Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza matematyczna I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza matematyczna I
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 45

Konwersatorium 45

Konsultacje 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 105

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się studenta do konwersatorium 50

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 40

Przygotowanie się studenta do egzaminu 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 105

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

WIEDZA

W1. wykład - egzamin pisemny

W2. wykład - egzamin pisemny

UMIEJĘTNOŚCI

U1. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U2. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U3. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U4. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U5. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U6. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - prace zaliczeniowe

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. konwersatorium - aktywność na zajęciach

K2. konwersatorium - aktywność na zajęciach

K3. konwersatorium - aktywność na zajęciach

Pełny opis:

1. Liczby rzeczywiste:

a. własności liczb rzeczywistych,

b. elementarne nierówności,

c. liczby naturalne, zasada indukcji matematycznej,

d. liczby wymierne i niewymierne,

e. zależności między średnimi,

f. kresy zbiorów.

2. Ciągi liczbowe:

a. ciągi liczbowe i ich własności,

b. zbieżność ciągów liczbowych, podstawowe własności ciągów zbieżnych,

c. twierdzenie o trzech ciągach,

d. twierdzenie Stolza,

e. granice ciągów monotonicznych i ciągi rekurencyjne,

f. liczba e,

g. twierdzenie Bolzano-Weierstrassa,

h. warunek Cauchy'ego.

3. Szeregi liczbowe:

a. szeregi zbieżne, suma szeregu, kryteria zbieżności szeregów o wyrazach nieujemnych,

b. twierdzenie Leibniza,

c. zbieżność bezwzględna, zbieżność warunkowa,

d. iloczyn Cauchy'ego szeregów, twierdzenie Mertensa.

4. Granica funkcji rzeczywistej w punkcie, ciągłość funkcji w punkcie, funkcje ciągłe i ich własności, własność Darboux.

Literatura:

Podręczniki:

1. A. Birkholc, Analiza matematyczna dla nauczycieli, PWN, Warszawa 1980.

2. G. M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, tomy I-III, PWN, Warszawa 2002-2003.

3. K. Knopp, Szeregi nieskończone, PWN, Warszawa 1956.

4. W. Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, Warszawa 1983.

5. K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej, PWN, Warszawa 1979.

6. K. Maurin, Analiza Matematyczna, cz. I, PWN, Warszawa 1991.

7. F. Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa 1979.

8. W. Rudin, Podstawy analizy matematycznej, PWN, Warszawa 2002.

9. R. Rudnicki, Wykłady z analizy matematycznej, PWN, Warszawa 2002.

10. E. Złotkiewicz, Wykład analizy matematycznej dla słuchaczy studiów matematycznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.

Zbiory zadań:

1. J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa 1994.

2. B. P. Demidowicz, Zbiór zadań i ćwiczeń z analizy matematycznej, Nauka, Moskwa 1969 (po rosyjsku).

3. W. Kaczor, M. Nowak, Zadania z analizy matematycznej, cz. I, Liczby rzeczywiste, ciągi iszeregi liczbowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1996 (Problems in mathematical analysis I. Real numbers, sequences and series. Translated and revised from the 1996 Polish original by the authors. Student Mathematical Library, 4. American Mathematical Society, Providence, RI, 2000).

4. W. Kaczor, M. Nowak, Zadania z analizy matematycznej, cz. II, Funkcje jednej zmiennej-rachunek różniczkowy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998 (Problems in mathematical analysis II. Continuity and differentiation. Translated from the 1998 Polish original, revised and augmented by the authors. Student Mathematical Library, 12. American Mathematical Society, Providence, RI, 2001).

5. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, tom I, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. dobrze rozumie rolę i znaczenie dowodu w matematyce, a także pojęcie istotności założeń; K_W02, K_U04

W2. rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć języka matematycznego do budowy i analizy prostych modeli matematycznych w innych dziedzinach nauk; K_W03, K_W01

UMIEJĘTNOŚCI

U1. potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje; K_U01, K_U35

U2. posługuje się rachunkiem zdań i kwantyfikatorów i potrafi poprawnie używać go także w języku potocznym; K_U02, K_U04, K_U35

U3. umie prowadzić łatwe i średnio trudne dowody metodą indukcji matematycznej; potrafi definiować funkcje i relacje rekurencyjne; K_U03

U4. umie operować pojęciem liczby rzeczywistej; zna przykłady liczb niewymiernych i przestępnych; K_U08, K_W01

U5. potrafi definiować funkcje i opisywać ich własności; K_U09, K_W01, K_U11

U6. posługuje się w różnych kontekstach pojęciem zbieżności i granicy; potrafi — na prostym i średnim poziomie trudności — obliczać granice ciągów i funkcji, badać zbieżność bezwzględną i warunkową szeregów; K_U10, K_W01, K_W04, K_W05, K_W09

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; K_K01

K2. potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania; K_K02

K3. potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych; K_K07

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0