Przedmiot fakultatywny: Tanatologia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.LNII.ERIP301 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Tanatologia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) konwersatoria 30 CA Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 CA Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) -Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych i studiowanie literatury przedmiotu 15 godz. -Przygotowanie do zaliczenia 15 godz. Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 godz., 1 ECTS Łączny nakład pracy studenta: 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01; W02; W03; U02- prezentacja U01; K01 - praca pisemna K01; U02 - dyskusja |
Pełny opis: |
Przedmiotem zainteresowania będą różne aspekty procesu umierania, śmierci, żałoby i kryzysu postrzegane w perspektywie pedagogicznej w zakresie różnych teorii. Podstawowym celem zajęć będzie prezentacja i omówienie procesu umierania, zagadnienia śmierci, kryzysu straty i żałoby w percepcji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Ponadto przedstawione zostaną techniki i metody stosowane w celu wsparcia dziecka i osoby dorosłej w kryzysie straty i żałoby z uwzględnieniem specyfiki ich funkcjonowania. |
Literatura: |
Adamkiewicz M., Oblicza śmierci: predeutyka tanatologii, Toruń 2004. Aksamit J., Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa 2004. Binnebesel J, Janowicz A., Krakowiak P., Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym, Gdańska 2009. Bortkiewicz P., Tanatologia zarys problematyki moralnej, Poznań 2000. Galewicz W., Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009. Gałuszka M., Szewczyk K., Umierać bez lęku: wstęp do bioetyki kulturowej, Łódź 1996. Hartman J. Szabat M., Problematyka umierania i śmierci w perspektywie medyczno-kulturowej, Warszawa 2016. Herbert, M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005. James R.K., Gillialnd Burl E., Strategie Interwencji Kryzysowej, Warszawa 2010. Keirse M., Smutek, strata, żałoba. Jak sobie z nimi radzić? Jak pomóc innym? Radom 2004. Kenneth P. K., Śmierć w różnych religiach świata, Kraków 2007. Kubacka- Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010. Kübler- Ross E., Tł. Sobiepanek-Szczęsna K., Pytania i odpowiedzi na temat śmierci i umierania: odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące śmierci, Warszawa 2010. Lipczynski A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2007. Makselon J., Człowiek wobec śmierci aspekty psychologiczno- pastoralne, Kraków 2005. Matuszewski A., Poziom noetyczności a postawa wobec śmierci, Pelpin 2002. Nieroba E., Zawłocki I., Niewiadomski K., Tanatopedagogika w procesie kształcenia nauczycieli, [w:] Rocznik Naukowy nr 1 Edukacja- technika- informatyka, Rzeszów 2010, s. 249- 256. Okun B., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002. Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Warszawa 2005. Pilecka B., Kryzys psychologiczny, Kraków 2004. Płużek Z., Świat ludzkich kryzysów, Kraków 1996. Reber A. S., Słownik Psychologii, Warszawa 2000. Sielicka E., Edukacja tanatologiczna w szkole, Szczecin 2017. Sielicka E., Edukacja tanatologiczna- współczesne wyzwanie, Pedagogika społeczna 2015; 2(56), 155-165. Sztander W., Rozmowy, które pomagają, Warszawa 1999. Wieczorek K. M., Tanatologia cz. 1, Siemianowice Śląskie 2015. Wieczorek K. M., Tanatologia cz. 2, Siemianowice Śląskie 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu tanatologii pedagogicznej oraz funkcjonowania dziecka i osoby dorosłej w sytuacji kryzysu straty i żałoby: K_W06 W02 Ma elementarną wiedzę na temat instytucji wspierających osoby będące w kryzysie straty i żałoby: K_W08 W03 Ma elementarną wiedzę na temat form pomocy dzieciom i osobom dorosłym znajdującym się w sytuacji kryzysu straty i żałoby: K_W19 Umiejętności: U01 Potrafi samodzielnie na podstawie zdobytej wiedzy z zajęć przygotować narzędzie wsparcia dziecka w żałobie: K_U16 U02 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w prowadzeniu działalności pomocowej K_U20 Kompetencje: K01 Posiada przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w pracy z osobą będącą w kryzysie, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K07 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.