Przedmiot specjalizacyjny IV - Testowanie hipotez nieparametrycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.78 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny IV - Testowanie hipotez nieparametrycznych |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://matematyka.kampus.umcs.lublin.pl/moodle/course/view.php?id=424 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczone przedmioty: Podstawy teorii estymacji i wnioskowania statystycznego i Pakiety statystyczne. Podstawowa znajomość programów Statistica oraz R. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład 30 Laboratorium 30 Konsultacje 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 70 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do laboratorium 5 Prace domowe 10 Studiowanie literatury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Łączna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, U1, U2, K2 - prace zaliczeniowe, prace domowe, praca na zajęciach laboratoryjnych, egzamin końcowy (pisemny) K1, K2, K3, K4 - praca na zajęciach laboratoryjnych |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi testów nieparametrycznych oraz procedurami ich praktycznego wykorzystania przy pomocy pakietów komputerowych i interpretacją otrzymanych wyników. |
Literatura: |
1. R. Magiera, Modele i metody statystyki matematycznej, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2002 2. A. Stanisz, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL na przykładach z medycyny, tom I, StatSoft, Kraków, 2007 3. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: 4. E.L. Lehmann, Nonparametrics Statistical Methods Based on Ranks, Holden-Day, San Francisco, 1975 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1 Student zna podstawy teoretyczne metod testów nieparametrycznych (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W013). W2 Student wie jakie są typy testów nieparametrycznych i ich obszary zastosowania (K_W12). UMIEJĘTNOŚCI U1 Student potrafi zidentyfikować problem badawczy, wybrać nieparametryczne narzędzie statystyki matematycznej odpowiednie dla rozwiązania postawionego problemu. (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U35). U2 Umie badać zgodność rozkładów, porównywać próby niezależne i zależne oraz testować niezależność. Umie zastosować poznane narzędzia statystyczne w praktyce przy użyciu pakietów komputerowych i zinterpretować otrzymane wyniki. (K_U28, K_U34). KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1 Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzeby dokształcania się i podnoszenia kompetencji (K_K01). K2 Dba o precyzję sformułowań, potrafi formułować opinie (K_K02, K_K07). K3 Jest kreatywny przy stosowaniu zaawansowanych metod statystycznych (K_K01). K4 Umie pracować w zespole i jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania związane z pracą zespołową (K_K03). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.