Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-NMI.PeO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza i umiejętności nabyte w ramach zajęć z psychologii.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia – 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego:1


Łączna liczba godzin niekontaktowych (praca własna studenta) 60

Przygotowanie się do ćwiczeń 10

Studiowanie literatury12

Przygotowanie się do egzaminu 8

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sprawdzian pisemny

Pełny opis:

W ramach modułu pedagogiki ogólnej nabywana jest wiedza i umiejętności z zakresu kluczowych dla nauczyciela kompetencji dotyczących szkoły jako instytucji. Kształtowane są umiejętności w określaniu standardów edukacyjnych dostosowanych do poziomu rozwoju ucznia. Kształtowane są kompetencje w zakresie wiedzy i umiejętności umożliwiających poznawanie ucznia i klasy szkolnej. Dostrzegane jest znaczenie profesjonalizmu nauczyciela i repertuaru umiejętności pożądanych w kreowaniu edukacji szkolnej.

Literatura:

Arends R. Uczymy się nauczać. Warszawa 2001.

Cohen L. , Manion L., Morrson K., Wprowadzenie do nauczania. Poznań 1999.

Hamer H., Nowoczesne uczenie się. Warszawa 1999.

Hunziker D., Kompetencje bez tajemnic. Warszawa, Wydawnictwo Dobra Literatura

Janowski A. Pedagogika praktyczna, Warszawa 2007.

Kwieciński Z., Śliwerski B., /red./ Pedagogika. Warszawa 2006

Pankowska D., Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Kraków 2008.

Pankowska D.,Sokołowska Dzioba T..,Skuteczna edukacja szkolna. 2015.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2006.

B. Śliwerski (red.), Pedagogika. T. 2. Warszawa, PWN 2007.

Tołwińska B., Twarz dyrektora szkoły. W: H. Kwiatkowska (red.),Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Kraków, Impuls,2015.

Urbańska J. Urbański M.2011: Skuteczne uczenie się w szkole. W: S. Kowalik (red.), Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa, PWN,2015.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

W1 Ma podstawową wiedzę pedagogiczną, umożliwiającą mu rozumienie procesu socjalizacji i wychowania, zwłaszcza w kontekście szkoły jako środowiska wychowawczego - jej funkcji, struktury i uwarunkowań procesu edukacji S_W03, 1,3/1C. S_W05,1,3,/1D.S_W071/1E. S_W09,1/1G

W2 Ma wiedzę dotyczącą norm, procedur i dobrych praktyk w pracy edukacyjnej nauczyciela-wychowawcy klasy, zwłaszcza związana z diagnozą pedagogiczną, tworzeniem warunków do uczenia się w klasie, organizowanie działań wychowawczych oraz nawiązywaniem dobrych relacji z uczniami i ich rodzicami S_W04,1/1E; S_W07,1,3,5/IH

W3 Ma wiedzę na temat wymagań roli zawodowej nauczyciela-wychowawcy, możliwości rozwoju zawodowego oraz odpowiedzialności etycznej nauczyciela S_W021,3,5,/1B. S_W102,3,7/1J. S_W12,6/M

U1 Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na poznawanie uczniów i procesów zachodzących w klasie szkolnej S_U01,1,2,3,6,7/2A,2B;S_U02,3,7/2C;S_U04,1,2,3,6/2E

U2 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i metodyczną, wyniki badań diagnostycznych oraz własną inwencję przy projektowaniu działań wychowawczych w klasie szkolnej S_U06,2,3/2G; S_U07,2,3,7/2H; S_U09,3,7/2J

U3 Potrafi skutecznie porozumiewać się z różnymi podmiotami uczęszczającymi w procesie edukacji, konstruktywnie rozwiązywać konflikty i tworzyć dobrą atmosferę w klasie szkolnej S_U05,7/2F; S_U10,5,6,7/2M; S_U11,3,7/2M

K1 Jest przekonany o sensie i wartości podejmowania działań wychowawczych w środowisku szkolnym, wynikających z roli nauczyciela-wychowawcy klasy S_K01,4/2A; S_K02,4,7/3B; S_K07,6,7/3G

K2 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektując działania wychowawcze realizowane podczas praktyk, mając świadomość etycznych wymiarów pracy nauczyciela-wychowawcy S_K03,6/3E; S_K06,7/3B,3D,3F

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bieganowska-Skóra
Prowadzący grup: Anna Bieganowska-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bieganowska-Skóra
Prowadzący grup: Anna Bieganowska-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)