Prawa człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PO-LS-PC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Prawa człowieka |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | ogólna wiedza z zakresu praw człowieka |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15h Łącznie 15h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury i przygotowanie się do egzaminu 15h Sumarycznie: 30h/1ECTS Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 15h Łącznie 15h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia 15h Sumarycznie: 30h/1ECTS Razem WY i CA 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład - egzamin ustny ćwiczenia - aktywność, obecności, praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące zagadnienia: prawa człowieka w ujęciu historycznym (początki rozwoju myśli – starożytność, prawa człowieka w średniowieczu, prawa człowieka w oświeceniu), pierwsze akty prawne gwarantujące prawa człowieka – początki konstytucjonalizmu, amerykańska i europejska koncepcja praw człowieka, początki umiędzynarodowienia problematyki praw człowieka, rozwój trzech generacji praw człowieka, funkcje praw człowieka, fazy tworzenia katalogu praw człowieka, prawa człowieka w systemie Organizacji Narodów Zjednoczonych, Rady Europy, OBWE, UE oraz pozaeuropejskich systemach. Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia w ujęciu przedmiotowym: zakaz dyskryminacji, wolność słowa, prawo do informacji, prawo do rzetelnego procesu (prawo do sądu), prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego, zakaz tortur i innego nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, prawo do życia. 3. Ochrona praw człowieka w Radzie Europy • Kongres Europejski • Utworzenie Rady Europy • Elementy systemu ochrony praw człowieka w RE • Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności • Europejski Trybunał Praw Człowieka • orzecznictwo Trybunału w sprawach polskich • pozostałe konwencje 4. Prawa człowieka w OBWE • ludzki wymiar OBWE • instytucjonalizacja ochrony praw człowieka • misje terenowe OBWE 5. Prawa człowieka (podstawowe) w UE • prawa podstawowe wczoraj i dziś • instytucje UE ds. ochrony praw podstawowych • orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE 6. Systemy pozaeuropejskie ochrony praw człowieka 7. Prawa człowieka a organizacje pozarządowe • przykłady NGO-sów – rozwój, funkcje, formy działania • wpływ organizacji pozarządowych na ochronę praw człowieka |
Literatura: |
Literatura: 1. R. Kuźniar, Prawa człowieka – prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe, Warszawa 2000 (lub wydania późniejsze), 2. Z. Hołda, Ochrona praw człowieka, Lublin 1996, 3. W. Osiatyński, Filozofia i historia praw człowieka, (:) A. Rzepliński (red), Prawa człowieka a policja, Legionowo 1994, 4. M. Nowicki, Co to są prawa człowieka?, http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/MNowicki_CoToSa.pdf 5. W. Osiatyński, Wprowadzenie do praw człowieka, http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/WOsiatynski_HistIFilo.pdf 6. Banaszak i inni, System ochrony praw człowieka, Kraków 2002, 7. M.A. Nowicki. Europejska Konwencja Praw Człowieka. Wybór orzecznictwa, Warszawa 1998, 8. M.A. Nowicki, Kamienie milowe. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Warszawa 1997, 9. I.C. Kamiński, Swoboda wypowiedzi w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, Kraków 2003, (podane orzeczenia). Literatura uzupełniająca: orzecznictwo międzynarodowych trybunałów i sądów |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W02 Student/ka zna i rozumie najnowszą historię powszechną oraz najnowszą historię Polski ze szczególnym uwzględnieniem przemian o charakterze społecznym i politycznym, także zagadnienia dotyczące demokracji, społeczeństwa obywatelskiego, praw człowieka. K_w05 Student/ka zna i rozumie złożone zależności między instytucjami politycznymi i społecznymi na poziomie krajowym oraz międzynarodowym, procesy zmian struktur i instytucji politycznych w dobie globalizacji. K_W06 Student/ka zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, rolę człowieka w życiu społecznym i politycznym oraz jego interakcje z najbliższym otoczeniem w procesie rozwoju cywilizacyjnego. Umiejętności K-U01 Student/ka potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania krytycznej analizy i oceny zjawisk politycznych, mechanizmów funkcjonowania władzy publicznej. K_U02 Student/ka potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do wyjaśniania roli podstawowych struktur politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym świecie. Kompetencje społeczne K_K01 Student/ka jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i kreowania różnych form aktywności obywatelskiej. K_K05 Student/ka jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.