Logika i teoria mnogości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-NMI.LTM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika i teoria mnogości |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętności logicznego rozumowania wyniesione ze szkoły średniej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Konwersatorium 30 Konsultacje 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 90 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium 45 Przygotowanie się do sprawdzianów 35 Łączna liczba godzin niekontaktowych 75 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01 - wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - prace domowe i aktywność podczas zajęć W02 -wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - prace domowe i aktywność podczas zajęć W03 -wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - prace domowe i aktywność podczas zajęć U01 - konwersatorium - prace zaliczeniowe U02 - konwersatorium - prace zaliczeniowe U03, U04 - konwersatorium - prace zaliczeniowe |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje do logicznej analizy zagadnień spotykanych na gruncie matematyki 1. Rachunek zdań i jego własności. 2. Wprowadzenie do rachunku kwantyfikatorów. 3. Teoria dowodu i jej zastosowania 4. Operacje na zbiorach, zbiory skończone i nieskończone. 5. Relacje i funkcje oraz ich podstawowe własności. 6. Zbiory liczbowe i ich własności |
Literatura: |
1. I.A. Ławrow, Ł.L. Maksimowa, Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, PWN 2004. 2. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN 2011. 3. A. Nerode, R. Shore, Logic for Applications, Springer Verlag, 1997. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W01. Rozumie rolę i znaczenie dowodu w matematyce, a także pojęcie istotności założeń - K_W02 W02. Rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli matematycznych w innych dziedzinach nauk - K_W02, K_W03 W03. Zna wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej - K_W02 UMIEJĘTNOŚCI U01. Potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje -K_U01, K_U02 U02. Posługuje się rachunkiem zdań i kwantyfikatorów i potrafi poprawnie używać go także w języku potocznym - K_U02 U03. Umie prowadzić łatwe i średnio trudne dowody metodą indukcji zupełnej; potrafi definiować funkcje i relacje rekurencyjne - K_U02, K_U04 U04. Umie stosować system logiki klasycznej do formalizacji teorii matematycznych - K_U02, K_U04 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K01. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych – K_K01, K_K09, K_K03 K02. Potrafi skutecznie współdziałać w grupie na różnych zasadach; jest zaangażowany podczas realizowania określonych zadań - K_K05 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.