Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie jakością w instytucjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PA-BW.51
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością w instytucjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne
Jednostka: Katedra Prawa Informat. i Zawodów Prawn.
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- wykład 15

- ćwiczenia 15

Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny:

- do zaliczenia materiału wykładowego 45

- do zaliczenia zajęć konwersatoryjnych 45

Łączna liczba godz. 120

Łączna liczba punktów ETCS 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

wszystkie efekty egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru i maksymalnie 3 pytania otwarte


Pełny opis:

Zagadnienia:

1) Zagadnienia wstępne: definicje jakości, wymiar obiektywny i subiektywny jakości, atrybuty jakości produktów i usług, agregaty jakości, strategie cenowe związane z jakością;

2) Rozwój historyczny: inspekcja jakości, kontrola jakości (statystyczna kontrola odbiorcza i statystyczne kierowanie procesem), zapewnianie jakości, zarządzanie jakością;

3) Główne postulaty najwybitniejszych teoretyków i praktyków zarządzania jakością: W. E. Deming, J. M. Juran, K. Ishikawa, P. B. Crosby;

4) Total Quality Management: piramida Kanji’ego, zasady Deminga, podstawowe narzędzia TQM (arkusze kontrolne, diagram korelacji, karty kontrolne, diagram przyczynowo-skutkowy, diagram PDPC, diagram sieciowy, analiza Pareto), benchmarking, kaizen, muda, zasada 5S;

5) Standaryzacja jakości: normy ISO 9000, podstawy wdrożenia, certyfikacja – uprawnione podmioty, procedura, koszty;

6) Praktyka zarządzania jakością w policji: strategia, etapy wdrażania, struktura organizacyjna systemu jakości, klienci zewnętrzni/wewnętrzni policji i określanie ich potrzeb, parametry brane pod uwagę przy ocenie satysfakcji klientów, identyfikacja problemów, cykle doskonalenia.

Literatura:

Podstawowa:

- M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Warszawa 2011

- Z. Zymonik, A. Hamrol, P. Grudowski, Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013

- J. Dahlgaard, K. Kristesen, G.K. Kanji, Podstawy zarządzania jakością, Warszawa 2000, rozdz. 2,4,5, 9-11

Uzupełniająca

- A. Misiuk (red.), Zarządzanie jakością w policji, Szczytno 2002

- T. Cielecki, Policja z jakością w XXI wiek, Warszawa 2001

- W. Gogłoza, K. Księski, Historia myśli organizatorskiej – zarys wykładu, Warszawa 2013, punkty 5.9, 5.10, 5.12

Efekty uczenia się:

Student(ka) potrafi:

wyjaśniać znaczenie systemu zarządzania jakością w zakresie poprawy efektywności działania instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne K_W01, K_W03, K_W05, K_W07, K_W08, K_W15, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_K07, K_K09 S2A_W01, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05,S2A_W11, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_K05, S2A_K07

odtwarzać historyczny rozwój zarządzania jakością K_ W01 K_ W05 K_ W13 S2A_W01 S2A_W04 S2A_W08 S2A_W09

odtwarzać i analizować postulaty głównych teoretyków i praktyków zarządzania jakością oraz przywoływać międzynarodowe normy z tego zakresu K_ W01 K_U07 K_U09 S2A_W01 S2A_U06 S2A_U08

projektować podstawowe elementy systemu zarządzania jakością w instytucjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne K_ W03 K_U07 K_U09 K_K06 K_K09 S2A_W02 S2A_U06 S2A_U08 S2A_K04

posługiwać się podstawowymi metodami i narzędziami kompleksowego zarządzania jakością K_ W09 K_ W11 K_U05 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 K_K09 S2A_W06 S2A_U04 S2A_U06 S2A_U07 S2A_U08 S2A_W08 S2A_K07

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0