Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia marketingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-MLP-LS-Hist.
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia marketingu
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

Problematyka zajęć:

1. Narodziny marketingu

1.1.Pojęcie „historia marketingu”

1.2. Powstanie terminu „marketing”

1.3. Historia praktyk marketingowych i historia myśli marketingowej

1.4. Etapy rozwoju marketingu

1.5. Henry Ford i fordyzm

1.6. Kluby Rotary i „etyka służby”

1.7. Rozwój demokraci biznesu

2. Ewolucja definiowania marketingu

2.1.Marketing jako układ społeczny

2.2. Zmiany w obrębie społecznego układu marketingu:

- w relacji producenci – dystrybutorzy

- w relacji producenci – konkurencja

- w relacji producenci – media

- w relacji producenci – konsumenci (klienci)

2.3. Aktywacja marki

2.4. Product launch spunt

2.5. Ewolucja marketingu jako orientacja działania przedsiębiorstwa

3. Zmiana paradygmatu marketingu

3.1. Koncepcje rozwoju marketingu:

3.1.1. Podział wg Philipa Kotlera:

- marketing 1.0

- marketing 2.0

- marketing 3.0

- marketing 4.0

- marketing 5.0

3.1.2. Podział wg Martina Lindstroma:

- Unikatowa Cecha Produktu

- Emocjonalna Cecha Oferty

- Organizacyjna Cecha Oferty

- Markowa Cecha Oferty

- Własna Cecha Oferty

- Holistyczna Cecha Oferty

3.2. Archetyp marki

Literatura:

- A. Giza, Uczeń czarnoksiężnika, czyli społeczna historia marketingu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.

- W. Gogłoza, K. Księski, Historia myśli organizatorskiej. Zarys wykładu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

- Z. Waśkowski, Istota i ewolucja marketingu, [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, red. Z. Waśkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2022.

- P. Chlipała, Uwagi o wyodrębnianiu współczesnych koncepcji marketingu, [w:] Działania marketingowe organizacji, red. K. Błoński, A. Smalec, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2020.

- R. Kozielski, Przyszłość marketingu – wymiar koncepcyjny, organizacyjny i implementacyjny, „Handel Wewnętrzny” 2016, nr 4 (363), s. 101-109.

- R. Kozielski, Ewolucja marketingu - wymiar historyczny i naukowy, [w:] Grzegorczyk W., (red.), Marketing w obliczu nowych wyzwań rynkowych. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia Profesora Gregora, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 81-98.

wiadomoscihandlowe.pl

Heinrich-Böll-Stiftung, https://pl.boell.org/pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)