Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza w praktyce pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PE.1061
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowawcza w praktyce pedagogicznej
Jednostka: Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotn.
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela

Ćwiczenia 9 h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 9

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,3


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

studiowanie literatury 30

przygotowanie do zaliczenia 21

łączna liczba godzin niekontaktowych (praca własna studenta) 51

Liczba punktów ECTS za godziny pracy własnej 1,7


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

praca zaliczeniowa

Pełny opis:

Psychologia wychowawcza jako psychologia nauczania i wychowania. Powiązania psychologii wychowawczej z innymi dziedzinami wiedzy.

Modele i determinanty procesu nauczania.

Motywacja do uczenia się w toku nauczania.

Psychologiczne problemy nauczania.

Nauczanie i wychowanie osób z zaburzeniami w funkcjonowaniu psychospołecznym.

Analiza relacji wychowawczych w środowisku rodzinnym i szkolnym.

Literatura:

M. H . Dembo: Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997.

M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski: Psychologia wychowawcza, cz. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

J. Strelau (red.): Psychologia, t.3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.

Efekty uczenia się:

W 1. Posługuje się pojęciami psychologicznymi dotyczącymi psychologicznych uwarunkowań efektywności procesu wychowania oraz podstawowymi pojęciami psychologicznymi z zakresu psychologii wychowawczej, w tym takimi jak system wychowawczy, postawy wychowawcze, style wychowania, interakcje wychowawcze, błędy wychowawcze -K_W01, K_W02, K_W11

W 2. Wykazuje się wiedzą na temat funkcjonalności i dysfunkcjonalności systemów wychowawczych, normy i patologii w procesie wychowania oraz konsekwencji nieprawidłowego przebiegu procesu wychowania rodzinnego i szkolnego- K_W02, K_W11

W 3. Krytycznie analizuje i ocenia teorie i koncepcje wychowawcze, odnosząc je zarówno do wiedzy psychologicznej, jak i własnych doświadczeń praktycznych - K_W02, K_W11, K_W13,

W 4. Potrafi wnikliwie i racjonalnie diagnozować, oceniać złożone sytuacje wychowawcze oraz analizować motywy i wzory ludzkich zachowań, zwłaszcza w odniesieniu do wybranych zakresów działalności pedagogicznej- K_U08, K_U09

W 5. Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych występujących w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym - K_U08, K_U09

W 6. Potrafi zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych problemów wychowawczych w relacji rodzice-dzieci, nauczyciele-uczniowie oraz przewidywać skutki ich zastosowania w określonych obszarach praktycznych- K_U08, K_U10

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0