Psychologia wychowawcza w praktyce pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PE.1061 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza w praktyce pedagogicznej |
Jednostka: | Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotn. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela Ćwiczenia 9 h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 9 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) studiowanie literatury 30 przygotowanie do zaliczenia 21 łączna liczba godzin niekontaktowych (praca własna studenta) 51 Liczba punktów ECTS za godziny pracy własnej 1,7 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Psychologia wychowawcza jako psychologia nauczania i wychowania. Powiązania psychologii wychowawczej z innymi dziedzinami wiedzy. Modele i determinanty procesu nauczania. Motywacja do uczenia się w toku nauczania. Psychologiczne problemy nauczania. Nauczanie i wychowanie osób z zaburzeniami w funkcjonowaniu psychospołecznym. Analiza relacji wychowawczych w środowisku rodzinnym i szkolnym. |
Literatura: |
M. H . Dembo: Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997. M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski: Psychologia wychowawcza, cz. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. J. Strelau (red.): Psychologia, t.3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000. |
Efekty uczenia się: |
W 1. Posługuje się pojęciami psychologicznymi dotyczącymi psychologicznych uwarunkowań efektywności procesu wychowania oraz podstawowymi pojęciami psychologicznymi z zakresu psychologii wychowawczej, w tym takimi jak system wychowawczy, postawy wychowawcze, style wychowania, interakcje wychowawcze, błędy wychowawcze -K_W01, K_W02, K_W11 W 2. Wykazuje się wiedzą na temat funkcjonalności i dysfunkcjonalności systemów wychowawczych, normy i patologii w procesie wychowania oraz konsekwencji nieprawidłowego przebiegu procesu wychowania rodzinnego i szkolnego- K_W02, K_W11 W 3. Krytycznie analizuje i ocenia teorie i koncepcje wychowawcze, odnosząc je zarówno do wiedzy psychologicznej, jak i własnych doświadczeń praktycznych - K_W02, K_W11, K_W13, W 4. Potrafi wnikliwie i racjonalnie diagnozować, oceniać złożone sytuacje wychowawcze oraz analizować motywy i wzory ludzkich zachowań, zwłaszcza w odniesieniu do wybranych zakresów działalności pedagogicznej- K_U08, K_U09 W 5. Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym - K_U08, K_U09 W 6. Potrafi zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych problemów wychowawczych w relacji rodzice-dzieci, nauczyciele-uczniowie oraz przewidywać skutki ich zastosowania w określonych obszarach praktycznych- K_U08, K_U10 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.