Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogiczne aspekty funkcjonowania rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.LNVI.ERO9
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogiczne aspekty funkcjonowania rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=13328
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 5

Konwersatorium 10


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 15


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Przygotowanie studium przypadku 5

Przygotowanie do pisemnego zaliczenia 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 15


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W 1. Kolokwium pisemne (test-platforma Moodle), udział w dyskusji.

U1.Praca pisemna (studium przypadku rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie).

K1.Praca pisemna (studium przypadku rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie).

Pełny opis:

1. Teoretyczne podstawy rodziny - diagnoza środowiska rodzinnego

2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej dziecka jako wyzwanie dla członków jego rodziny. Macierzyństwo i ojcostwo dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Socjoekonomiczne czynniki środowiska rodzinnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

4.Stres, radzenie sobie ze stresem i wsparcie społeczne rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

6. Studium przypadku rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Kielin J., Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, GWP, Gdańsk 2002

2. Markut J., Ojcostwo i macierzyństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle literatury przedmiotu. /w:/Zimny J. (red.), Ojcostwo o wielu obliczach, OIKON PLUS, 2020: 26-42. (on line).

3. Orlikowska M., Bołtuć I., Rodzicielstwo w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, ASO.A.12(2)/2018.327-340DOI 10.33674/acta_212018 on line

4. Sekułowicz M.,Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000.

5 Sekułowicz M., Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2013.

6. Żyta A., Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, IMPULS, Kraków 2004.

7. Żyta A., Rodzina dziecka z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności. Heurystyczny wymiar egzystencji, AKAPIT, Toruń, 2010.

Efekty uczenia się:

Student:

W1.Określa specyfikę funkcjonowania rodziny z osobą niepełnosprawną intelektualnie, z uwzględnieniem procesów w nich zachodzących, oraz znaczenie rodziny dla rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną. K_W7, K_W11, K_W19

U1.Projektuje formy pomocy rodzinom.K_U02, K_U15, K_U16, K_W19

K1.Odznacza się wytrwałością w działaniach diagnostycznych oraz przyjmuje odpowiedzialność za efekty swoich działań. K_K05, K_K15

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)