Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-SM-LS-2Sem
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wstępnych wymagań.


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu (trzy semestry) 1 + 1 + 5 = 7 / Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 / Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 5


Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 70

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (liczba godzin w semestrach): 1 + 2 + 7 = 10

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (liczba godzin w semestrach): 15 + 15 + 30 = 60

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 175

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (liczba godzin w semestrach): 10 + 10 + 0 = 20

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Weryfikacja przedmiotowych efektów kształcenia bazuje na realizacji skorelowanych z nimi etapów postępowania badawczego. Są to kolejno:

• prezentacja problemu badawczego

• prezentacja wyników kwerendy bibliograficznej

• prezentacja założeń metodologicznych pracy

• prezentacja proponowanego tytułu pracy

• prezentacja struktury pracy

• prezentacja efektów kwerendy źródłowej

• prezentacja kolejnych fragmentów pracy

• przedłożenie pracy promotorowi

• dyskusja na forum seminarium o wartości pracy

Weryfikacja efektów kształcenia w trakcie obrony pracy dyplomowej.

Pełny opis:

• Seminaria licencjackie realizowane są w cyklu 3 semestralnym (15+15+30) - łącznie - 60 godz., począwszy od semestru IV a skończywszy na semestrze VI. Każdy semestr zaliczany jest na ocenę, przy czym zróżnicowanie i skala ocen uzależnione są od zakresu realizacji efektów kształcenia, a więc poziomu zaawansowania kolejnych etapów postępowania badawczego w poszczególnych semestrach.

• Celem zasadniczym seminariów licencjackich jest inspirowanie zainteresowań naukowych studentów, wdrażanie ich do pracy badawczej oraz doskonalenie warsztatu badawczego. W szczególności służą one do realizacji przyjętych kierunkowych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.

• Istotą seminariów licencjackich jest realizacja kolejnych etapów postępowania badawczego, na poziomie właściwym dla studiów I stopnia. Ich finałem jest przyjęcie pracy licencjackiej przez promotora. Te etapy to:

- określenie istoty i specyfiki pracy licencjackiej;

- określenie przedmiotu i celu badań;

- wybór problemu badawczego;

- kwerenda bibliograficzna (sporządzenie fiszek bibliograficznych);

- wstępne zapoznanie się z treścią podstawowych źródeł;

- sformułowanie pytań badawczych oraz tez/hipotez roboczych;

- przygotowanie koncepcji/planu pracy;

- sprecyzowanie tytułu pracy od strony merytorycznej, chronologicznej, geograficznej i gramatycznej;

- zatwierdzenie tytułu pracy licencjackiej

- wybór metod badawczych;

- opracowywanie źródeł;

W semestrze IV seminarzysta powinien dokonać wyboru problemu badawczego oraz potrafić ten wybór uzasadnić, odwołując się do swojej kwerendy bibliograficznej oraz analizy najważniejszych źródeł w wybranym zakresie. Weryfikacja przedmiotowych efektów kształcenia bazuje na realizacji skorelowanych z nimi etapów postępowania badawczego. Są to kolejno:

- określenie istoty i specyfiki pracy magisterskiej;

- Praca nad poszczególnymi tematami prac dyplomowych,

określenie przedmiotu i celu badań;

-wybór problemu badawczego;

• prezentacja problemu badawczego

• prezentacja wyników kwerendy bibliograficznej

• prezentacja założeń metodologicznych pracy

• prezentacja proponowanego tytułu pracy

• prezentacja struktury pracy

Seminarium odbywa się w formie hybrydowej (siedziba Wydziału Politologii i Dziennikarstwa/zespół seminarium na platformie MS Teams).

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej :

Dobór literatury zależy od wybranej przez seminarzystę problematyki.

Pietraś M. Przestrzeń badawcza nauki o stosunkach międzynarodowych, "Politeja" 2015, nr, 4,vol. 36, s. 65-97

M. Pietraś, Analiza polityki zagranicznej w nauce o stosunkach międzynarodowych, w: E. Haliżak (red.), Badanie polityki zagranicznej państwa, Warszawa 2018, s. 165-213

Babbie E.R., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.

Buksiński T., Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Warszawa–Poznań 1992.

Buttolph Johnson J., Reynolds H.T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.

Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994.

Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie, Warszawa 2000.

Teorie i metody w naukach politycznych, red. D. Marsh, G. Stoker, Kraków 2006.

Zenderowski R., Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2007.

R. Jackson, G. Sorensen, Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze, Kraków 2006;

M. Sułek, Metody i techniki badań stosunków międzynarodowych,

Warszaw 2004;

Buttolph Johnson J., Reynolds H. T., Mycoff J. D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010;

Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013;

J. Kukułka, Wstęp do nauki o stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2003;

Wykaz literatury uzupełniającej:

Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Kolonia – Wrocław 1998;

Wójcicki W., Prace i egzaminy dyplomowe. Regulaminy, standardy, wskazówki, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- posiada podstawową wiedzę z zakresu stosunków międzynarodowych jako sfery rzeczywistości społecznej oraz istoty i specyfiki postępowania badawczego w ich zakresie (K_W01)

- dysponuje podstawową wiedzę z zakresu istoty i specyfiki postępowania badawczego w zakresie stosunków międzynarodowych ( K_W014)

- rozumie i potrafi stosować podstawowe kategorie oraz metody postępowania badawczego w zakresie stosunków międzynarodowych (K_U09, K_U16, K_U21)

UMIEJĘTNOŚCI

- posiada umiejętność rozumienia, interpretowania i stosowania w praktyce własnych wyników postępowania badawczego w zakresie współczesnych stosunków międzynarodowych ( K_U12, K_U18)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- jest otwarty na różnorodność poglądów i interpretacji współczesnych stosunków międzynarodowych ( K_K10)

- jest kreatywny w rozwijaniu zainteresowań oraz wypracowaniu i propagowaniu własnego interpretowania zachodzących zjawisk i procesów w zakresie stosunków międzynarodowych ( K_K10, K_K06)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0