Statystyka matematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.89 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka matematyczna |
Jednostka: | Instytut Matematyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Rachunek prawdopodobieństwa |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe Wykład 15 Laboratorium 30 Łączna liczba godzin kontaktowych z nauczycielem akademickim 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe Przygotowanie do laboratorium 15 Przygotowanie do egzaminu 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3 - wykład - egzamin pisemny, laboratorium - śródsemestralne prace kontrolne U1, U2, U3, U4, U5, U6 - wykład - egzamin pisemny, laboratorium - śródsemestralne prace kontrolne K1, K2, K3 ocena ciągła (obecność i aktywność na zajęciach) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w podstawowe problemy statystyki matematycznej – statystyczny opis danych empirycznych, zagadnienia estymacji punktowej i przedziałowej, elementy teorii weryfikacji hipotez statystycznych. Słuchacze zostaną również zapoznani z możliwościami pakietów statystycznych (np. Statistica PL) i arkusza kalkulacyjnego MS Excel w zakresie stosowania statystyki opisowej oraz wnioskowania statystycznego. Wykład i laboratorium obejmują następujące zagadnienia: 1. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Statystyki opisowe dla danych indywidualnych. Szeregi rozdzielcze i statystyki dla danych pogrupowanych. 2. Podstawowe rozkłady statystyki matematycznej. 3. Estymacja punktowa i metody wyznaczania estymatorów: metoda momentów, metoda największej wiarogodności. 4. Badanie własności estymatorów (nieobciążoność, zgodność, błąd średniokwadratowy, dostateczność, minimalna dostateczność, efektywność). 5. Estymacja przedziałowa. Wyznaczanie minimalnej liczebności próbki. 6. Podstawy weryfikacji hipotez statystycznych: błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Obszar krytyczny i p-wartość. 7. Testy jedno- i dwuparametryczne. Testy zgodności i normalności rozkładu. 8. Badanie współzależności zjawisk: współczynnik korelacji liniowej i rangowej, test niezależności |
Literatura: |
1. W. Krysicki, J. Bartos i in., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, PWN, Warszawa 1994. 2. M. Krzyśko, Statystyka matematyczna, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1996. 3. S. Kot, J. Jakubowski, A. Sokołowski, Statystyka, Difin, Warszawa 2007. 4. J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2000. 5. A. Stanisz, Przystępny kurs statystyki w oparciu o program STATISTICA PL na przykładach z medycyny, T. I i II, Kraków 2001. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. rozumie istotę, znaczenie i zastosowania statystyki matematycznej - K_W01 W2. ma pogłębioną wiedzę w zakresie opisu statystycznego, estymacji punktowej, weryfikacji hipotez i rozumie stosowanie tych narzędzi w innych dziedzinach nauki - K_W03, K_W04, K_W13 W3. rozumie zasady doboru odpowiednich narzędzi statystycznych w zależności od celów badawczych i rodzaju obserwowanych cech - K_W02, K_W05 UMIEJĘTNOŚCI U1. umie dokonać wyznaczać i interpretować podstawowe statystyki opisowe z próby - K_U33 U2. umie wyznaczać estymatory parametrów rozkładu populacji oraz badać ich własności - K_U33 U3. potrafi wyznaczać przedziały ufności oraz minimalną liczebność próby - K_U01, K_U03, K_U04 U4. potrafi przeprowadzić weryfikację podstawowych hipotez statystycznych i zinterpretować otrzymane wyniki - K_U34, K_U35, K_U38 U5. potrafi dobrać właściwą metodę statystyczną do danego problemu badawczego, przeprowadzić odpowiednią analizę i zinterpretować wyniki badań - K_U34, K_U35, K_U38 U6. umie wykorzystywać programy komputerowe do rozwiązywania praktycznych zagadnień z analizy danych statystycznych - K_U28 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie studiowanych zagadnień i doskonali swoje umiejętności - K_K01 K2. ma świadomość konieczności profesjonalnego podejścia do badań statystycznych i odpowiedzialnego formułowania wniosków - K_K02 K3. rozumie potrzebę zrozumiałego przedstawiania wybranych metod i wyników analiz statystycznych - K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.