Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rehabilitacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.LNVI.ERO5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rehabilitacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład online - 5

Ćwiczenia online - 10

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego, online - 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury (przygotowanie do zajęć) - 30

Przygotowanie do kolokwium - 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - kolokwium zaliczeniowe (WY)

W2 - kolokwium zaliczeniowe (WY)

W3 - analiza przypadków, projekt programu wsparcia (CA)

W4 - kolokwium zaliczeniowe (WY)

U1 - analiza przypadków; projekt programu wsparcia (CA)

U2 -analiza przypadków; projekt programu wsparcia (CA)

U3 - analiza przypadków; projekt programu wsparcia (CA)

K1 -analiza przypadków, projekt programu wsparcia (CA)

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką rozwoju i funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, z uwzględnieniem sfery fizycznej oraz psychospołecznej; poznanie sposobów wielostronnego wspierania, pielęgnacji oraz radzenia sobie z trudnymi zachowaniami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Frőhlich, A. (red.). (2016). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Sopot: GWP.

2. Orkisz, M., Piszczek, M., Smyczek, A., Szwiec, J. (red.). (2000). Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa: CMPP-P MEN.

3. Frőhlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP.

4. Knill, Ch. (1997). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P.

5. Knill, M., Knill, Ch.(1995). Programy aktywności. Warszawa: CMPP-P.

6. Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Program pracy edukacyjnej z dziećmi z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Warszawa: Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr.

7. Piszczek, M. (2006). Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. Warszawa: Kompendium.

8. Kielin, J. (2000). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP.

9. Różańska-Gał, A., Kuś, J. (2017). Ja i moje potrzeby. Program kinestetyczno-komunikacyjny dla dzieci ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Harmonia.

10. Różańska-Gał, A., Kuś, J. (2017). Mój dzień. Program zajęć stymulująco-terapeutycznych dla dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Harmonia.

Literatura dodatkowa

1. Kielin, J. (1996). Ocena poziomu funkcjonowania dziecka głęboko upośledzonego umysłowo pod kątem konstruowania programu pracy nauczyciela – propozycja własna. (w:) Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. M. Piszczek (red.). Warszawa: CMPP-P MEN

2. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2016). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

3. Kopeć, D. (1999). Zachowania autoagresywne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: UAM.

4. Kwiatkowska, M. (1996). Szkoła wspomagania rozwoju. (w:) Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. M. Piszczek (red.). Warszawa: CMPP-P MEN

5. Maliszewska, A. (2019). W stronę antropologii inkluzywnej: głęboka niepełnosprawność intelektualna a człowieczeństwo: studium z zakresu katolickiej teologii niepełnosprawności. Katowice: PWN.

6. Minczakiewicz, E. (1996). Bawidła. Katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo. Kraków: Impuls.

7. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: Kompendium.

Efekty uczenia się:

W1: student potrafi określić potencjalne możliwości i ograniczenia rozwojowe osób z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

K_W16

W2: wskazywać i opisywać znaczenie czynników środowiskowych istotnych dla potencjału życiowego osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. K_W04

W3: diagnozować potrzeby osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, przy zachowaniu zasady indywidualizacji i podmiotowości. K_W14

W4: opisywać wybrane metody wsparcia rozwoju i funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w różnych obszarach. K_W17

U1: projektować działania związane z codzienną pielęgnacją osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. K_U09; K_U11

U2: projektować działania edukacyjno-rehabilitacyjno-wychowawcze w odniesieniu do konkretnych przypadków. K_U09; K_U11

U3: poszukiwać alternatywnych rozwiązań w sytuacjach trudnych i niestandardowych. K_U02

K1: dostrzegać indywidualność potrzeb, możliwości i ograniczeń osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. K_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)