Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania osób z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-!PEDSP-P11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania osób z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 5

Konwersatorium 10


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 15


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie scenariusza zajęć 5

Przygotowanie się do konwersatorium 5

Przygotowanie do pisemnego zaliczenia 10

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 15


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. zaliczenie pisemne-test

W2. zaliczenie pisemne-test

W3. zaliczenie pisemne-test

U1. zaliczenie pisemne-test

U2. scenariusz zajęć wychowawczych

K1. zaliczenie pisemne-test

K2. scenariusz zajęć wychowawczych

Pełny opis:

Treści przedmiotu obejmują zagadnienia aplikacji koncepcji wychowania na grunt pedagogiki specjalnej, oraz organizacji i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie szkoły specjalnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Studenci zapoznają się z wybranymi strategiami i procedurami pracy wychowawczej osobami niepełnosprawnymi intelektualnie oraz dokonują refleksji na temat rozwijania optymalnych postaw wobec wychowanków z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz własnych błędów wychowawczych.

Literatura:

1. Brauner A. i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.

2. Gurycka A. , Błąd w wychowaniu, Warszawa, 1990.

3. Kielin J., Klimek-Markowicz, Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, GWP, Sopot 2013.

4. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, PWN, Warszawa 2012.

5. Pilecki J.(red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Przewodnik metodyczny do prowadzenia zajęć w zakresie usprawniania i nauczania osób głębiej upośledzonych umysłowo, w okresie niemowlęcym, przedszkolnymi szkolnym oraz w życiu dorosłym, niezależnie od miejsca pobytu. Wydawnictwo Naukowe AP, wyd. 1, Kraków 2000

6. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, Warszawa, 1997.

7. Pilecki J., Pilecka W., Baran J., Wychowanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej w internacie, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Student:

W1. potrafi interpretować wybrane koncepcje oraz metody

i formy wychowania pod kątem potrzeb pedagoga specjalnego,K_W03++, K_W07+

W2. potrafi scharakteryzować organizację, zasady pracy, cele

i zadania opiekuńczo-wychowawcze i rewalidacyjne internatu dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, K_W08+

W3.ma podstawową wiedzę o trudnościach wychowawczych dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, K_W20+++

U1. potrafi definiować i interpretować błędy wychowawcze w oparciu o psychologiczną koncepcję wychowania A. Guryckiej oraz potrafi zastosować właściwy sposób postępowania wychowawczego wobec dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, K_U17+++

U2. potrafi dobierać metody, formy i środki wychowania wobec dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, K_U17+++.

K1. jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje gotowość do prointegracyjnych działań na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną,K_K05+++

K2. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania pedagogiczne wobec dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w różnych środowiskach edukacyjnych K_K13++

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)