Psychopedagogiczne aspekty funkcjonowania rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.LNVI.ERO9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogiczne aspekty funkcjonowania rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=13328 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 5 Konwersatorium 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie studium przypadku 5 Przygotowanie do pisemnego zaliczenia 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W 1. Kolokwium pisemne (test-platforma Moodle), udział w dyskusji. U1.Praca pisemna (studium przypadku rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie). K1.Praca pisemna (studium przypadku rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie). |
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy rodziny - diagnoza środowiska rodzinnego 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej dziecka jako wyzwanie dla członków jego rodziny. Macierzyństwo i ojcostwo dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Socjoekonomiczne czynniki środowiska rodzinnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 4.Stres, radzenie sobie ze stresem i wsparcie społeczne rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 6. Studium przypadku rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. |
Literatura: |
1. Kielin J., Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, GWP, Gdańsk 2002 2. Markut J., Ojcostwo i macierzyństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle literatury przedmiotu. /w:/Zimny J. (red.), Ojcostwo o wielu obliczach, OIKON PLUS, 2020: 26-42. (on line). 3. Orlikowska M., Bołtuć I., Rodzicielstwo w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, ASO.A.12(2)/2018.327-340DOI 10.33674/acta_212018 on line 4. Sekułowicz M.,Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000. 5 Sekułowicz M., Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2013. 6. Żyta A., Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, IMPULS, Kraków 2004. 7. Żyta A., Rodzina dziecka z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności. Heurystyczny wymiar egzystencji, AKAPIT, Toruń, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student: W1.Określa specyfikę funkcjonowania rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie, z uwzględnieniem procesów w nich zachodzących, oraz znaczenie rodziny dla rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną. K_W7, K_W11, K_W19 U1.Projektuje formy pomocy rodzinom.K_U02, K_U15, K_U16, K_W19 K1.Odznacza się wytrwałością w działaniach diagnostycznych oraz przyjmuje odpowiedzialność za efekty swoich działań. K_K05, K_K15 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.