Podstawy edukacji inkluzyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-!PEDSP-P3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji inkluzyjnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne, wykład - zaliczenie pisemne W2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne, wykład - zaliczenie pisemne U1 – ćwiczenia - referat lub prezentacja multimedialna, wykład - zaliczenie pisemne U2 – ćwiczenia - referat lub prezentacja multimedialna, wykład – zaliczenie pisemne K1 – ćwiczenia - udział w dyskusji K2 – ćwiczenia - udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Treści realizowane na wykładach: 1. Pojęcie integracji i inkluzji .Założenia integracji edukacyjnej i społecznej. 2. Zalety integracyjnego modelu kształcenia. Bariery integracji edukacyjnej i społecznej. Rodzaje integracji ze względu na sytuację życiową osoby niepełnosprawnej. 3. Pojecie integracji pełnej i integracji częściowej. 4. Czynniki warunkujące powstawanie integracyjnego systemu kształcenia osób niepełnosprawnych, tworzenie grup integracyjnych. 5. Styl pracy nauczyciela w klasie integracyjnej, dobór treści kształcenia i sposób oceniania uczniów. Treści realizowane na ćwiczeniach: 1. Klimat emocjonalny towarzyszący nauczaniu i potrzeby dziecka jako zasadnicze problemy integracji. 2. Postawy wobec niepełnosprawności. Analiza własnych postaw wobec ludzi niepełnosprawnych 3. Potrzeby specjalne: definiowanie i sposoby postępowania - definiowanie trudności doświadczanych przez uczniów: stanowisko zorientowane na ucznia 4. Definiowanie trudności doświadczanych przez uczniów: stanowisko zorientowane na program nauczania. 5. „Specjalne potrzeby” nauczycieli - rozpoznawanie potrzeb specjalnych. 6. Szkoła dla wszystkich: - strategie sprzyjające włączaniu do szkoły dzieci niepełnosprawnych - warunki skutecznego zaspokajania potrzeb rehabilitacyjnych w normalnych szkołach. 7. Ocena szkoły z punktu widzenia możliwości zaspokajania potrzeb wszystkich uczniów. 8. Pomoc i wsparcie: - analiza praktyki integracyjnej - czynniki wspierające integrowanie dzieci niepełnosprawnych. |
Literatura: |
• Al.-Khamisty D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Żak, Warszawa 2002 • Bogucka J., Kościelska M., Wychowanie i nauczanie integracyjne, STO, Warszawa 1994 • Chodkowska M., Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, WSP TWP, Warszawa 2004 • Fairbairn G., Fairbairn S. (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne, CMPP-P MEN, Warszawa 2000 • Janiszewska - Nieścioruk Z., Kwaśniewska G. (2012a), Główne nurty prointegracyjnych zmian w systemie polskiej edukacji, w: Špeciálna pedagogika na Slovensku v kotexte rokov 1967 – 2012. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, Bratislava. • Kazanowski Z, Osik-Chudowolska D.(2003) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i integracji społecznej. Lublin. • Krause A. (2010), Niepełnosprawność – Inny w paradygmacie humanistycznym, Niepełnosprawność, 4, s.119-120. • Krause A.(2000) Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków. • Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, OW „Impuls”, Kraków 1999 • Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M., Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, GWP, Gdańsk 1999 • Muller R. J., Słyszę – ale nie wszystko. Dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych, WSiP, Warszawa 1997 • Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, APS, Warszawa 2001 • Palak Z., Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Wyd. UMCS, Lublin 2000 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W 1. Posiada uporządkowaną wiedzę na temat edukacji inkluzyjnej jej filozoficznych, społeczno-kulturowych i psychologicznych podstaw:K_W04 W 2. Wykazuje się podstawową wiedzą o rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, organizacyjnych i terytorialnych) i o rządzących nimi prawidłowościach w edukacji inkluzyjnej. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z osobami niepełnosprawnymi K_W07, K_W08, KW10 UMIEJĘTNOŚCI U 1. Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizowania, interpretowania oraz dobierania strategii działań pedagogicznych w obrębie edukacji inkluzyjnej: K_U11 U 2. Potrafi planować, organizować i realizować działania pedagogiczne w obszarze praktycznym edukacji inkluzyjnej; K_U16 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K 1. Docenia znaczenie edukacji inkluzyjnej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych: K_K03 K 2. Jest gotowy do komunikowania się z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, przekazuje i broni swoje poglądy, wypowiada się w ważnych sprawach społecznych: K_K11 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.