_W06 - na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_U01- na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_U02- na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_U03- na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_U04 - na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_U11 - na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_U35 - na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_K01 - na podstawie pracy na zajęciach

K_K02 - na podstawie pracy na zajęciach oraz na podstawie śródsemestralnych sprawdzaniów pisemnych i/lub egzaminu

K_K07 - na podstawie pracy na zajęciach

Pełny opis:

Matematyka dyskretna - to zbiorcza nazwa różnych działów matematyki, zajmujących się badaniem struktur nieciągłych czyli skończonych lub co najwyżej przeliczalnych. Stała się popularna w ostatnich latach dzięki zastosowaniom w informatyce, która w sposób naturalny zajmuje się jedynie strukturami skończonymi (skończona reprezentacja liczb, skończona ilość operacji w jednostkach czasu komputera - taktowanie zegara).

W efekcie kształcenia student powinien potrafić opanować elementy

logiki, kombinatoryki, podstaw teorii grafów i teorii algorytmów. Lista tematów:

1. Zbiory, relacje i funkcje

2. Grafy proste i grafy skierowane.

3. Drzewa i ich właściwości.

4. Algebra Boole'a i elementy rachunku zdań.

5.Elementy logiki predykatów, użycie kwantyfikatorów

7 Spectrum regularnego grafu.

8. Elementy teorii grafów ekstremalnych.

9. Algorytmy na grafach, znajdowanie drzewa rozpinającego

10. Symetrie grafów i grupy permutacji.

11. Lemat Burnside'a i ego zastosowania.

12. Koncepcja maszyny Turinga, przykłady.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W01

rozumie cywilizacyjne znaczenie matematyki i jej zastosowań

X1A_W01,

K_W02

dobrze rozumie rolę i znaczenie dowodu w matematyce, a także pojęcie istotności założeń X1A_W03

K_W03

rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć formalizmu

matematycznego do budowy i analizy prostych modeli matematycznych w

innych dziedzinach nauk

X1A_W02 , X1A_W03

K_W04

zna podstawowe twierdzenia z poznanych działów matematyki

X1A_W01, X1A_W03

K_W05

zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia

matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy lub nieuprawnione rozumowania

X1A_W03

K_W06

zna wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej, teorii mnogości i

matematyki dyskretnej zawarte w podstawach innych dyscyplin matematyki

X1A_W01

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01

potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne

rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje

X1A_U01, X1A_U06

K_U02

posługuje się rachunkiem zdań i kwantyfikatorów i potrafi poprawnie używać go

także w języku potocznym

X1A_U01

K_U03

umie prowadzić łatwe i średnio trudne dowody metodą indukcji zupełnej; potrafi

definiować funkcje i relacje rekurencyjne

X1A_U01

K_U04

umie stosować system logiki klasycznej do formalizacji teorii matematycznych

X1A_U01

K_U11

potrafi interpretować i wyjaśniać zależności funkcyjne, ujęte w postaci wzorów,

tabel, wykresów, schematów i stosować je w zagadnieniach praktycznych

X1A_U01

X1A_U02

X1A_U03

K_U35

potrafi mówić o zagadnieniach matematycznych zrozumiałym, potocznym

językiem

X1A_U06

X1A_U09

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01

ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie

potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,

dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza

kierunki własnego rozwoju i kształcenia

X1A_K01

X1A_U07

X1A_K05

K_K02

potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego

zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów

rozumowania

X1A_K01

X1A_K02

X1A_U09

K_K07

potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych

X1A_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)