Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja plastyczna z metodyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.LNIV.ERO5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja plastyczna z metodyką
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu sztuk plastycznych i pedagogiki.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

2 pkt - 60 godz.


Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 9

Praca własna studenta - studiowanie literatury 23

Przygotowanie koncepcji realizowanych prac 10

Przygotowanie się studenta do zaliczeń 18

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium

Pełny opis:

Moduł obejmuje wiedzę z zakresu edukacji plastycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Zawiera charakterystykę podstawowych środków wyrazowych funkcjonujących w plastyce. Prezentuje przegląd twórczości plastycznej dzieci i sposoby jej analizy. Przyczynia się do kształcenia umiejętności prowadzenia zajęć plastycznych w szkole.

Literatura:

1. Buszkowski I.: Zabawy plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2008.

2. Dorance S.: Zajęcia twórcze w przedszkolu : przedmioty i obrazy, Warszawa 1997.

3. Jabłońska A.: Techniki plastyczne dla dzieci, Warszawa 2004.

4. Jąder M.: Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków 2005.

5. Kalbarczyk A.: Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, Kraków 2006.

6. Michalski U. T.: Artysta w przedszkolu i szkole : techniki plastyczne dla dzieci, Kielce 2014.

7. Popek S. L.: Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.

8. Thomson R.: Sztuka. Kreatywne zabawy i gry, Warszawa 2012.

9. Trojanowska A.: Dziecko i plastyka, Warszawa 1984.

10. Żukowska A. M.: Rysunek i wychowanie plastyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym w Polsce po II wojnie światowej, Lublin 2009.

11. Żukowska A.M.: Analiza struktury wytworu plastycznego dziecka w kontekście teorii dzieła sztuki. Model trójwarstwowy, [w:] W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, red. S. Guz, M. Centner-Guz, I. Zwierzchowska, Lublin 2015.

Efekty uczenia się:

W1: Charakteryzuje plastykę jako dziedzinę twórczości wskazując jej powiązania z pedagogiką i psychologią K_W01, H1A_W02, H1a_W03,

W2: Zna pojęcia odnoszące się do sztuki K_W01, H1A_W02,

W3: Zna właściwości rozwoju rysunkowego dzieci w kontekście psychologicznym, pedagogicznym i artystycznym K_W14, S1A_W05

W4: Zna metody i formy prowadzenia zajęć plastycznych K_W16, H1A_W04

U1: Posługuje się plastycznymi środkami wyrazowymi K_U09, H1A_U07

U2: Posługuje się różnorodnymi technikami plastycznymi K_U10, H1A_U06

U3: Planuje i organizuje warsztat plastyczny na poziomie edukacji wczesnoszkolnej K_U20, S1A_U06

K1: Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy plastycznej oraz zmieniających się metod i technik pozyskiwania i uzupełniania wiedzy K_K01, H1A_K01

K2: Przejawia postawę otwartości i ciekawości poznawczej K_K03, S1A_K07.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)