Zmiany demograficzne i migracje w Europie Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-SWE.203 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zmiany demograficzne i migracje w Europie Wschodniej |
Jednostka: | Zakład Myśli Politycznej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza w zakresie zmian demograficznych i migracji w Europie Wschodniej; umiejętność posługiwania się podstawową terminologią specjalistyczną; umiejętność szukania i korzystania ze źródeł; umiejętność samodzielnej i grupowej pracy; umiejętność prezentacji wiedzy. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów - 30 godz., godziny konsultacji indywidualnych - 30 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie notatek, pisanie prac) - 15 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zaliczenie pisemne) - 10 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Egzamin pisemny. 2. Aktywność |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami socjologii ludności oraz przedstawienie problemów ludnościowych współczesnej Europy Wschodniej, w szczególności społecznych uwarunkowań i konsekwencji procesów ruchu naturalnego i wędrówkowego, struktur społeczno-demograficznych oraz zagadnień polityki ludnościowej. Zakres tematyczny przedmiotu: Demografia, migracja – podstawowe kategorie Konflikty etniczne a demografia i migracje w Europie Wschodniej Sytuacja demograficzna Rosji Sytuacja demograficzna Białorusi i Ukrainy Fundamentalizm islamski a migracje w Europie Wschodniej |
Literatura: |
1. Falkowski M., Lang J., Homo Dżihadicus. Islam na obszarze byłego ZSRR a fenomen postsowieckich bojowników w Syrii i Iraku, „Raport OSW” 2015. 2. Konończuk W., Pomiędzy Unią Europejską a Rosją. Problematyka migracji z Białorusi, Ukrainy i Mołdawii, http://www.batory.org.pl/doc/migracje.pdf 3. Migracje. Szansa czy zagrożenie?, Gdańsk 2005. 4. Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005. 5. Strachota K. (red.), Konflikty zbrojne na obszarze postradzieckim. Stan obecny, perspektywy uregulowania, konsekwencje, „Prace OSW” 2003, nr 9. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i wyjaśniać zjawiska i procesy migracyjne i demograficzne w Europie Wschodniej. 2. Ma wiedzę o procesach zmian procesów i struktur,instytucji oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu i skali i konsekwencjach tych zmian. 3. Ma podstawowa wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami w zakresie struktur i procesów ludnościowych w Europie Wschodniej. Umiejętności: 1. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk demograficzno-społecznych w Europie Wschodniej. 2. Potrafi wykorzystać podstawowa wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-demograficznych w Europie Wschodniej. 3. Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych, przygotowania prezentacji tematycznej. Kompetencje społeczne: 1. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. 2. Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów na temat wybranych zagadnień (starzenie się, rodzina, urodzenia). 3. Ma świadomość różnic punktów widzenia, determinowanych odmiennym podłożem politycznym, kulturowym i społecznym dotyczącym roli i znaczenia zmian demograficznych i migracji w Europie Wschodniej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.