Zarządzanie jakością w instytucjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PA-BW.51 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością w instytucjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne |
Jednostka: | Katedra Prawa Informat. i Zawodów Prawn. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - wykład 15 - ćwiczenia 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny: - do zaliczenia materiału wykładowego 45 - do zaliczenia zajęć konwersatoryjnych 45 Łączna liczba godz. 120 Łączna liczba punktów ETCS 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | wszystkie efekty egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru i maksymalnie 3 pytania otwarte |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1) Zagadnienia wstępne: definicje jakości, wymiar obiektywny i subiektywny jakości, atrybuty jakości produktów i usług, agregaty jakości, strategie cenowe związane z jakością; 2) Rozwój historyczny: inspekcja jakości, kontrola jakości (statystyczna kontrola odbiorcza i statystyczne kierowanie procesem), zapewnianie jakości, zarządzanie jakością; 3) Główne postulaty najwybitniejszych teoretyków i praktyków zarządzania jakością: W. E. Deming, J. M. Juran, K. Ishikawa, P. B. Crosby; 4) Total Quality Management: piramida Kanji’ego, zasady Deminga, podstawowe narzędzia TQM (arkusze kontrolne, diagram korelacji, karty kontrolne, diagram przyczynowo-skutkowy, diagram PDPC, diagram sieciowy, analiza Pareto), benchmarking, kaizen, muda, zasada 5S; 5) Standaryzacja jakości: normy ISO 9000, podstawy wdrożenia, certyfikacja – uprawnione podmioty, procedura, koszty; 6) Praktyka zarządzania jakością w policji: strategia, etapy wdrażania, struktura organizacyjna systemu jakości, klienci zewnętrzni/wewnętrzni policji i określanie ich potrzeb, parametry brane pod uwagę przy ocenie satysfakcji klientów, identyfikacja problemów, cykle doskonalenia. |
Literatura: |
Podstawowa: - M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Warszawa 2011 - Z. Zymonik, A. Hamrol, P. Grudowski, Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013 - J. Dahlgaard, K. Kristesen, G.K. Kanji, Podstawy zarządzania jakością, Warszawa 2000, rozdz. 2,4,5, 9-11 Uzupełniająca - A. Misiuk (red.), Zarządzanie jakością w policji, Szczytno 2002 - T. Cielecki, Policja z jakością w XXI wiek, Warszawa 2001 - W. Gogłoza, K. Księski, Historia myśli organizatorskiej – zarys wykładu, Warszawa 2013, punkty 5.9, 5.10, 5.12 |
Efekty uczenia się: |
Student(ka) potrafi: wyjaśniać znaczenie systemu zarządzania jakością w zakresie poprawy efektywności działania instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne K_W01, K_W03, K_W05, K_W07, K_W08, K_W15, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_K07, K_K09 S2A_W01, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05,S2A_W11, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_K05, S2A_K07 odtwarzać historyczny rozwój zarządzania jakością K_ W01 K_ W05 K_ W13 S2A_W01 S2A_W04 S2A_W08 S2A_W09 odtwarzać i analizować postulaty głównych teoretyków i praktyków zarządzania jakością oraz przywoływać międzynarodowe normy z tego zakresu K_ W01 K_U07 K_U09 S2A_W01 S2A_U06 S2A_U08 projektować podstawowe elementy systemu zarządzania jakością w instytucjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne K_ W03 K_U07 K_U09 K_K06 K_K09 S2A_W02 S2A_U06 S2A_U08 S2A_K04 posługiwać się podstawowymi metodami i narzędziami kompleksowego zarządzania jakością K_ W09 K_ W11 K_U05 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 K_K09 S2A_W06 S2A_U04 S2A_U06 S2A_U07 S2A_U08 S2A_W08 S2A_K07 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.