Inżynieria oprogramowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.InżOpr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria oprogramowania |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność programowania strukturalnego i obiektowego w dowolnym języku wyższego rzędu |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Laboratorium 30 Konsultacje 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 90 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych 60 Przygotowanie się do laboratorium 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace zaliczeniowe W2, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace zaliczeniowe W3, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace zaliczeniowe U1, laboratorium - prace zaliczeniowe U2, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace zaliczeniowe U3, laboratorium - prace zaliczeniowe zaliczeniowe U3, laboratorium - prace zaliczeniowe K1, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace zaliczeniowe K2, laboratorium - prace zaliczeniowe K3, laboratorium - prace zaliczeniowe |
Pełny opis: |
Inżynieria oprogramowania jest wiedzą techniczną dotyczącą wszelkich faz cyklu życia oprogramowania. Oprogramowanie traktowane jest jako konkretny produkt spełniający określone wymagania. Ustandaryzowany zbiór procedur i procesów stosowany podczas rozwiązywania problemów wynikłych w trakcie projektowania i wdrażania oprogramowania traktowanego jako nieodłączna część określonego systemu informatycznego nazywany jest metodyką tworzenia oprogramowania. Metodyki abstrahują od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupiają się na metodach realizacji zadań związanych z zarządzaniem projektem informatycznym. Celem przedmiotu jest prezentacja wybranych metodyk tworzenia oprogramowania, metod analizy i projektowania systemów informatycznych, sposobów przygotowywania dokumentacji technicznej i użytkowej oraz sposobów testowania systemów i szacowania ich niezawodności. Zajęcia koncentrują się także na metodach weryfikacji i walidacji oprogramowania w całym cyklu wytwórczym, w tym na wykonywaniu testów funkcjonalnych i strukturalnych na różnych poziomach(moduł, system). W trakcie zajęć studenci poznają również język UML. Zakres treści: 1. UML - zunifikowany język modelowana systemów informatycznych. 2. Praktyczne stosowanie diagramów UML. 3. Proces rozwoju oprogramowania. 4. Określanie wymagań. 5. Analiza systemów i architektury. 6. Metody testowania systemów informatycznych. 7. Projektowanie zorientowane obiektowo - wzorce projektowe. 8. Inżynieria odwrotna. |
Literatura: |
Lucjan Miękina, "Inżynieria oprogramowania", Wydawnictwa AGH, Kraków 2009, ISSN 0239-6114 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 zna podstawy technik obliczeniowych i programowania, wspomagających pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia, K_W08 W2 rozumie cywilizacyjne znaczenie wybranych działów informatyki i jej zastosowań, K_W14 W3 rozumie działanie systemów komputerowych i sieci, K_W17 Umiejętności U1 rozpoznaje problemy, w tym zagadnienia praktyczne, które można rozwiązać algorytmicznie; potrafi dokonać specyfikacji takiego problemu, K_U25 K_U26 U2 umie ułożyć i analizować algorytm zgodny ze specyfikacją i zapisać go w wybranym języku programowania, K_U26 U3 umie wykorzystać w praktyce narzędzia technologii informacyjnej, K_U39 Kompetencje K1 ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, K_K01 K2 potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter, K_K03 K3 potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych oraz przedstawić opracowanie badanego problemu wraz ze sposobami jego rozwiązania, K_K06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.