Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-!PEDSP-P7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka psychopedagogiczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy pedagogiki specjalnej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 10

Ćwiczenia 10

Zajęcia na wirtualnym kampusie 12

Egzamin 3

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 35

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie narzędzi diagnostycznych 10

Studiowanie literatury 15

Przygotowanie się do egzaminu 10

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 35

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

projekt pisemny U1,

kolokwium pisemne W1, W2, K1

egzamin pisemny W1, W2, U1

Pełny opis:

Utrwalenie podstawowych typów i rodzajów diagnozy oraz wybranych narzędzi diagnostycznych stosowanych w pedagogice specjalnej.

Doskonalenie umiejętności doboru narzędzi diagnostycznych do potrzeb badanego problemu.

Samodzielne tworzenie narzędzi diagnostycznych i umiejętne ich wykorzystanie w procesie diagnozy.

Kształtowanie wrażliwości diagnostycznej studentów.

Literatura:

Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, 2006.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, 2001.

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, 1999, 2000.

Niemierko B.(red.), Diagnostyka edukacyjna. Teoria i praktyka. Wybór tekstów, 2004.

Stierlin H. i in., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk 1999.

Szurmiak M. Rozpoznawanie i reedukacja uczniów o częściowo zaburzonym rozwoju psychomotorycznym. Kraków 1982.

Wenta K.(red.), Pomiar edukacyjny jako kompetencje pedagogiczne, 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykazać się uporządkowaną wiedzą o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, rehabilitacyjnej, pogłębioną w wybranych zakresach; przedstawić uwarunkowania prawidłowego procesu diagnostycznego dotyczącego dziecka w różnych środowiskach wychowawczych.

W02 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych K_W01, K_W04, K_W10, K_W11, K_W15, K_W20

Umiejętności

U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: dokonać wielopłaszczyznowej diagnozy możliwości i trudności dziecka w oparciu o dostępne informacje (czasami niepełne); samodzielnie skonstruować różne rodzaje arkuszy diagnostycznych oraz kwestionariuszy ankiety i wywiadu; odpowiednio dobrać narzędzia diagnostyczne do potrzeb procesu diagnozy; obserwować, diagnozować, racjonalnie oceniać złożone sytuacje edukacyjne, rehabilitacyjne oraz analizować motywy i wzory ludzkich zachowań; sumiennie i twórczo rozwiązywać problemy związane z diagnozowaniem. K_U01, K_U02, K_U15, K_U16

Kompetencje

K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi docenić znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, wykazać pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zachować takt, delikatność oraz tajemnicę dotyczącą diagnozowanych osób i informacji pozyskanych w procesie diagnostycznym; trafnie ocenić możliwości pomocy dziecku i rodzinie na podstawie zgromadzonych informacji. K_K08

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)