Nauka o komunikowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PRZ-LS-NK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka o komunikowaniu |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrzenej SJK WPiDz UMCS |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę nauki o komunikowaniu, zapoznanie z definicjami, istotą i terminologia dyscypliny; metodami, teoriami i koncepcjami charakterystycznymi dla komunikologii; przybliżenie problematyki komunikowania społecznego oraz komunikowania masowego, istoty i specyfiki tych procesów. 1. Nauka o komunikowaniu – wprowadzenie w problematykę (współczesny status nauki o komunikowaniu; rozwój badań komunikologicznych na świecie i w Polsce; interdyscyplinarność nauki o komunikowaniu; dyscypliny komplementarne; komunikologia a medioznawstwo; definicja, istota, specyfika nauki o komunikowaniu; terminologia dziedzinowa, przegląd teorii) 2. Komunikowanie jako praktyka społeczna (definicja i cechy procesu komunikowania, rodzaje i typy komunikacji, proces i akt komunikowania; elementy procesu komunikowania; znaki i kody; języki i dyskursy; własności komunikacji; modele komunikowania; komunikat/przekaz; kodowanie i dekodowanie przekazu; psychologiczne i społeczne czynniki warunkujące komunikację; kompetencje komunikacyjne i ich składowe) 3. Komunikowanie masowe a kultura masowa/popularna (kultura popularna – istota; cechy komunikacji masowej jako podsystemu społecznego; instytucje nadawcze w komunikacji masowej; regulatorzy komunikacji; przekazy masowe i ich specyfika; zbiorowości odbiorcze; komunikowanie masowe w systemie społecznym) 4. Komunikowanie masowe w gospodarce rynkowej (specyfika i funkcje mediów masowych; media w demokracji i gospodarce rynkowej, ekonomika mediów, przemysł medialny; produkty medialne - strategie produkcji i odbioru; instytucje medialne w kontekście globalizacji – warunki i zasady działania; media masowe i ludzie - oddziaływanie i wpływ mediów masowych na odbiorcę). 5. Przekazy – konstruowanie obrazów rzeczywistości (język mediów – formy, konwencje, gatunki medialne i ich zróżnicowanie; stare i nowe media; znaki, znaczenia, interpretacje; łączenia znaków i struktury narracyjne; medialne obrazy świata – realizm, mity, symulakra; instytucje, bohaterowie, wartości) |
Literatura: |
1. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2003 2. Goban – Klas T.,Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy Prasy, Radia, Telewizji i Internetu, Kraków 1999 3. Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Antologia. (red.) M. Hopfinger, Warszawa 2001 4. McLuhan M.,Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004 5. Fiske J.,Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999 6. Mattelart A., Mattelart M.,Teorie komunikacji. Krótkie wprowadzenie, Kraków 2009 7. Taylor L., Willi A.,Medioznawstwo. Teksty, instytucje, odbiorcy, Kraków 2006 8.B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004 9. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 10. M. Mrozowski, Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2020 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anita Has-Tokarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.