Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji interpersonalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.LNVI.ERO2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji interpersonalnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=12727
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii społecznej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) (w semestrze letnim r. ak. 2020/21 przedmiot realizowany w formie on-line):

Ćwiczenia – 10

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 10

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Studiowanie literatury - 5

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 15

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - odpowiedź ustna

W2 - odpowiedź ustna

W3 - odpowiedź ustna

U1 - prezentacja multimedialna

K1 - prezentacja multimedialna

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie teoretyczne i praktyczne do wiedzy o procesach komunikacji interpersonalnej, oraz przyswojenie podstawowych technik komunikacyjnych. Wśród treści przedstawianych podczas ćwiczeń znajdą się, m.in.: definicja, cechy i funkcje komunikacji interpersonalnej, formy komunikacji (werbalna i niewerbalna), błędy i bariery w procesie komunikowania się, zasady skutecznej komunikacji. Studenci zostaną również zapoznani z podstawowymi umiejętnościami przydatnymi w kontaktach interpersonalnych, zwłaszcza asertywnością i empatią.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wydawnictwo Rebis.

2. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Warszawa: Zysk i S-ka.

3. Hulewska A. (2014). Asertywność w ćwiczeniach. Warszawa: Wydawnictwo Samp.

4. Sherwyn M. (2010). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Sikorski W. (2018). Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening. Warszawa: Difin.

6. Sztejnberg A. (2010). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Literatura dodatkowa

1. Batko A. (2004). Sztuka Perswazji czyli język wpływu i manipulacji. Warszawa: Wydawnictwo Helion.

2. Dobek-Ostrowska B. (2007). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

3. Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.

4. Hartley P. (2006). Komunikowanie interpersonalne. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

5. Nęcki Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wydawnictwo Antykwa.

6. Pease A. (1992). Język ciała - jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Kraków: Gemini.

7. Stewart J. (2005). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się miedzy ludźmi. Warszawa: PWN.

8. Tokarz M. (2010). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1.Wie, na czym polega proces komunikowania się i jakie jest jego znaczenie, jakie są podstawowe elementy składające się na proces komunikowania się - K_W07;

W2. Zna rodzaje komunikacji i cechy jakimi się charakteryzują - K_W07;

W3. Wskazuje błędy komunikacyjne oraz zna zasady skutecznego porozumiewania się - K_W07.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do projektowania komunikatu dostosowanego do sytuacji społecznej - K_U02.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Formułuje zasady i normy etyczne dotyczące procesu komunikacyjnego, poddaje je analizie oraz posługuje się nimi w działaniach praktycznych - K_K07.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)