Dydaktyka matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-M.P6/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka matematyki |
Jednostka: | Zakład Dydaktyki Matematyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | ◾Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 ◾Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 20,0 ◾Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 20,0 ◾Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 ◾Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W14 praca zaliczeniowa K_W13 praca zaliczeniowa K_W16 praca zaliczeniowa K_U30 praca zaliczeniowa K_U31 praca zaliczeniowa K_K03 praca zaliczeniowa K_K04 praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest ogólnym zagadnieniom dydaktyki matematyki: 1. Matematyka jako dziedzina naukowa i przedmiot nauczania. 2. Pojęcia w matematyce i w nauczaniu matematyki. Procesy psychiczne związane z tworzeniem pojęć, czynnościowe nauczanie matematyki. Kształtowanie pojęć matematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi. 3. Definiowanie pojęć matematycznych w szkole – formy definicji matematycznej i kryteria jej poprawności. 4. Odkrywanie, formułowanie i dowodzenie twierdzeń. Aspekty rozumienia twierdzeń matematycznych. Lokalnie dedukcyjna organizacja nauczania matematyki. 5. Rola zadań w nauczaniu matematyki. Rodzaje zadań. Zadania tekstowe i metodyka ich rozwiązywania. |
Literatura: |
1. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 1-3, WSiP, Warszawa, 1977. 2. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa, 1989. 3. Podstawa programowa matematyki dla II etapu edukacyjnego (z 23 grudnia 2008 r.) 4. Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, (pod red. I. Gucewicz-Sawickiej), PWN, Warszawa, 1982. 5. G. Polya, Jak to rozwiązać, PWN, Warszawa, 1964. 6. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 7. M. Szurek, O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. t. 1-8, GWO, Gdańsk, 2006. 8. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa, 1990. |
Efekty uczenia się: |
K_W14 rozumie cywilizacyjne znaczenie matematyki i jej zastosowań K_W13 zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów K_W16 rozumie rolę i zadania nauczyciela na różnych etapach edukacji, wie jak stosować odpowiednie metody i formy pracy z uczniem K_U30 potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej K_U31 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie K_K03 rozumie potrzebę popularnego przedstawiania laikom wybranych osiągnięć matematyki wyższej K_K04 potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.