Praktyka śródroczna w internacie szkoły specjalnej lub integracyjnej - uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.LNV.PrśintrO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka śródroczna w internacie szkoły specjalnej lub integracyjnej - uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest wiedza z psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konsultacje 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 10 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie protokołów z hospitowanych zajęć 15 Przygotowanie scenariuszy samodzielnie prowadzonych zajęć 20 Przygotowanie dziennika praktyk 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 50 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1- dziennik praktyki W2 - dziennik praktyki U1 - scenariusze zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, prezentacja multimedialna, pomoce do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, opinia o przebiegu praktyki K1 - dziennik praktyki, opinia o przebiegu praktyki |
Pełny opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie studentów ze strukturą i modelem organizacyjnym internatu dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz całokształtem pracy opiekuńczo-wychowawczej i rewalidacyjnej w internacie szkoły specjalnej, a także zdobycie kompetencji zawodowych. W ramach 40 – godzinnej praktyki student zobowiązany jest: • poznać dokumentację placówki, • w oparciu o zdalny kontakt z Opiekunem praktyki poznać organizację opieki, wychowania i rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną: - opracować scenariusze zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, - przygotować pomoce do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych prowadzonych przez Opiekuna praktyki, - przygotować prezentacje multimedialne na temat wskazany przez Opiekuna praktyki, odnoszący się do treści uwzględnionych w programie wychowawczym, - przygotować dokumentację praktyki. |
Literatura: |
1. Brauner A. i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995. 2. Czajkowska M., Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Kraków 2005. 3. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Wyd. APS Warszawa, 2002. 4. Pilecki J.(red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Przewodnik metodyczny do prowadzenia zajęć w zakresie usprawniania i nauczania osób głębiej upośledzonych umysłowo, w okresie niemowlęcym, przedszkolnymi szkolnym oraz w życiu dorosłym, niezależnie od miejsca pobytu. Wydawnictwo Naukowe AP, wyd. I, Kraków 2000. 5. Pilecki J., Pilecka W., Baran J., Wychowanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej w internacie, Warszawa, 1997. 6. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, Warszawa, 1997. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student zna strukturą i model organizacyjny placówki kształcenia specjalnego osób z niepełnosprawnością intelektualną K_W09, K_W18, K_W19 W2. Student zna całokształt działalności rewalidacyjno-wychowawczej i terapeutycznej realizowanej w internacie szkoły dla dzieci z niepełnosprawością intelektualną K_W14, K_W16 , K_W17 UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi planować, realizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w internacie szkoły specjalnej i integracyjnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, dokonywać oceny oraz rozwiązywać praktyczne problemy w powyższym zakresie, a także dokonywać autorefleksji na temat własnych kompetencji zawodowych K_U05, K_U06, K_U09 , K_U10, K_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student potrafi odpowiedzialnie wykonywać podejmowane obowiązki oraz angażować się we wspieranie podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną w wymiarze indywidualnym i społecznym K_K02 , K_K06, K_K10 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.