Przedmiot specjalizacyjny I: Podstawy planowania badań statystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-MwF.44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny I: Podstawy planowania badań statystycznych |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego, umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym i jednym z pakietów statystycznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) 1. Wykład - 30 2. Laboratorium – 30 3. Konsultacje - 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 70 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) 4. Przygotowanie do zajęć– 30 5. Realizacja zespołowego badania ankietowego – 40 Łączna liczba godzin nie kontaktowych - 70 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 3 Łączna liczba punktów ECTS dla modułu 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, U1, U2, U3, K1, K2- ocena ciągła na zajęciach U4- tygodniowe informacje o postępach w realizacji zespołowego badania statystycznego zamieszczane na forach na kursie na Wirtualnym Kampusie U1, U2, U3, U5, K2- raport końcowy z przeprowadzonego badania statystycznego W2, U2, U4, U5, K1, K2- dyskusja nt. samego badania i raportu końcowego - kontrola obecności na wykładzie i laboratorium |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych pod kątem dalszej analizy statystycznej otrzymanych wyników. Wykład obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. pojęcia i ich definiowanie, ze szczególnym uwzględnieniem problemu sensu empirycznego pojęć teoretycznych 2. pomiar i skale pomiarowe; skalowanie w różnych dziedzinach nauki, pomiar zmiennych ukrytych 3. metody pobierania próby 4. organizacja badania statystycznego od fazy planowania aż do tworzenia raportu końcowego - formułowanie hipotez statystycznych do postawionego problemu badawczego, określanie populacji generalnej, operacjonalizacja zmiennych, dobór odpowiednich metod analitycznych, tworzenie kwestionariuszy, zbieranie i przygotowanie danych empirycznych, statystyczne opracowywanie danych empirycznych, tworzenie raportów. Rozważania teoretyczne będą ilustrowane analizami przypadków konkretnych badań realizowanych we współpracy z Wydziałem MFI. Ponadto w ramach laboratorium uczestnicy w zespołach zaprogramują, przeprowadzą i opracują wyniki własnego badania ankietowego. Pozwali to doświadczyć jakie trudności pojawiają się w praktyce badań statystycznych oraz przygotuje do realizacji badań w przyszłej pracy. |
Literatura: |
1. G. Wieczorkowska, P. Kochański, M. Eljaszuk Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2003 2. J. Brzeziński, Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań, 2000 3. G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. PWN, Warszawa,1997 4. Ch. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2001 5. M. Dobosz, Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Warszawa, Wydawnictwo Exit, 2004 6. Witold Miszczak i wsp., Projektowanie próby z elementami planowania eksperymentów. Wydawnictwo UE Wrocław 7. materiały zamieszczone na kursie na Wirtualnym Kampusie Literatura dodatkowa: 8. J. L. Goupy Methods for Experimental design, Elsevier, Amsterdam, 1993 9. A. Dean, D. Voss, Design and analysis of experiments, Springer 1999 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student zna na poziomie zaawansowanym pakiet Statistica lub PAWS - KW06 W2. Student zna uwarunkowania prowadzenia badań statystycznych - K_W08 UMIEJĘTNOŚCI U1. Student umie wykorzystywać wybrane metody analizy statystycznej do realizacji badań empirycznych - K_U01 U2. Student umie interpretować, oceniać i analizować zależności funkcyjne, ujęte w postaci wzorów, tabel, wykresów, schematów i stosować je w badaniach statystycznych - K_U02 U3. Student umie wykorzystywać pakiety statystyczne (Statistica, PAWS) oraz arkusze kalkulacyjne w procesie badań statystycznych - K_U05 U4. Student umie współdziałać z innymi osobami przy planowaniu, realizacji i opracowywaniu wyników badań statystycznych - K_U06 U5. Student umie tworzyć raporty z badań statystycznych i dyskutować o nich - K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student rozumie rolę fachowej wiedzy statystycznej w planowaniu, realizacji i opracowywaniu wyników badań statystycznych - K_K01 K2. Student jest gotowy do indywidualnej i zespołowej realizacji badań statystycznych w pracy zawodowej - K_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LB
ŚR W
CZ LB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kowalski | |
Prowadzący grup: | Iwona Ćwiklińska, Piotr Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.