Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia marketingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-MLP-LS-Hist.
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia marketingu
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

- wykład - 30

- konsultacje - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny indywidualnej pracy studenta:

- studiowanie literatury - 30

- przygotowanie do egzaminu - 30

Łączna liczba godzin indywidualnej pracy studenta - 60

Liczba punktów ECTS indywidualnej pracy studenta - 2


Łączna liczba punktów ECTS – 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin ustny lub pisemny

Pełny opis:

Problematyka zajęć:

1. Narodziny marketingu

1.1.Pojęcie „historia marketingu”

1.2. Powstanie terminu „marketing”

1.3. Historia praktyk marketingowych i historia myśli marketingowej

1.4. Etapy rozwoju marketingu

1.5. Henry Ford i fordyzm

1.6. Kluby Rotary i „etyka służby”

1.7. Rozwój demokraci biznesu

2. Ewolucja definiowania marketingu

2.1.Marketing jako układ społeczny

2.2. Zmiany w obrębie społecznego układu marketingu:

- w relacji producenci – dystrybutorzy

- w relacji producenci – konkurencja

- w relacji producenci – media

- w relacji producenci – konsumenci (klienci)

2.3. Aktywacja marki

2.4. Product launch spunt

2.5. Ewolucja marketingu jako orientacja działania przedsiębiorstwa

3. Zmiana paradygmatu marketingu

3.1. Koncepcje rozwoju marketingu:

3.1.1. Podział wg Philipa Kotlera:

- marketing 1.0

- marketing 2.0

- marketing 3.0

- marketing 4.0

- marketing 5.0

3.1.2. Podział wg Martina Lindstroma:

- Unikatowa Cecha Produktu

- Emocjonalna Cecha Oferty

- Organizacyjna Cecha Oferty

- Markowa Cecha Oferty

- Własna Cecha Oferty

- Holistyczna Cecha Oferty

3.2. Archetyp marki

4. Istota marketingu

4.1. Pojęcie marki

4.2. Wartość marki

4.3. Tworzenie konceptów i ich składowe

4.4. Problematyzacja życia i tworzenie insightów

4.5. Budowanie przekazu reklamowego

4.6. Budowanie marki

5. Człowiek jako konsument

5.1. Teorie zachowań konsumenckich

5.2. Wpływ marketingu na racjonalność zachowań konsumenckich

5.3. Gry marketingowe

6. Społeczeństwo konsumentów

6.1. Społeczne kształtowanie konsumpcji

6.2. Segmentacja społeczeństwa

6.3. Wspólnoty konsumpcji

Literatura:

- A. Giza, Uczeń czarnoksiężnika, czyli społeczna historia marketingu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.

- W. Gogłoza, K. Księski, Historia myśli organizatorskiej. Zarys wykładu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

- Z. Waśkowski, Istota i ewolucja marketingu, [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, red. Z. Waśkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2022.

- P. Chlipała, Uwagi o wyodrębnianiu współczesnych koncepcji marketingu, [w:] Działania marketingowe organizacji, red. K. Błoński, A. Smalec, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2020.

- R. Kozielski, Przyszłość marketingu – wymiar koncepcyjny, organizacyjny i implementacyjny, „Handel Wewnętrzny” 2016, nr 4 (363), s. 101-109.

- R. Kozielski, Ewolucja marketingu - wymiar historyczny i naukowy, [w:] Grzegorczyk W., (red.), Marketing w obliczu nowych wyzwań rynkowych. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia Profesora Gregora, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 81-98.

wiadomoscihandlowe.pl

Heinrich-Böll-Stiftung, https://pl.boell.org/pl

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W_01 – zna w stopniu zaawansowanym siatkę pojęciową z zakresu historii marketingu (K_W03)

W_02 – zna w stopniu zaawansowanym uwarunkowania społeczne, prawne, historyczne, kulturowe, polityczne i ekonomiczne marketingu oraz ich wpływ na życie społeczno-ekonomiczne (K_W05)

Umiejętności:

U_01 – potrafi posługiwać się terminologią z zakresu historii marketingu oraz komunikować się z wykorzystaniem specjalistycznej siatki pojęciowej (K_U01)

U_02 potrafi dostrzegać i interpretować uwarunkowania społeczne, prawne, historyczne, kulturowe, polityczne i ekonomiczne marketingu (K_U06)

Kompetencje:

K_01 jest gotowy do krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii marketingu (K_K01)

K_02 jest gotowy do myślenia oraz działania w sposób przedsiębiorczy, otwarty na nowe pomysły i idee (K_K03)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0