Podstawy biojurisprudencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PA-P.S.57 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biojurisprudencji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 15 Łączna liczba godzin kontaktowych 15 Liczba punktów ECTS: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 15 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Łączna liczba godzin pracy własnej studenta: 45 godzin Liczba punktów ECTS: 1 Łączna liczba godzin: 60 Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin ustny - W01, W07, U01, U04, K01, W16, U09, U12, U11, U02, |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie kluczowych problemów biojurysprudencji i sposobu ich rozstrzygania na gruncie różnych systemów normatywnych, w tym w szczególności w systemach prawnych. Skrócony opis przedmiotu (kluczowe tematy zajęć): Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie przedmiotu wykładu. 2. Omówienie historycznej ewolucji przedmiotu. 3. Omówienie relacji pomiędzy prawem a innymi systemami normatywnymi. 4. Kulturowe uwarunkowania związane z podejściem do zagadnień zdrowia i życia ludzkiego. 5. Problematyka związana z karą śmierci. 6. Problematyka związana z eksperymentami medycznymi. 7. Problematyka dotycząca regulacji prawnych eutanazji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Tokarczyk, Prawa narodzin, życia i śmierci, Warszawa 2012, 2. J. Bernard, Od biologii do etyki, Warszawa 1994, 3. J.F. Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1994. Literatura uzupełniająca: 1. L. Bosek, M. Królikowski (red.), Współczesne wyzwania bioetyczne, Warszawa 2010, 2. A. Breczko, Prawo i moralność. W teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003, 3. A. Breczko, Podmiotowość prawna człowieka w warunkach postępu biotechnoloowagicznego, Białystok 2011, 4. J. Jaroń, Bioetyka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 1999, 5. T. Jasudowicz, Europejskie standardy bioetyczne, Toruń 1998. |
Efekty uczenia się: |
Dla cykli kształcenia 2019/2020 i kolejnych: Wiedza: 1. Absolwentt zna i rozumie miejsce i znaczenie biojurysprudencji w systemie nauk prawnych oraz o relacjach zachodzących między biojurysprudencją a innymi naukami - K_W01 2. Absolwentt zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji związane z rozwojem medycyny i innych nauk przyrodniczych, rolą prawnika w życiu społecznym, dylematy etyczne prawnika - K_W07. Umiejętności: 1. Absolwent potrafi prawidłowo rozwiązywać złożone i nietypowe problemy pojawiające się w pracy prawnika w związku z rozwojem cywilizacyjnym, globalizacją i postępem w medycynie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach związanych z powyższymi zjawiskami; w szczególności poprzez poprawne identyfikowanie stanów faktycznych, ocenianie ich przez pryzmat prawnej relewantności oraz dokonywanie subsumpcji norm prawnych, a także formułować na tej podstawie wnioski - K_U01. 2. Absolwent potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami i regułami prawnymi, zasadami wykładni, a także regułami zawodowymi, moralnymi i obyczajowymi w celu rozwiązania konkretnego problemu z zakresu poszczególnych gałęzi prawa, a w szczególności określać relacje zachodzące pomiędzy różnymi systemami normatywnymi - K_U04. Kompetencje społeczne: Absolwent gotów jest do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy prawnika, w szczególności zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w szczególności w odniesieniu do problemów bioetycznych - K_K01. Dla cykli kształcenia:2018/2019 i wcześniejszych: W1: Student ma wiedzę o miejscu i znaczeniu biojurysprudencji w systemie nauk prawnych oraz o relacjach zachodzących między biojurysprudencją a innymi naukami - K_W01 W2: Student zna zasadnicze problemy badawcze w zakresie biojurysprudencji - K_W02 W3: Student ma wiedzę o procesie kształtowania się biojurysprudencji jako samodzielnej gałęzi prawa oraz o głównych kierunkach dalszego rozwoju biojurysprudencji - K_W16 U1: Student potrafi określić i oceniać powiązania pomiędzy prawem a innymi społecznymi systemami normatywnymi (etyka, moralność, zwyczaj), identyfikować główne regulowane przez prawo procedury medyczne i administracyjne objęte zakresem przedmiotu - K_U12, K_U09 U2: Student potrafi oceniać wpływ czynników kulturowych i społecznych na kształtowanie się biojurysprudencji oraz oceniać wpływ procesów globalizacji i międzynarodowej unifikacji prawa na rozwój biojurysprudencji K_U02, K_U04, K_U11 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kukuryk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kukuryk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kukuryk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kukuryk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.