Trening asertywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-!MTER-P1/18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening asertywności |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | godziny kontaktowe: warsztat 13 h godziny niekontaktowe: studiowanie literatury, oglądanie materiałów video 47 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | obserwacja uczestnictwa w warsztacie pod kątem wykorzystania asertywnej komunikacji w odgrywanych scenkach oraz w dyskusji; |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane są w formie warsztatowej. Uczestnicy poznają specyfikę asertywności traktowanej jako dyspozycja osobowościowa. Przekazywana studentom wiedza oraz proponowane ćwiczenia mają na celu: pogłębianie ich samoświadomości nt. uwarunkowań kształtowania przekonań na temat samego siebie, innych ludzi i wzajemnych relacji w kontekście własnej asertywności przejawianej w relacjach międzyludzkich. Poznają istotę zachowań asertywnych i będą mieli okazję doskonalić umiejętności asertywne w różnych obszarach funkcjonowania społecznego, dotyczących: stanowienia własnych granic, przyjmowania krytyki i pochwały, wyrażania uczuć, poglądów i próśb oraz budowania asertywnego dialogu wewnętrznego. Na zajęciach wykorzystywane są metody i techniki pracy stosowane w treningu asertywności, terapii schematów oraz podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. |
Literatura: |
Bishop S. (1999). Asertywność. Poznań: Zysk i S-ka. Branden N. (1998). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź; Ravi. Gillen T. (1999). Asertywność. Warszawa: PETIT. Hare B. (1999). Bądź asertywny. Łódź: Ravi. Król-Fijewska M. (1992). Trening asertywności. Warszawa: IPZiT PTP. Lindenfield G. (1996). Asertywność czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym. Łodź: Ravi. Zubrzycka-Maciąg T. (2011) Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym. Lublin: UMCS |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: - ma wiedzę o człowieku jako podmiocie i sprawcy procesów autokreacyjnych i społecznych. Definiuje kompetencje autokreacyjne i wskazuje ich przydatność w pracy pedagoga. Ma wiedzę na temat sposobów pracy nad sobą. K_W05 B.2.W2. - zna i rozumie teorie dotyczące wychowania i jego uwarunkowania, w tym rolę nauczyciela-wychowawcy K_W02 B.2.W3. - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i planować rozwój osobisty i profesjonalny K_U07 B.2.U2. B.2.U3. - potrafi asertywnie wyrażać siebie w relacjach z innymi, asertywnie komunikować się z otoczeniem, dyskutować i wyrażać opinie K_U04 B.2.U4. - potrafi rozwijać podmiotowość wychowanków, stymulować ich rozwój oraz wspierać ich samodzielność K_U03 B.2.U6. K: jest przygotowany do krytycznej oceny własnych działań i podejmowania odpowiedzialności za ich skutki K_K03 B.2.K1. K2: - wykazuje gotowość do upowszechniania wzorów właściwego postępowania, ma przekonanie o konieczności profesjonalnego zachowania, dba o klimat wzajemnej akceptacji w grupie wychowawczej i przestrzega zasad prawidłowej komunikacji K_K02 B.2.K2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.