Makroekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-MF.9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Makroekonomia |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu kursu mikroekonomii lub podstaw ekonomii. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): łącznie: 45 g. / 2 ECTS, w tym: - wykład 15 g. / 1 ECTS - ćwiczenia 30 g. / 1 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - łącznie 120 g. / 3 ECTS, w tym: - studiowanie literatury 30 g. / 1 ECTS - przygotowanie projektu 15 g. / 1 ECTS - przygotowanie się do egzaminu 30 g. / 1 ECTS Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 150 g. Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 5 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Kolokwia Ocena aktywności podczas zajęć ćwiczeniowych Egzamin pisemny Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest zdobycie minimum 50% punktów, przy czym na ostateczną ocenę składa się ocena z dwóch kolokwiów oraz aktywność podczas zajęć (premia proporcjonalna do poziomu aktywności, maksymalnie +1 ocena). Dodatkowo studenci mogą przygotować projekt analityczny (praca w 2-3 osobowych grupach), który może pozwolić na podniesienie końcowej oceny o 0,5. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest zdobycie minimum 50% punktów. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, kategoriami i procesami systemu gospodarczego oraz nabycie praktycznych umiejętności posługiwania się narzędziami analizy makroekonomicznej, kształcenie umiejętności krytycznego myślenia w kategoriach procesów makroekonomicznych poprzez odnoszenie wiedzy teoretycznej do analizy informacji i procesów zachodzących w otoczeniu gospodarczym. Zakres tematyczny: 1. Wprowadzenie do makroekonomii 2. Przepływ towarów i pieniądza w gospodarce 3. Mierniki makroekonomiczne 4. Mierzenie dysproporcji w dochodach 5. Polityka fiskalna 6. Bilans płatniczy 7. Pieniądz i bank centralny 8. Polityka monetarna 9. Model IS-LM 10. Cykl koniunkturalny 11. Bezrobocie 12. Inflacja 13. Teorie handlu 14. Integracja gospodarcza |
Literatura: |
Literatura podstawowa: D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch: t. 2, Makroekonomia, t. 3, Zbiór zadań, PWE, Warszawa 2007 (lub nowsze). Literatura uzupełniająca: R. Milewski, E. Kwiatkowski (red.): Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2018 Mankiw N.G., Taylor P.M., Makroekonomia, PWN Burda M., Wyplosz Ch., Makroekonomia - podręcznik europejski, PWE Warszawa 2013 Nasiłowski M., System rynkowy - podstawy mikro- i makroekonomii, Poltext Próchnicki T., Zrozumieć gospodarkę – makroekonomia, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin Kwella E., Teoria makroekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Dane, raporty, analizy: 1. Ministerstwo Finansów - www.mf.gov.pl 2. Ministerstwo Gospodarki - www.mg.gov.pl 3. Główny Urząd Statystyczny - www.stat.gov.pl 4. Narodowy Bank Polski - www.nbp.pl 5. Portal Macronext - www.macronext.pl 6. Puls Biznesu - www.pb.pl 7. Portal Bankier.pl - www.bankier.pl 8. Portal Money.pl - www.money.pl 9. Bank Światowy - www.worldbank.org 10. Eurostat - ec.europa.eu/eurostat |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu makroekonomii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych -Zna charakter i miejsce makroekonomii w naukach ekonomicznych w systemie nauk społecznych i relacje do innych nauk (prawo, socjologia, psychologia) -Posiada rozszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach gospodarczych i społecznych oraz o ich elementach w wymiarze regionalnym, krajowym i globalnym -Posiada rozszerzoną wiedzę o relacjach między podmiotami gospodarującymi oraz instytucjami społeczno-gospodarczymi w skali krajowej i międzynarodowej oraz wyjaśnia istotę makroekonomię oraz dynamikę w kontekście rozwoju gospodarczego w relacji do innych nauk społecznych -Posiada pogłębioną wiedzę na temat więzi społecznych, ekonomicznych oraz mechanizmów oddziałujących na zachowania konsumenta, pracownika i przedsiębiorcy -Posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie gospodarującym oraz identyfikuje relacje między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej -Posiada rozszerzoną wiedzę o normach i regułach prawnych, organizacyjnych i moralnych kształtujących struktury i instytucje gospodarcze i społeczne -Ma pogłębioną wiedzę na temat przepisów prawa regulujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych -Ma pogłębioną wiedzę o istocie i zastosowaniu struktur i przepisów organizacyjnych -Posiada poszerzoną wiedzę o roli przywództwa i negocjacji w procesach przemian struktur i organizacji gospodarczych oraz działaniu mechanizmu rynkowego -Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości -Zna zaawansowane metody i narzędzia gromadzenia i wykorzystania danych w modelowaniu procesów zachodzących w organizacjach Umiejętności: -Potrafi dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze i relacje między nimi -Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do dokonywania obserwacji zjawisk i procesów w przedsiębiorstwie i gospodarce, formułować własne opinie, krytycznie dobierać dane i metody analiz -Potrafi stosować wiedzę teoretyczną do formułowania, analizy i rozwiązywania problemów organizacji z wykorzystaniem hipotez i pytań badawczych -Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz stawiać proste hipotezy badawcze i dokonywać ich weryfikacji -Potrafi wykorzystywać metody ilościowe i jakościowe w prognozowaniu złożonych procesów społeczno-gospodarczych -Wykorzystuje zdobytą wiedzę do skutecznego zarządzania funkcjonalnymi obszarami organizacji -Potrafi przewidywać zachowania członków organizacji, analizować ich motywy i wpływać na nie w określonym zakresie z wykorzystaniem metod badawczych Kompetencje społeczne: -Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz dzielenia się wiedzą -Docenia znaczenie nauk o zarządzaniu dla kształtowania relacji ekonomicznych i społecznych oraz zarządzania wiedzą w organizacji -Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy -Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej -Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społeczno-gospodarczych i przewidywać ich skutki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Jasiński | |
Prowadzący grup: | Łukasz Jasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Sękowski | |
Prowadzący grup: | Joanna Czaplak, Stefan Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.