Diagnostyka psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-!PEDSP-P7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka psychopedagogiczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki specjalnej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 10 Ćwiczenia 10 Zajęcia na wirtualnym kampusie 12 Egzamin 3 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 35 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie narzędzi diagnostycznych 10 Studiowanie literatury 15 Przygotowanie się do egzaminu 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 35 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | projekt pisemny U1, kolokwium pisemne W1, W2, K1 egzamin pisemny W1, W2, U1 |
Pełny opis: |
Utrwalenie podstawowych typów i rodzajów diagnozy oraz wybranych narzędzi diagnostycznych stosowanych w pedagogice specjalnej. Doskonalenie umiejętności doboru narzędzi diagnostycznych do potrzeb badanego problemu. Samodzielne tworzenie narzędzi diagnostycznych i umiejętne ich wykorzystanie w procesie diagnozy. Kształtowanie wrażliwości diagnostycznej studentów. |
Literatura: |
Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, 2006. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, 2001. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, 1999, 2000. Niemierko B.(red.), Diagnostyka edukacyjna. Teoria i praktyka. Wybór tekstów, 2004. Stierlin H. i in., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk 1999. Szurmiak M. Rozpoznawanie i reedukacja uczniów o częściowo zaburzonym rozwoju psychomotorycznym. Kraków 1982. Wenta K.(red.), Pomiar edukacyjny jako kompetencje pedagogiczne, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykazać się uporządkowaną wiedzą o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, rehabilitacyjnej, pogłębioną w wybranych zakresach; przedstawić uwarunkowania prawidłowego procesu diagnostycznego dotyczącego dziecka w różnych środowiskach wychowawczych. W02 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych K_W01, K_W04, K_W10, K_W11, K_W15, K_W20 Umiejętności U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: dokonać wielopłaszczyznowej diagnozy możliwości i trudności dziecka w oparciu o dostępne informacje (czasami niepełne); samodzielnie skonstruować różne rodzaje arkuszy diagnostycznych oraz kwestionariuszy ankiety i wywiadu; odpowiednio dobrać narzędzia diagnostyczne do potrzeb procesu diagnozy; obserwować, diagnozować, racjonalnie oceniać złożone sytuacje edukacyjne, rehabilitacyjne oraz analizować motywy i wzory ludzkich zachowań; sumiennie i twórczo rozwiązywać problemy związane z diagnozowaniem. K_U01, K_U02, K_U15, K_U16 Kompetencje K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi docenić znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, wykazać pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zachować takt, delikatność oraz tajemnicę dotyczącą diagnozowanych osób i informacji pozyskanych w procesie diagnostycznym; trafnie ocenić możliwości pomocy dziecku i rodzinie na podstawie zgromadzonych informacji. K_K08 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.