Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Tanatologia pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.LNII.ERIP301
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Tanatologia pedagogiczna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

konwersatoria 30 CA

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 CA

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 ECTS

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

-Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych i studiowanie literatury przedmiotu 15 godz.

-Przygotowanie do zaliczenia 15 godz.

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 godz., 1 ECTS

Łączny nakład pracy studenta: 2 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01; W02; W03; U02- prezentacja

U01; K01 - praca pisemna

K01; U02 - dyskusja


Pełny opis:

Przedmiotem zainteresowania będą różne aspekty procesu umierania, śmierci, żałoby i kryzysu postrzegane w perspektywie pedagogicznej w zakresie różnych teorii. Podstawowym celem zajęć będzie prezentacja i omówienie procesu umierania, zagadnienia śmierci, kryzysu straty i żałoby w percepcji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Ponadto przedstawione zostaną techniki i metody stosowane w celu wsparcia dziecka i osoby dorosłej w kryzysie straty i żałoby z uwzględnieniem specyfiki ich funkcjonowania.

Literatura:

Adamkiewicz M., Oblicza śmierci: predeutyka tanatologii, Toruń 2004.

Aksamit J., Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa 2004.

Binnebesel J, Janowicz A., Krakowiak P., Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym, Gdańska 2009.

Bortkiewicz P., Tanatologia zarys problematyki moralnej, Poznań 2000.

Galewicz W., Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009.

Gałuszka M., Szewczyk K., Umierać bez lęku: wstęp do bioetyki kulturowej, Łódź 1996.

Hartman J. Szabat M., Problematyka umierania i śmierci w perspektywie medyczno-kulturowej, Warszawa 2016.

Herbert, M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.

James R.K., Gillialnd Burl E., Strategie Interwencji Kryzysowej, Warszawa 2010.

Keirse M., Smutek, strata, żałoba. Jak sobie z nimi radzić? Jak pomóc innym? Radom 2004.

Kenneth P. K., Śmierć w różnych religiach świata, Kraków 2007.

Kubacka- Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010.

Kübler- Ross E., Tł. Sobiepanek-Szczęsna K., Pytania i odpowiedzi na temat śmierci i umierania: odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące śmierci, Warszawa 2010.

Lipczynski A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2007.

Makselon J., Człowiek wobec śmierci aspekty psychologiczno- pastoralne, Kraków 2005.

Matuszewski A., Poziom noetyczności a postawa wobec śmierci, Pelpin 2002.

Nieroba E., Zawłocki I., Niewiadomski K., Tanatopedagogika w procesie kształcenia nauczycieli, [w:] Rocznik Naukowy nr 1 Edukacja- technika- informatyka, Rzeszów 2010, s. 249- 256.

Okun B., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002.

Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Warszawa 2005.

Pilecka B., Kryzys psychologiczny, Kraków 2004.

Płużek Z., Świat ludzkich kryzysów, Kraków 1996.

Reber A. S., Słownik Psychologii, Warszawa 2000.

Sielicka E., Edukacja tanatologiczna w szkole, Szczecin 2017.

Sielicka E., Edukacja tanatologiczna- współczesne wyzwanie, Pedagogika społeczna 2015; 2(56), 155-165.

Sztander W., Rozmowy, które pomagają, Warszawa 1999.

Wieczorek K. M., Tanatologia cz. 1, Siemianowice Śląskie 2015.

Wieczorek K. M., Tanatologia cz. 2, Siemianowice Śląskie 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu tanatologii pedagogicznej oraz funkcjonowania dziecka i osoby dorosłej w sytuacji kryzysu straty i żałoby: K_W06

W02 Ma elementarną wiedzę na temat instytucji wspierających osoby będące w kryzysie straty i żałoby: K_W08

W03 Ma elementarną wiedzę na temat form pomocy dzieciom i osobom dorosłym znajdującym się w sytuacji kryzysu straty i żałoby: K_W19

Umiejętności:

U01 Potrafi samodzielnie na podstawie zdobytej wiedzy z zajęć przygotować narzędzie wsparcia dziecka w żałobie: K_U16

U02 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w prowadzeniu działalności pomocowej K_U20

Kompetencje:

K01 Posiada przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w pracy z osobą będącą w kryzysie, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K07

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)