Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.LNI.11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład – 30

Ćwiczenia – 40

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 70

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 20

Studiowanie literatury: 10

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 10

Przygotowanie się do egzaminu końcowego: 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 50

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne, wykład – zaliczenie pisemne

W2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne, wykład – zaliczenie pisemne

W3 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne

W4 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne

U1 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne

U2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne, wykład – zaliczenie pisemne

K1 – ćwiczenia - udział w dyskusji

K2 - ćwiczenia - udział w dyskusji

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Pedagogika specjalna jako nauka, systematyka w pedagogice specjalnej.

2. Przemiany w pedagogice specjalnej – aktualne tendencje i wyzwania

3. Indywidualny i społeczny model niepełnosprawności

4. Pojęcie, zasady, rodzaje, metody, uwarunkowania procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.

5. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

6.Zjawisko kompensacji u osób z niepełnosprawnością sensoryczną; rodzaje, formy i teorie kompensacji.

Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia:

1. Współczesne koncepcje teleologii i systematyki, zasady, formy i techniki rewalidacji i resocjalizacji.

2. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w opiece specjalnej i kształceniu osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie.

3. Klasyfikacja, etiologia i profilaktyka niepełnosprawności intelektualnej.

4. Charakterystyka poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej.

5. Podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością wzroku.

6. Zagadnienie kompensacji u osób niewidomych, rodzaje, formy i teorie kompensacji.

7. Wprowadzenie do zagadnień dotyczących metod pracy wychowawczej, kształcenia i terapii stosowanych wobec osób z niepełnosprawnością wzroku.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Smith D. D., 2008: Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 1-2, APS, PWN, Warszawa.

2.Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), 2012: Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław.

3. Chrzanowska I., 2015: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków.

4. Dykcik W., 1997: Pedagogika specjalna, UAM, Poznań.

5. Palak Z., 2008: Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, UMCS, Lublin.

6. Wyczesany J., 2006: Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków.

7. Sękowska Z., 1998: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa.

8. Barnes C., Mercer G., 2008: Niepełnosprawność, Wyd. Sic! s.c., Warszawa.

9.Kirenko J., 2007: Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wyd. UMCS, Lublin.

10.Chodkowska M., Byra S., Kazanowski Z., Osik – Chudowolska D., Parchomiuk M., Szabała B., 2010: Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Wyd, UMCS, Lublin.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej; K_W01,

W2. Wskazuje miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz wymienia i wyjaśnia jej podstawowe subdyscypliny; K_W02; K_W03,

W3. Wykazuje się szczegółową wiedzą w obszarze wybranych subdyscyplin pedagogiki specjalnej obejmującą terminologię, teorie i metodykę; K_W14,

W4. Wskazuje możliwości kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi odpowiednie do ich potrzeb i predyspozycji; K_W08, K_W09, K_W11.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu doboru odpowiednich metod rehabilitacji osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami; K_U02,

U2. Potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, posiada umiejętność konstruowania ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące szczegółowych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin zajmujących się człowiekiem i środowiskiem, w którym żyje; K_U09.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Przejawia aktywność poznawczą w poszukiwaniu skutecznych metod rehabilitacji i resocjalizacji oraz odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań w zakresie pedagogiki specjalnej; K_K04; K_K05,

K2. Dostrzega potrzebę wyzwalania potencjału indywidualnego oraz zasobów społecznych uczestników procesu edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji oraz sens i potrzebę podejmowania działań w środowisku społecznym osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie; K_K02, K_K05, K_K06.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)