Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-!MTER-P1/9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 15 godz. kontakt bezpośredni 30 godz. studiowanie literatury przedmiotu 15 godz. przygotowanie projektu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - obecność i aktywność na zajęciach - projekt - udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Treści wykładów: Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności. Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej. Skala i dynamika niepełnosprawności. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji osób niepełnosprawnych; pomoc rodzinom osób niepełnosprawnych; wybrane polskie i międzynarodowe organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania; Idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Wybrane zagadnienia z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. Diagnoza i wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych z osób niepełnosprawnością. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w opiece specjalnej, kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. Analiza porównawcza i typologia systemów kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych państwach oraz wybranych problemów, dotyczących efektywności wyrównywania szans edukacyjnych. ĆWICZENIA 1.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących 2.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących 3.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną 4.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z autyzmem i zaburzeniami ze spektrum autystycznego 5.Wybrane zagadnienia z pedagogiki resojalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego 6.Wybrane zagadnienia z zakresu pedagogiki osób z trudnościami w uczeniu się z elementami logopedii 8.Wybrane zagadnienia z zakresu pedagogiki terapeutycznej dzieci przewlekle i terminalnie chorych 9.Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego |
Literatura: |
1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2000. 6. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999. 7. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk 2005. 8. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 |
Efekty uczenia się: |
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych. Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi. Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i podstawy teoretyczne. Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.