Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening asertywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-!MTER-P1/18
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening asertywności
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe:

warsztat 13 h

godziny niekontaktowe:

studiowanie literatury, oglądanie materiałów video 47 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

obserwacja uczestnictwa w warsztacie pod kątem wykorzystania asertywnej komunikacji w odgrywanych scenkach oraz w dyskusji;

Pełny opis:

Zajęcia realizowane są w formie warsztatowej. Uczestnicy poznają specyfikę asertywności traktowanej jako dyspozycja osobowościowa. Przekazywana studentom wiedza oraz proponowane ćwiczenia mają na celu: pogłębianie ich samoświadomości nt. uwarunkowań kształtowania przekonań na temat samego siebie, innych ludzi i wzajemnych relacji w kontekście własnej asertywności przejawianej w relacjach międzyludzkich. Poznają istotę zachowań asertywnych i będą mieli okazję doskonalić umiejętności asertywne w różnych obszarach funkcjonowania społecznego, dotyczących: stanowienia własnych granic, przyjmowania krytyki i pochwały, wyrażania uczuć, poglądów i próśb oraz budowania asertywnego dialogu wewnętrznego. Na zajęciach wykorzystywane są metody i techniki pracy stosowane w treningu asertywności, terapii schematów oraz podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach.

Literatura:

Bishop S. (1999). Asertywność. Poznań: Zysk i S-ka.

Branden N. (1998). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź; Ravi.

Gillen T. (1999). Asertywność. Warszawa: PETIT.

Hare B. (1999). Bądź asertywny. Łódź: Ravi.

Król-Fijewska M. (1992). Trening asertywności. Warszawa: IPZiT PTP.

Lindenfield G. (1996). Asertywność czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym. Łodź: Ravi.

Zubrzycka-Maciąg T. (2011) Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym. Lublin: UMCS

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

- ma wiedzę o człowieku jako podmiocie i sprawcy procesów autokreacyjnych i społecznych. Definiuje kompetencje autokreacyjne i wskazuje ich przydatność w pracy pedagoga. Ma wiedzę na temat sposobów pracy nad sobą. K_W05 B.2.W2.

- zna i rozumie teorie dotyczące wychowania i jego uwarunkowania, w tym rolę nauczyciela-wychowawcy K_W02 B.2.W3.

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i planować rozwój osobisty i profesjonalny K_U07 B.2.U2. B.2.U3.

- potrafi asertywnie wyrażać siebie w relacjach z innymi, asertywnie komunikować się z otoczeniem, dyskutować i wyrażać opinie K_U04 B.2.U4.

- potrafi rozwijać podmiotowość wychowanków, stymulować ich rozwój oraz wspierać ich samodzielność K_U03 B.2.U6.

K: jest przygotowany do krytycznej oceny własnych działań i podejmowania odpowiedzialności za ich skutki K_K03 B.2.K1.

K2: - wykazuje gotowość do upowszechniania wzorów właściwego postępowania, ma przekonanie o konieczności profesjonalnego zachowania, dba o klimat wzajemnej akceptacji w grupie wychowawczej i przestrzega zasad prawidłowej komunikacji K_K02 B.2.K2.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)