Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIII.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=29267 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) wykład - 15 ćwiczenia - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) przygotowanie się do zajęć - 35 samodzielne studiowanie literatury - 30 przygotowanie do zaliczenia 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 95 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 3,8 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie pisemne |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia podstaw oraz specyfiki organizacji i metodyki kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe 1. Budniak, A. (2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Impuls. 2. Czelakowska, D. (2019). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Wyd. Impuls. 3. Filipiak, E. (red.). (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2009). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. 5. Kruszewski, K. (red.). (2012). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. 6. Sowińska, H., Michalak, R. (red.). (2004). Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków: Wyd. Impuls. 7. Więckowski, R. (1998). Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: WSiP. Źródła internetowe 8. Kamza, A. (2014). Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/214-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-1-rozwoj-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1171-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-1-rozwoj-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.) 9. Murawska, B. (2014). Edukacja wczesnoszkolna. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/224-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-3-edukacja-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1209-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-3-edukacja-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.) 10. Nowak-Łojewska, A. Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III . Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/761/Wybrane+obszary+edukacji+matematycznej+dzieci_Agnieszka+Nowak-Lojewska_1.pdf (data dostępu 29.09.2020r.) Akty normatywne 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (...) pobrane z: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf (data dostępu 28.09.2020r.) Literatura dodatkowa Pozycje zwarte i ciągłe 12. Appelt, K. (2019). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? (W:) Brzezińska, A. I. Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwoju. Gdańsk: GWP. 13. Bednarczuk, B., Kusiak, K. (2012). Dziecięce przekonania na temat uczenia się. (W:) Olubińska-Kowalik, M. (red.). Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie, Toruń: Wyd. Adam Marszałek. 14. Brejnak, W. (red.). (2002). O pomyślny start ucznia w szkole. Warszawa: Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji Wydanie Specjalne. Cackowska, M. (red.). (1998). Kształcenie integralne w klasach 0-3. Lublin 1998. 15. Dobrowolska, D. (2015). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Kraków: Wyd. Impuls. 16. Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: Wyd. Harmonia. 17. Klus-Stańska, D. (2003). W nauczaniu początkowym inaczej. Kraków: Wyd. Impuls. 18. Kusiak, K., Bednarczuk, B. (red.). (2015). Oblicza gotowości szkolnej. Gdańsk: Wyd. Harmonia. 19. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G., Bugajska-Jaszczołt, B., Czajkowska, M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wyd. Pedagogiczne ZNP. Źródła internetowe 20. Jabłoński, S., Ratajczyk, A. (2014). Opieka i wychowanie. Wczesny wiek szkolny. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/215-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-2-opieka-i-wychowanie-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1172-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-2-opieka-i-wychowanie-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.) 21. Rękosiewicz, M., Kram, A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/225-niezbednik-dobrego-nauczyciela/seria-4-monitorowanie-rozwoju-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania/1210-niezbednik-dobrego-nauczyciela-seria-4-monitorowanie-rozwoju-w-okresie-dziecinstwa-i-dorastania.html (data dostępu 22.09.2020r.) |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma podstawowe wiadomości z zakresu specyfiki organizacji i metodyki kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym (K_W05; K_W06; C.5.W3) 2. Potrafi wyjaśnić znaczenie indywidualizacji i podmiotowego traktowania uczniów w procesie kształcenia i podać sposoby urzeczywistniania tych idei w praktyce edukacyjnej (K_W05; K_W06; C.5.W3) 3. Potrafi dokonywać krytycznej analizy i interpretacji sytuacji dydaktyczno-wychowawczych z uwzględnieniem kryteriów dydaktycznych, metodycznych oraz podmiotowych oraz formułować problemy do rozwiązania i wnioski praktyczne (K_U06; K_U07; C.5.U2) 4. Potrafi dobierać, modyfikować oraz testować rozwiązania praktyczne możliwe do wykorzystania w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych (K_U05; K_U07; C.5.U2) 5. Jest gotowy do dokonywania krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji wczesnoszkolnej oraz podejmowania samokształcenia w tym zakresie, w kontekście świadomości odpowiedzialności za rozwój uczniów klas I-III (K_U06; K_U07; C.5.K2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Sosnowska-Bielicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Sosnowska-Bielicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.