Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIII.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=29267
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

wykład - 15

ćwiczenia - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

przygotowanie się do zajęć - 35

samodzielne studiowanie literatury - 30

przygotowanie do zaliczenia 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 95

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 3,8

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia podstaw oraz specyfiki organizacji i metodyki kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Budniak, A. (2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Impuls.

2. Czelakowska, D. (2019). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Wyd. Impuls.

3. Filipiak, E. (red.). (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.

4. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2009). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP.

5. Kruszewski, K. (red.). (2012). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

6. Sowińska, H., Michalak, R. (red.). (2004). Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków: Wyd. Impuls.

7. Więckowski, R. (1998). Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: WSiP.

Źródła internetowe

8. Kamza, A. (2014). Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/214-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-1-rozwoj-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1171-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-1-rozwoj-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.)

9. Murawska, B. (2014). Edukacja wczesnoszkolna. Pobrane z:

http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/224-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-3-edukacja-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1209-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-3-edukacja-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.)

10. Nowak-Łojewska, A. Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III . Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/761/Wybrane+obszary+edukacji+matematycznej+dzieci_Agnieszka+Nowak-Lojewska_1.pdf (data dostępu 29.09.2020r.)

Akty normatywne

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (...) pobrane z:

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf (data dostępu 28.09.2020r.)

Literatura dodatkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

12. Appelt, K. (2019). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? (W:) Brzezińska, A. I. Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwoju. Gdańsk: GWP.

13. Bednarczuk, B., Kusiak, K. (2012). Dziecięce przekonania na temat uczenia się. (W:) Olubińska-Kowalik, M. (red.). Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie, Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

14. Brejnak, W. (red.). (2002). O pomyślny start ucznia w szkole. Warszawa: Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji Wydanie Specjalne.

Cackowska, M. (red.). (1998). Kształcenie integralne w klasach 0-3. Lublin 1998.

15. Dobrowolska, D. (2015). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Kraków: Wyd. Impuls.

16. Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: Wyd. Harmonia.

17. Klus-Stańska, D. (2003). W nauczaniu początkowym inaczej. Kraków: Wyd. Impuls.

18. Kusiak, K., Bednarczuk, B. (red.). (2015). Oblicza gotowości szkolnej. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

19. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G., Bugajska-Jaszczołt, B., Czajkowska, M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wyd. Pedagogiczne ZNP.

Źródła internetowe

20. Jabłoński, S., Ratajczyk, A. (2014). Opieka i wychowanie. Wczesny wiek szkolny. Pobrane z:

http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/215-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-2-opieka-i-wychowanie-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1172-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-2-opieka-i-wychowanie-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.)

21. Rękosiewicz, M., Kram, A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny. Pobrane z:

http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/225-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-4-monitorowanie-rozwoju-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1210-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-4-monitorowanie-rozwoju-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.)

Efekty uczenia się:

1. Student ma podstawowe wiadomości z zakresu specyfiki organizacji i metodyki kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym (K_W05; K_W06; C.5.W3)

2. Potrafi wyjaśnić znaczenie indywidualizacji i podmiotowego traktowania uczniów w procesie kształcenia i podać sposoby urzeczywistniania tych idei w praktyce edukacyjnej (K_W05; K_W06; C.5.W3)

3. Potrafi dokonywać krytycznej analizy i interpretacji sytuacji dydaktyczno-wychowawczych z uwzględnieniem kryteriów dydaktycznych, metodycznych oraz podmiotowych oraz formułować problemy do rozwiązania i wnioski praktyczne (K_U06; K_U07; C.5.U2)

4. Potrafi dobierać, modyfikować oraz testować rozwiązania praktyczne możliwe do wykorzystania w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych (K_U05; K_U07; C.5.U2)

5. Jest gotowy do dokonywania krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji wczesnoszkolnej oraz podejmowania samokształcenia w tym zakresie, w kontekście świadomości odpowiedzialności za rozwój uczniów klas I-III (K_U06; K_U07; C.5.K2)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sosnowska-Bielicz
Prowadzący grup: Ewa Sosnowska-Bielicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0