Podstawy komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.LNVI.ERO2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=12727 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii społecznej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) (w semestrze letnim r. ak. 2020/21 przedmiot realizowany w formie on-line): Ćwiczenia – 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 10 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Studiowanie literatury - 5 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - odpowiedź ustna W2 - odpowiedź ustna W3 - odpowiedź ustna U1 - prezentacja multimedialna K1 - prezentacja multimedialna |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie teoretyczne i praktyczne do wiedzy o procesach komunikacji interpersonalnej, oraz przyswojenie podstawowych technik komunikacyjnych. Wśród treści przedstawianych podczas ćwiczeń znajdą się, m.in.: definicja, cechy i funkcje komunikacji interpersonalnej, formy komunikacji (werbalna i niewerbalna), błędy i bariery w procesie komunikowania się, zasady skutecznej komunikacji. Studenci zostaną również zapoznani z podstawowymi umiejętnościami przydatnymi w kontaktach interpersonalnych, zwłaszcza asertywnością i empatią. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wydawnictwo Rebis. 2. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Warszawa: Zysk i S-ka. 3. Hulewska A. (2014). Asertywność w ćwiczeniach. Warszawa: Wydawnictwo Samp. 4. Sherwyn M. (2010). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Sikorski W. (2018). Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening. Warszawa: Difin. 6. Sztejnberg A. (2010). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Literatura dodatkowa 1. Batko A. (2004). Sztuka Perswazji czyli język wpływu i manipulacji. Warszawa: Wydawnictwo Helion. 2. Dobek-Ostrowska B. (2007). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. 3. Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne. 4. Hartley P. (2006). Komunikowanie interpersonalne. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. 5. Nęcki Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wydawnictwo Antykwa. 6. Pease A. (1992). Język ciała - jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Kraków: Gemini. 7. Stewart J. (2005). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się miedzy ludźmi. Warszawa: PWN. 8. Tokarz M. (2010). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1.Wie, na czym polega proces komunikowania się i jakie jest jego znaczenie, jakie są podstawowe elementy składające się na proces komunikowania się - K_W07; W2. Zna rodzaje komunikacji i cechy jakimi się charakteryzują - K_W07; W3. Wskazuje błędy komunikacyjne oraz zna zasady skutecznego porozumiewania się - K_W07. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do projektowania komunikatu dostosowanego do sytuacji społecznej - K_U02. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Formułuje zasady i normy etyczne dotyczące procesu komunikacyjnego, poddaje je analizie oraz posługuje się nimi w działaniach praktycznych - K_K07. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.