Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zawodoznawstwo i informacja zawodowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PE.2NIV.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zawodoznawstwo i informacja zawodowa
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1.WIEDZA

Ocena wiedzy:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

2. UMIEJĘTNOŚCI

- Ocena umiejętności:

-Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

-oraz wypowiedzi w formie pisemnej.

- ocena przygotowanych na zajęcia: pisemnych prac zaliczeniowych i/lub prezentacji wykorzystujących nowoczesne technologie (ICT)

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Ocena kompetencji:

-Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

1. Wstępna geneza zawodu i podstawowa terminologia w zawodoznawstwie.

2. Kwalifikacje zawodowe. Wykształcenie a kwalifikacje zawodowe.

3. Krajowe standardy kwalifikacji zawodowych (KSKZ). Klasyfikacja Zawodów i Specjalności w Polsce (KZiS). Klasyfikacja Zawodów Szkolnictwa Zawodowego w Polsce (KZSZ).

4. Charakterystyki zawodów (źródła informacji o zawodzie), w tym charakterystyka zawodu jako dokument informacji o zawodzie. Informacje o zawodach dla poradnictwa zawodowego. Teczki o zawodach.

5. Grupowanie zawodów dla informacji o zawodach.

Literatura:

1. Czarnecki K., Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa, Oficyna Wydawnicza „Humanista”,

Sosnowiec 2008.

2. Jeruszka U., Człowiek i zawód. Wybrane zagadnienia z pedagogiki pracy, IPiSS, Warszawa 2010.

3. Lelińska K., Zawodoznawstwo w planowaniu kariery zawodowej, OHP KG, Warszawa 2006.

4. Nowacki T.W., Zawodoznawstwo, ITeE, Radom 1999.

5. Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, ITeE-PIB, Radom 2009.

Efekty uczenia się:

PE1_W22

- charakteryzuje koncepcje teoretyczne odnoszące się do procesu powstawania i ewolucji zawodów,

PE1_W24

- ma wiedzę na temat społecznego, organizacyjnego i kulturowego kontekstu zawodów i specjalności,

PE1_U01

- potrafi zaobserwować i zinterpretować zjawiska społeczne związane z wykonywaniem zawodu oraz odnieść je do działalności pedagogicznej doradcy zawodowego i nauczyciela,

PE1_U02

- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, nauki o zawodach oraz zagadnień związanych z uzyskiwaniem, przetwarzaniem i przekazywaniem informacji zawodowych na potrzeby rynku pracy, w tym o charakterze prawnym w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

PE1_U03

-potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do działalności pedagogicznej doradcy zawodowego i nauczyciela w obszarach nauki o zawodach oraz zagadnień związanych z uzyskiwaniem, przetwarzaniem i przekazywaniem informacji zawodowych na potrzeby rynku pracy,

PE1_U04

- potrafi posługiwać się narzędziami wyszukiwania informacji zawodowej i z obszaru prawa pracy i prawa oświatowego,

- potrafi dokonywać krytycznej oceny i selekcji informacji o zawodach, formach zatrudnienia i rozwoju zawodowego w kontekście oczekiwań rynku pracy

PE1_U08

- posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z obszaru nauki o zawodach

PE1_U15

- potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie zagadnień związanych z obszarami nauk o pracy, zawodach i nauczycielu

PE1_K01

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

PE1_K08

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0