Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie zapobiegania przestępczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PA-BW-2S-SZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Strategie zapobiegania przestępczości
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.jakubkosowski.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny "kontaktowe":

wykład - 15 godz.

ćwiczenia - 15 godz.

razem godzin kontaktowych 30

liczba punktów za godziny kontaktowe - 1 ECTS


praca własna studenta:

bieżące przygotowanie do zajęć - 20 godz.

przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 20 godz.

przygotowanie do egzaminu 38 godz.

łącznie praca własna studenta - 78 godz.

liczba punktów za pracę własną - 3 ECTS


łączna liczba godzin - 108 godzin.

łączna liczba punktów za zaliczenie przedmiotu - 4 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Weryfikacja wszystkich efektów poprzez egzamin pisemny.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zaprezentowanie kwestii dotyczącej strategii zapobiegania przestępczości, co ma szczególne znaczenie z perspektywy kierunku studiów. Strategie te mają związek z działalnością administracji publicznej i wiążą się z koordynacją działań w zakresie zapobiegania przestępczości. W ramach przedmiotu poruszane są zagadnienia: geneza i modele zapobiegania przestępczości; europejskie strategie zapobiegania przestępczości i procedura ich realizacji; rządowe strategie zapobiegania przestępczości i procedura ich realizacji; regionalne strategie zapobiegania przestępczości i procedura ich realizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. A. Żebrowski, Zwalczanie przestępczości zorganizowanej w Unii Europejskiej. Zagadnienia politologiczno-prawne, Lublin 2011

2. W. Mądrzejowski, Przestępczość zorganizowana. System zwalczania, Warszawa 2008

3. G. Wrona, Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Komentarz, Warszawa 2021

4. K. Dudka, H. Paluszkiewicz. Postępowanie karne, Warszawa 2024

5. M. Kuć, Kryminologia, Warszawa 2015

Literatura uzupełniająca:

1. B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020

2. K. Bułat i in., Kryminologia, Repetytorium, Warszawa 2013

3. E. Pływaczewski, Przestępczość zorganizowana, Warszawa 2011

4. Z. Rau, Przestęczość zorganizowana w Polsce i jej zwalczanie. Zakamycze, Kraków 2002

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia od cyklu kształcenia 2019/2020

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

1. W pogłębionym stopniu metody interpretacji przepisów prawa oraz teorie wykładni, a także sposoby wykorzystywania ich na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego K_W02

2. Ewolucję myśli prawniczej w odniesieniu do zapewniania bezpieczeństwa wewnętrznego i główne tendencje rozwojowe w tym zakresie K_W03

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

1. Prawidłowo rozwiązywać złożone i nietypowe problemy pojawiające się w pracy kadry kierowniczej organów bezpieczeństwa wewnętrznego realizujących strategie zapobiegania przestępczości oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach; w szczególności poprzez poprawne identyfikowanie stanów faktycznych, ocenianie ich przez pryzmat prawnej relewantności oraz dokonywanie subsumpcji norm prawnych, a także formułować na tej podstawie wnioski i prezentować je podmiotom, których dotyczą K_U01

2. Odpowiednio dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia pracy kadry kierowniczej organów bezpieczeństwa wewnętrznego, w szczególności w zakresie tworzonych strategii zapobiegania przestępczości - zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, a także adaptować istniejące metody działania do sytuacji nowych, zaskakujących, kryzysowych lub opracowywać nowe K_U03

3. Prowadzić debatę na tematy dotyczące prawnych aspektów strategii zapobiegania przestępczości, w tym utrzymywania lub przywracania bezpieczeństwa wewnętrznego K_U06

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

1. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów wynikających z realizacji strategii zapobiegania przestępczości, pojawiających się w pracy kadry kierowniczej organów bezpieczeństwa wewnętrznego, w szczególności zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K_K01

2. Myślenia, działania oraz kształtowania zachowania innych osób za pośrednictwem działań wynikających ze strategii zapobiegania przestępczości, w sposób przedsiębiorczy w granicach określonych prawem i zapewniających bezpieczeństwo wewnętrzne K_K03

Efekty kształcenia do cyklu kształcenia 2018/2019

Student potrafi:

1) opisać rolę strategii zapobiegania przestępczości z perspektywy funkcjonowania państwa i organów bezpieczeństwa wewnętrznego K_W11, K_W14, K_U2

2) opisać źródła prawne strategii zapobiegania przestępczości oraz stosować reguły służące interpretacji tych przepisów K_W03, K_W04, K_W09, K_W13, K_W14, K_U07, K_U10, K_K02

3) wyjaśniać znaczenie poszczególnych instytucji w ramach strategii zapobiegania przestępczości i opisywać ich funkcje K_W16, K_U07, K_U12,

4) prezentować i oceniać prawa i obowiązki poszczególnych organów bezpieczeństwa państwa z perspektywy tworzenia i realizacji strategii zapobiegania przestępczości K_W08, K_W09, K_W13, K_W14, K_U10

5) prezentować przebieg prac nad tworzeniem oraz procedurą realizacją strategii zapobiegania przestępczości K_U10, K_U14, K_K02

6) rozstrzygać konkretne stany faktyczne oraz uzasadniać zaproponowane rozstrzygnięcie, w tym przygotowywać, tworzyć i analizować przykładowe strategie zapobiegania przestępczości K_U06, K_U10, K_U11, K_K10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kosowski
Prowadzący grup: Jakub Kosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kosowski
Prowadzący grup: Jakub Kosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0