Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot specjalizacyjny V - Wybrane problemy eksploracji danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.80
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot specjalizacyjny V - Wybrane problemy eksploracji danych
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://matematyka.kampus.umcs.lublin.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość podstaw statystyki matematycznej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Laboratorium 30

Konsultacje 5

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 50

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do laboratorium 15

Studiowanie literatury 10

Przygotowanie projektu 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 35

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

ocena ciągła

projekt zaliczeniowy

Pełny opis:

W uproszczeniu, badania można podzielić na konfirmacyjne, w których próbuje się potwierdzić lub sfalsyfikować uprzednio postawione hipotezy badawcze oraz eksploracyjne, których celem jest odkrycie prawidłowości w zgromadzonych danych. W dobie coraz powszechniejszego i tańszego rejestrowania, gromadzenia i udostępniania ogromnych ilości danych w związku m. in. z cyfryzacją wszystkich dziedzin życia, aktywnością w mediach społecznościowych, obsługą klienta przez witryny WWW i aplikacje mobilne, rozbudowanymi programami lojalnościowymi czy popularyzacją internetu rzeczy (IoT) znaczenie zyskują metody eksploracji. Stanowią one połączenie statystyki matematycznej i uczenia maszyn (machine learning), a wiedza dzięki nim uzyskana może przesądzić o przewadze konkurencyjnej, skuteczności w wykrywaniu przestępstw finansowych czy optymalizacji procesów decyzyjnych w działalności ubezpieczeniowej czy opiece medycznej. Celem modułu jest zapoznanie studentów z tego typu podejściem do analizy danych oraz sposobem wykorzystania poznanych metod statystyki wielowymiarowej do zgłębiania danych.

Literatura:

1. D.T. Larose, Odkrywanie wiedzy z danych, PWN, Warszawa, 2006

2. D.T. Larose, Metody i modele eksploracji danych, PWN, Warszawa, 2008

3. D.Hand, H.Mannila, P.Smyth, Eksploracja danych, WNT, Warszawa, 2005

4. T. Morzy, Odkrywanie asocjacji: Algorytmy i struktury danych, OWN, 2004.

5. P. Cichosz, Systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2000.

6. J. Koronacki, J. Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2005

7. S. Brandt, Analiza danych: metody statystyczne i obliczeniowe, PWN, Warszawa, 2002.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W01 rozumie cywilizacyjne znaczenie matematyki i jej zastosowań

K_W02 dobrze rozumie rolę i znaczenie dowodu w matematyce, a także pojęcie istotności założeń

K_W03 rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli matematycznych w innych dziedzinach nauk

K_W04 zna podstawowe twierdzenia z poznanych działów matematyki

K_W05 zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy lub nieuprawnione rozumowania

K_W12 ma obraz podstawowych zastosowań matematyki do znanych praw, zjawisk i procesów z innych dziedzin nauki

K_W13 zna podstawy probabilistyczne statystyki matematycznej, w szczególności podstawy teorii estymacji oraz weryfikacji hipotez statystycznych

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01 potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje

K_U02 posługuje się rachunkiem zdań i kwantyfikatorów i potrafi poprawnie używać go także w języku potocznym

K_U03 umie prowadzić łatwe i średnio trudne dowody metodą indukcji zupełnej; potrafi definiować funkcje i relacje rekurencyjne

K_U04 umie stosować system logiki klasycznej do formalizacji teorii matematycznych

K_U11 potrafi interpretować i wyjaśniać zależności funkcyjne, ujęte w postaci wzorów, tabel, wykresów, schematów i stosować je w zagadnieniach praktycznych

K_U34 umie przeprowadzić proste wnioskowanie statystyczne, także z wykorzystaniem programów komputerowych

K_U35 potrafi mówić o zagadnieniach matematycznych zrozumiałym, potocznym językiem

K_U38 potrafi posługiwać się wybranymi technikami statystycznej analizy wielowymiarowej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01 ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

K_K02 potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania

K_K03 potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter

K_K07 potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0