Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-PM-LS-TI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia informacyjna
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=9965
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu nauk podstawowych, zdobyta w szkole średniej.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykonywanie konkretnych zadań na oceny z wyszukiwania informacji oraz projektów przy użyciu narzędzi internetowych.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu przybliżyć zagadnienie współczesnych technologii informacyjnych. Dotyczy ich wielorakiego wykorzystania we współczesnej kulturze oraz związanych z tym wyzwań i problemów. Nacisk jest jednak położony na umiejętność praktycznego wykorzystania przez studentów różnych rodzajów oprogramowania, które mogą być pomocne w nauce, jak i w przyszłej pracy zawodowej.

1. Wyszukiwanie informacji: wyszukiwarki, multiwyszukiwarki naukowe, biblioteczne

2. Bazy danych i bibliograficzne, portale edukacyjne – wyszukiwanie informacji

3. Biblioteki cyfrowe polskie i światowe (wybrane zasoby)

4. Padlet - wirtualna tablica informacyjna (pozyskiwanie i wizualizacja informacji)

5. Prezentacja w programie Emaze

6. Mapy myśli – darmowe narzędzia do gromadzenia i wizualizacji informacji (Coggle, MindMup)

7. Aplikacja LearningApps – narzędzie wykorzystywane w edukacji

8. Projektowanie i edycja komiksów przy użyciu narzędzi online: Witty Comics, PIXTON

9. REMIKS W KULTURZE - Projekt prezentacji w programie PIKTOCHART oraz REMIKS/KOLAŻ fotografii w programach Funny Photo oraz PhotoCollage

10. Projektowanie druków okazjonalnych (plakat, ulotka, folder) w programie Canva

11. Blendspace – program do gromadzenia, wizualizacji i sprawdzenia wiedzy (quiz)

12. Quizlet do tworzenia fiszek i gier

13. Zarządzanie bibliografią – Mendeley: menadżer bibliografii: gromadzenie i pozyskiwanie informacji

14. Kreatywne CV i list motywacyjny - projektowanie

Literatura:

Gurbiel E., Krupicka H., Sysło M.M. Powiązania technologii informacyjnej z edukacją medialną. Materiały II Konferencji, „Media a Edukacja”, Poznań 1998, 353-361.

Krok E., Rola i znaczenie technologii informacyjnej w edukacji, „Zeszyty Naukowe. Studia Informatica”, 2014, nr 35, s.53-64.

Sysło M.M., Technologia informacyjna a edukacja medialna. Materiały V Konferencji, „Media w Kulturze, Nauce i Oświacie”, Tarnów – Krynica 20-22.10.1997; zob. również „Edukacja Medialna”, 1/1998.

Sysło M.M., Rozwój technologii informacyjnej a edukacja – stan, kierunki, wyzwania, w: Holistyczne i analityczne metody diagnostyki edukacyjnej. Perspektywy informatyczne egzaminów szkolnych, red. B. Niemierko, G. Szyling, Gdańsk 2005.

Wykorzystanie technologii informacyjnych w edukacji https://www.space4living.pl/wykorzystanie-technologii-informacyjnych-w-edukacji/

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

K_W06 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji wynikające z rozwoju technologicznego

K_W07 - podstawowe pojęcia i zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie produkcji medialnej

K_W08 - rolę mediów w prawidłowym funkcjonowaniu demokracji oraz w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

K_U03 - dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia do badania problemów z zakresu komunikacji społecznej i mediów

K_U04 -używać zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych do pozyskiwania, przetwarzania informacji oraz do prezentowania wyników własnych badań

K_U06 - komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu produkcji medialnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K_K02 - uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym do korzystania z opinii ekspertów w razie niemożności samodzielnego rozwiązania problemu

K_K04 - inicjowania i organizowania działań na rzecz interesu publicznego, w tym na rzecz edukacji medialnej

K_K06 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych poprzez osobiste przestrzeganie etyki zawodowej oraz promowanie jej wśród współpracowników, a także poprzez dbanie o dorobek i tradycje zawodowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamil Aksiuto, Małgorzata Choma-Jusińska, Agata Fijuth-Dudek, Łukasz Jędrzejski, Tomasz Kowalewicz, Dominika Popielec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-32439b0f2 (2025-04-22)