Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inżynieria oprogramowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-M.InżOpr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Inżynieria oprogramowania
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność programowania strukturalnego i obiektowego w dowolnym języku wyższego rzędu

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Laboratorium 30

Konsultacje 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego

90

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych 60

Przygotowanie się do laboratorium 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace

zaliczeniowe

W2, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace

zaliczeniowe

W3, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace

zaliczeniowe

U1, laboratorium - prace zaliczeniowe

U2, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace zaliczeniowe

U3, laboratorium - prace zaliczeniowe zaliczeniowe

U3, laboratorium - prace zaliczeniowe

K1, wykład - egzamin pisemny, laboratorium - prace zaliczeniowe

K2, laboratorium - prace zaliczeniowe

K3, laboratorium - prace zaliczeniowe

Pełny opis:

Inżynieria oprogramowania jest wiedzą techniczną dotyczącą wszelkich faz cyklu życia oprogramowania. Oprogramowanie traktowane jest jako konkretny produkt spełniający określone wymagania. Ustandaryzowany zbiór procedur i procesów stosowany podczas rozwiązywania problemów wynikłych w trakcie projektowania i wdrażania oprogramowania traktowanego jako nieodłączna część określonego systemu informatycznego nazywany jest metodyką tworzenia oprogramowania. Metodyki abstrahują od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupiają się na metodach realizacji zadań związanych z zarządzaniem projektem informatycznym. Celem przedmiotu jest prezentacja wybranych metodyk tworzenia oprogramowania, metod analizy i projektowania systemów informatycznych, sposobów przygotowywania dokumentacji technicznej i użytkowej oraz sposobów testowania systemów i szacowania ich niezawodności. Zajęcia koncentrują się także na metodach weryfikacji i walidacji oprogramowania w całym cyklu wytwórczym, w tym na wykonywaniu testów funkcjonalnych i strukturalnych na różnych poziomach(moduł, system). W trakcie zajęć studenci poznają również język UML.

Zakres treści:

1. UML - zunifikowany język modelowana systemów informatycznych.

2. Praktyczne stosowanie diagramów UML.

3. Proces rozwoju oprogramowania.

4. Określanie wymagań.

5. Analiza systemów i architektury.

6. Metody testowania systemów informatycznych.

7. Projektowanie zorientowane obiektowo - wzorce projektowe.

8. Inżynieria odwrotna.

Literatura:

Lucjan Miękina, "Inżynieria oprogramowania", Wydawnictwa AGH, Kraków 2009, ISSN 0239-6114

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 zna podstawy technik obliczeniowych i programowania, wspomagających pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia, K_W08

W2 rozumie cywilizacyjne znaczenie wybranych działów informatyki i jej zastosowań, K_W14

W3 rozumie działanie systemów komputerowych i sieci, K_W17

Umiejętności

U1 rozpoznaje problemy, w tym zagadnienia praktyczne, które można rozwiązać algorytmicznie; potrafi dokonać specyfikacji takiego problemu, K_U25

K_U26

U2 umie ułożyć i analizować algorytm zgodny ze specyfikacją i zapisać go w

wybranym języku programowania, K_U26

U3 umie wykorzystać w praktyce narzędzia technologii informacyjnej, K_U39

Kompetencje

K1 ma świadomość ograniczenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie

potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,

dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza

kierunki własnego rozwoju i kształcenia, K_K01

K2 potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy nad

wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter, K_K03

K3 potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach

obcych oraz przedstawić opracowanie badanego problemu wraz ze sposobami

jego rozwiązania, K_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)