Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji inkluzyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-!PEDSP-P3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji inkluzyjnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne, wykład - zaliczenie pisemne

W2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne, wykład - zaliczenie pisemne

U1 – ćwiczenia - referat lub prezentacja multimedialna, wykład - zaliczenie pisemne

U2 – ćwiczenia - referat lub prezentacja multimedialna, wykład – zaliczenie pisemne

K1 – ćwiczenia - udział w dyskusji

K2 – ćwiczenia - udział w dyskusji


Pełny opis:

Treści realizowane na wykładach:

1. Pojęcie integracji i inkluzji .Założenia integracji edukacyjnej i społecznej.

2. Zalety integracyjnego modelu kształcenia. Bariery integracji edukacyjnej i społecznej. Rodzaje integracji ze względu na sytuację życiową osoby niepełnosprawnej.

3. Pojecie integracji pełnej i integracji częściowej.

4. Czynniki warunkujące powstawanie integracyjnego systemu kształcenia osób niepełnosprawnych, tworzenie grup integracyjnych.

5. Styl pracy nauczyciela w klasie integracyjnej, dobór treści kształcenia i sposób oceniania uczniów.

Treści realizowane na ćwiczeniach:

1. Klimat emocjonalny towarzyszący nauczaniu i potrzeby dziecka jako zasadnicze problemy integracji.

2. Postawy wobec niepełnosprawności. Analiza własnych postaw wobec ludzi niepełnosprawnych

3. Potrzeby specjalne: definiowanie i sposoby postępowania - definiowanie trudności doświadczanych przez uczniów: stanowisko zorientowane na ucznia

4. Definiowanie trudności doświadczanych przez uczniów: stanowisko zorientowane na program nauczania.

5. „Specjalne potrzeby” nauczycieli - rozpoznawanie potrzeb specjalnych.

6. Szkoła dla wszystkich: - strategie sprzyjające włączaniu do szkoły dzieci niepełnosprawnych - warunki skutecznego zaspokajania potrzeb rehabilitacyjnych w normalnych szkołach.

7. Ocena szkoły z punktu widzenia możliwości zaspokajania potrzeb wszystkich uczniów.

8. Pomoc i wsparcie: - analiza praktyki integracyjnej - czynniki wspierające integrowanie dzieci niepełnosprawnych.

Literatura:

• Al.-Khamisty D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Żak, Warszawa 2002

• Bogucka J., Kościelska M., Wychowanie i nauczanie integracyjne, STO, Warszawa 1994

• Chodkowska M., Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, WSP TWP, Warszawa 2004

• Fairbairn G., Fairbairn S. (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne, CMPP-P MEN, Warszawa 2000

• Janiszewska - Nieścioruk Z., Kwaśniewska G. (2012a), Główne nurty prointegracyjnych zmian w systemie polskiej edukacji, w: Špeciálna pedagogika na Slovensku v kotexte rokov 1967 – 2012. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, Bratislava.

• Kazanowski Z, Osik-Chudowolska D.(2003) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i integracji społecznej. Lublin.

• Krause A. (2010), Niepełnosprawność – Inny w paradygmacie humanistycznym, Niepełnosprawność, 4, s.119-120.

• Krause A.(2000) Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków.

• Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, OW „Impuls”, Kraków 1999

• Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M., Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, GWP, Gdańsk 1999

• Muller R. J., Słyszę – ale nie wszystko. Dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych, WSiP, Warszawa 1997

• Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, APS, Warszawa 2001

• Palak Z., Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Wyd. UMCS, Lublin 2000

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W 1. Posiada uporządkowaną wiedzę na temat edukacji inkluzyjnej jej filozoficznych, społeczno-kulturowych i psychologicznych podstaw:K_W04

W 2. Wykazuje się podstawową wiedzą o rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, organizacyjnych i terytorialnych) i o rządzących nimi prawidłowościach

w edukacji inkluzyjnej.

Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z osobami niepełnosprawnymi K_W07, K_W08, KW10

UMIEJĘTNOŚCI

U 1. Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizowania, interpretowania oraz dobierania strategii działań pedagogicznych w obrębie edukacji inkluzyjnej: K_U11

U 2. Potrafi planować, organizować i realizować działania pedagogiczne w obszarze praktycznym edukacji inkluzyjnej; K_U16

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K 1. Docenia znaczenie edukacji inkluzyjnej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych: K_K03

K 2. Jest gotowy do komunikowania się z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, przekazuje i broni swoje poglądy, wypowiada się w ważnych sprawach społecznych: K_K11

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)