Metodyka nauczania matematyki w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.P15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | dobra znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 50 Konsultacje 25 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75 Liczba punktów ETCS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny niekontaktowe Przygotowanie do konwersatorium 10 Przygotowanie do kolokwium 20 Studiowanie literatury 20 Łączna liczba godzin z niekontaktowych 50 Liczba punktów ETCS za godziny niekontaktowe 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wiedza: W1- W7 - odpowiedź ustna, dyskusja, kolokwium zaliczeniowe Umiejętności: U1 - U8 - kolokwium zaliczeniowe, odpowiedź ustna Kompetencje społeczne: K1, K2 - dyskusja, praca zespołowa na zajęciach |
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa nauczania matematyki III i IV etapu edukacyjnego i przegląd aktualnych programów nauczania – projektowanie procesu kształcenia. Rozkład materiału. 2. Zastosowanie współczesnych technologii i środków multimedialnych do nauczania matematyki (tablice interaktywne, multipodręczniki, program Geogebra, itp.) 3. Potęgi, pierwiastki, procenty oraz proporcjonalność w gimnazjum. 4. Wybrane zagadnienia z planimetrii- okrąg wpisany, opisany na wielokącie, styczna do okręgu, twierdzenie sinusów i cosinusów, twierdzenie Talesa 5. Zagadnienia związane z nauką o funkcjach: omówienie własności funkcji oraz propozycji ich wprowadzenia na różnych poziomach nauczania z zastosowaniem współczesnych środków multimedialnych. 6. Równania, nierówności, metody ich rozwiązywania i stosowanie do zagadnień z różnych dziedzin. 7. Wybrane zagadnienia metodyki nauczania elementów rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej w gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej. 8. Funkcje elementarne w szkole ponadgimnazjalnej: funkcja kwadratowa, wielomiany, funkcje trygonometryczne, wykładnicze i logarytmiczne. 9. Ciągi liczbowe. 10. Dowód w matematyce w oparciu o wybrane zagadnienia z planimetrii i teorii liczb. 11. Elementy analizy matematycznej w szkole ponadgimnazjalnej, zadania optymalizacyjne. |
Literatura: |
1. G. Bryll, R. Sochacki, Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki, Opole, 2012. 2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 1-3, WSiP, Warszawa, 1977. 3. Podstawa programowa matematyki dla IIIi IV etapu edukacyjnego (z 23 grudnia 2008 r.) 4. Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, (pod red. I. Gucewicz-Sawickiej), PWN, Warszawa, 1982. 5. Programy nauczania i podręczniki do nauczania matematyki w kl. 1-3 gimnazjum oraz szkoła ponadgimnazjalna 6. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 7. M. Szurek, O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. t. 1-8, GWO, Gdańsk, 2006. 8. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa, 1990. 9.J. Bednarczuk, Matematyczne gwiazdki, Nowa Era, Warszawa, 2006. |
Efekty uczenia się: |
W1- student zna obowiązującą podstawę programową nauczania matematyki z zakresu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej oraz wie gdzie jak znaleźć dokumenty zawierające aktualną podstawę - K_W16; W2- student zna definicję potęgi,pierwiastka, procentu, K_U14; W3- student zna twierdzenia z planimetrii z zakresu podstawowego i rozszerzonego nauczania matematyki w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalne- K_U14 j; W4- student zna wykresy funkcji omawianych w szkole ponadgimnazjalnej, K_U14; W5- student zna pojęcia z zakresu kombinatoryki- K_U14; W6- student za definicję ciągu arytmetycznego, geometrycznego- K_U14; W7- student wie jak wyglądają zadania optymalizacyjne- K_U14, K_U30; U1- student potrafi przygotować lekcję z wykorzystaniem multipodręcznika, potrafi zobrazować różne obiekty matematyczne w programie Geogebra - K_U31; U2 -student potrafi rozwiązywać zadania związane ze proporcjonalnością, stężeniami procentowymi, procentem prosty i składanym- K_U14, U3- student potrafi rozwiązywać zadania stosując twierdzenia z planimetrii- K_U14; U4- student potrafi omówić własności funkcji na podstawie jej wykresu i wykorzystać je do rozwiązywania równań i nierówności - K_U14; U5- student potrafi zliczać obiekty wykorzystując wiedzę z zakresu kombinatoryki - K_U14; U6- student potrafi rozwiązywać zadania dotyczące ciągów liczbowych- K_U14; U7- student potrafi przeprowadzić proste dowody- K_U14; U8- student potrafi opracować strategię rozwiązania zadań optymalizacyjnych K_U14; K1-student potrafi pracować zespołowo- K_K01; K2- student potrafi w swobodny sposób omawiać zagadnienia matematyczne, rozumie potrzebę popularyzowania matematyki- K_K04, K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.