Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Weryfikacja hipotez parametrycznych i nieparametrycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.AD4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Weryfikacja hipotez parametrycznych i nieparametrycznych
Jednostka: Instytut Matematyki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://matematyka.kampus.umcs.lublin.pl/moodle/course/view.php?id=138
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Elementarna wiedza matematyczna na poziomie szkoły średniej. Podstawowa znajomość arkusza kalkulacyjnego. Zaliczony moduł "Prawdopodobieństwo i rozkłady zmiennych losowych".

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład - 12 godziny

Laboratorium - 18 godzin

Konsultacje osobiste i online - 10 godzin

Razem 40 godzin - 3 ECTS


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do laboratorium - 30 godzin

Studiowanie literatury i notatek - 30 godzin

Prace domowe - 20 godzin

Praca zaliczeniowa - 20 godzin

Razem 100 godzin - 5 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

P_W01, P_W02 - ocena aktywności w trakcie zajęć

P_U01, P_U02 - prace wykonane w trakcie laboratorium oraz prace domowe

P_K01, P_K02, P_K03 - ocena pracy w trakcie zajęć

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawami teorii weryfikacji hipotez statystycznych oraz dokonanie przeglądu najczęściej stosowanych testów parametrycznych i nieparametrycznych. Słuchacze zostaną zapoznani z możliwościami programu STATISTICA w zakresie stosowania procedur weryfikacji hipotez statystycznych. W trakcie zajęć studenci nabędą następujących umiejętności i kompetencji – umiejętność wnioskowania z danych empirycznych poprzez stawianie hipotez i ich weryfikację, rozumienie pojęcia błędu statystycznego pierwszego i drugiego rodzaju, znajomość pojęcia p-wartości (p-value, krytyczny poziom istotności), stosowanie podstawowych testów statystycznych w programie STATISTICA.

Zaliczenie z oceną na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, wykonanych w trakcie zajęć zadań oraz prac domowych.

ZAGADNIENIA:

1) Podstawy weryfikacji hipotez statystycznych: błąd pierwszego i drugiego rodzaju, moc testu, p-wartość.

2) Podstawowe testy parametryczne dla jednej i dwóch populacji: testy dotyczące średniej, wariancji, wskaźnika struktury, test dla średniej w próbach zależnych, porównywanie parametrów w dwóch populacjach.

3) Nieparametryczne testy zgodności: test chi-kwadrat, Kołmogorowa, test normalności Shapiro-Wilka.

4) Porównywanie rozkładów w dwóch populacjach (test serii Walda-Wolfowitza, test Manna-Whitneya, test Kruskala-Wallisa i Kołmogorowa-Smirnowa).

5) Test niezależności chi-kwadrat.

6) Testowanie hipotez statystycznych z wykorzystaniem programu STATISTICA i EXCEL.

Literatura:

1) W. Krysicki, J. Bartos i in., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, PWN, Warszawa 1994.

2) E. L. Lehmann, Testowanie hipotez statystycznych, PWN, Warszawa 1968.

3) M. Krzyśko, Statystyka matematyczna, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1996.

4) A. Zeliaś, B. Pawełek, S. Wanat, Metody statystyczne, Zadania i sprawdziany, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.

5) J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2000.

6) A. Stanisz, Przystępny kurs statystyki w oparciu o program STATISTICA PL na przykładach z medycyny, t. I i II, Kraków 2001.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1) P_W01 Zna podstawy weryfikacji hipotez statystycznych oraz podstawowe testy służące do weryfikacji hipotez parametrycznych i nieparametrycznych i wie jak je stosować oraz interpretować otrzymane wyniki (K_W05).

2) P_W02 Rozumie pojęcie błędu statystycznego pierwszego i drugiego rodzaju, mocy testu oraz zna pojęcie p-wartości (K_W06).

UMIEJĘTNOŚCI

1) P_U01 Umie wnioskować z danych empirycznych poprzez stawianie hipotez Weryfikacja hipotez parametrycznych i ich weryfikację przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych parametrycznych i nieparametrycznych (K_U06).

2) P_U02 Umie wykorzystać programy komputerowe w zakresie weryfikacji hipotez statystycznych (K_U23).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1) P_K01 Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania (K_K02).

2) P_K02 ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K03).

3) P_K03 Rozumie potrzebę popularnego przedstawiania laikom wybranych osiągnięć matematyki wyższej (K_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Matuła
Prowadzący grup: Przemysław Matuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)