Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Państwo i prawo w nauce niemieckiej XIX i XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PA-P.142
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Państwo i prawo w nauce niemieckiej XIX i XX wieku
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3b10d1a8c312430e81e01d4d721fa545%40thread.tacv2/conversations?groupId=f8ce6a43-7944-4655-b93f-e09307182c57&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe: wykład (15)

Łączna liczba godzin kontaktowych: 15

Liczba punktów ECTS: 0,5


Praca własna studenta:

przygotowanie do wykładów: 15

przygotowanie do zaliczenia wykładu:30

Łączna liczba godzin pracy własnej studenta: 45

Liczba punktów ECTS: 1,5


Łącznie godzin: 60

Liczba punktów ECTS: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

referat zaliczeniowy

Pełny opis:

Zadaniem wykładu jest przedstawienie przeobrażeń w sposobie konstruowania teoretycznych koncepcji państwa i prawa w Niemczech w XIX i XX wieku. Historia sporu o kształt państwa, konstrukcja i rola prawa jest jednocześnie prezentacją sporów o metodę uprawiania jurysprudencji. Wykład został podzielony na następujące części: 1. Doktryny polityczne i prawne w okresie konfliktu konstytucyjnego w Prusach; 2. Teoria państwa i prawa w początkach cesarskiej Rzeszy; 3. Teoria państwa i prawa w okresie Drugiej Rzeszy Niemieckiej; 4. Doktryny polityczno-prawne okresu I wojny światowej; 5. Teoria państwa i prawa w czasach Republiki Weimarskiej; 6. Doktryny polityczno – prawne od 1933 r. do wybuchu II Wojny Światowej; 7. Formuła Gustava Radbrucha i jej recepcja w doktrynie. Tezy głoszone na wykładzie mają pomóc studentom w odpowiedzi na pytanie, czy pozytywizm lub teoria organiczna mogły przyczynić się do zwycięstwa nazizmu, z uwagi na sposób tworzenia teorii państwa i zbrodniczej praktyki stosowania prawa. Wykład ma też wskazać, w jakim stopniu teoria państwa i prawa były związane z polityką. Szczególnie w latach 1933-1936 teoretyczne konstrukcje niemieckich uczonych zmierzały w kierunku wypracowania powiązań prawoznawstwa z elementami narodowosocjalistycznego światopoglądu. Celem wykładu stanie się też pokazanie procesu wkomponowania w system prawny zasady wodzostwa i rasizmu. Wykład kończy koncepcja prawa Gustawa Radbrucha.

Literatura:

1. L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX w, Warszawa 2005.

2. J. Kostrubiec, Nauka o państwie w myśli Georga Jellinka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, ss. 200.

3. M. Maciejewski, Doktryna rewolucyjnego konserwatyzmu wobec narodowego socjalizmu 1921 – 1945, Wrocław 1990.

4. L. Dubel, J. Kostrubiec, G. Lawnikowicz, M. Luszczyńska, W. Więcław, Historia doktryn politycznych i prawnych do początku XX wieku. Materiały źródłowe, Lublin 2003.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ od cyklu 2019/2020

Wiedza:

Student zna i rozumie genezę oraz ewolucję myśli prawniczej i instytucji prawnych w Niemczech w XIX i XX wieku, a także główne tendencje rozwojowe w tym zakresie K_W02.

Umiejętności:

Student potrafi prowadzić debatę na tematy dotyczące prawa, w szczególności jego funkcji, które może determinować określony reżim polityczny K_U07.

Kompetencje:

Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy historycznej i doświadczeń innych państw zakresie nauk prawnych w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy prawnika K_K01.

EFEKTY UCZENIA SIĘ do cyklu 2018/2019

Wiedza:

Student ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk prawnych w systemie nauk w Niemczech w XIX i XX wieku K_ W01

Umięjętności:

Student potrafi właściwie analizować historyczne i społeczne przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w Niemczech XIX i XX wieku z punktu widzenia poszczególnych gałęzi prawa K_U04

Kompetencje:

Student potrafi uzupełniać, doskonalić i aktualizować nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu historii państwa i prawa, również w aspekcie interdyscyplinarnym K_K12

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kostrubiec
Prowadzący grup: Jarosław Kostrubiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)