Metodyka wychowania osób z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-!PEDSP-P11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania osób z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 5 Konwersatorium 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie scenariusza zajęć 5 Przygotowanie się do konwersatorium 5 Przygotowanie do pisemnego zaliczenia 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. zaliczenie pisemne-test W2. zaliczenie pisemne-test W3. zaliczenie pisemne-test U1. zaliczenie pisemne-test U2. scenariusz zajęć wychowawczych K1. zaliczenie pisemne-test K2. scenariusz zajęć wychowawczych |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu obejmują zagadnienia aplikacji koncepcji wychowania na grunt pedagogiki specjalnej, oraz organizacji i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie szkoły specjalnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Studenci zapoznają się z wybranymi strategiami i procedurami pracy wychowawczej osobami niepełnosprawnymi intelektualnie oraz dokonują refleksji na temat rozwijania optymalnych postaw wobec wychowanków z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz własnych błędów wychowawczych. |
Literatura: |
1. Brauner A. i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995. 2. Gurycka A. , Błąd w wychowaniu, Warszawa, 1990. 3. Kielin J., Klimek-Markowicz, Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, GWP, Sopot 2013. 4. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, PWN, Warszawa 2012. 5. Pilecki J.(red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Przewodnik metodyczny do prowadzenia zajęć w zakresie usprawniania i nauczania osób głębiej upośledzonych umysłowo, w okresie niemowlęcym, przedszkolnymi szkolnym oraz w życiu dorosłym, niezależnie od miejsca pobytu. Wydawnictwo Naukowe AP, wyd. 1, Kraków 2000 6. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, Warszawa, 1997. 7. Pilecki J., Pilecka W., Baran J., Wychowanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej w internacie, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Student: W1. potrafi interpretować wybrane koncepcje oraz metody i formy wychowania pod kątem potrzeb pedagoga specjalnego,K_W03++, K_W07+ W2. potrafi scharakteryzować organizację, zasady pracy, cele i zadania opiekuńczo-wychowawcze i rewalidacyjne internatu dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, K_W08+ W3.ma podstawową wiedzę o trudnościach wychowawczych dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, K_W20+++ U1. potrafi definiować i interpretować błędy wychowawcze w oparciu o psychologiczną koncepcję wychowania A. Guryckiej oraz potrafi zastosować właściwy sposób postępowania wychowawczego wobec dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, K_U17+++ U2. potrafi dobierać metody, formy i środki wychowania wobec dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, K_U17+++. K1. jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje gotowość do prointegracyjnych działań na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną,K_K05+++ K2. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania pedagogiczne wobec dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w różnych środowiskach edukacyjnych K_K13++ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.